مردم نگران بازار سیاه و آقازاده ها!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: شمارش معکوس برای تهیه واکسن آنفلوآنزا در آستانه ورود به فصل پاییز آغاز شده و خیلی‌ها منتظر دیدن برچسب «واکسن آنفلوانزا موجود است»، بر روی شیشه داروخانه‌ها هستند. با این حال گفته می‌شود که اولویت استفاده از واکسن با سالمندان و افراد در معرض خطر است و همین موضوع نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است؛ برخی نگرانی‌ها از توزیع ناعادلانه واکسن آنفلوآنزاحکایت دارد و در این بین بازار سیاه نیز نگرانی دیگری است که افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. ترس از اینکه اولویت‌های واکسن آنفلوآنزاتغییر کند و این واکسن در ابتدا سهم آقازاده‌ها و مسئولین و خانواده هایشان شود نیز یکی دیگر از مواردی است که این روز‌ها جامعه را با نگرانی‌های بسیاری مواجه ساخته است. به همین دلیل هم چند هفته‌ای می‌شود که مردم پیش از زمان موعود برای خرید این واکسن به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و یک جواب دریافت می‌کنند، «واکسن موجود نیست!»
>تناقض در عرضه و تقاضای واکسن
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است همه مردم در دنیا باید واکسن آنفلوآنزابزنند تا نسبت به این بیماری تا حدی ایمن باشند، این سازمان همچنین ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از واکسن آنفلوآنزااعلام کرده است که واکسن انواع آنفلوآنزاموجود است.
این در حالی است که رئیس جمعیت هلال احمر گفته است:


« وزارت بهداشت واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزارا در دستور کار قرار داده است و از این مقدار ۲ میلیون دوز تا آخر شهریور ماه توسط جمعیت هلال احمر وارد کشور می‌شود و با دستور وزارت بهداشت در داروخانه‌ها توزیع
می‌شود.»
از سوی دیگر این مقام مسئول اعلام کرده است:« در حال حاضر ۱۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزادر اختیار جمعیت هلال احمر است که منتظر مجوز از سوی وزارت بهداشت برای توزیع در داروخانه‌ها از اول مهرماه است.»
گفته‌های همتی نشان می‌دهد در سال جاری توزیع واکسن آنفلوآنزابه صورت قطره چکانی خواهد بود. این در شرایطی است که مسئولان بر این اعتقادند همین توزیع قطره چکانی واکسن آنفلوآنزاهم باید با کارت ملی صورت پذیرد تا از بروز کمبود واکسن در سال جاری جلوگیری شود. این موضوع با انتقاد‌های زیادی همراه شده است، سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، این سیاست توزیعی را همراه با مشکلاتی دانسته و می‌گوید:« تا این لحظه هیچ دستورالعملی برای چگونگی عرضه واکسن آنفلوآنزا به داروخانه‌ها ابلاغ نشده و هیچ سامانه‌ای هم برای ثبت مشخصات گروه‌های در معرض خطر از جمله افراد بالای ۶۵ سال ایجاد نشده است. مشخص نیست چطور می‌توان کنترل کرد که یک نفر از چند داروخانه واکسن نگیرد و بازار سیاه ایجاد نشود؟!»
فاطمی با اشاره به ادعای مسئولان سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه قرار است داروخانه‌ها در ابتدا واکسن آنفلوآنزا را در اختیار سالمندان بالای ۶۵ سال قرار دهند، گفت: «تا زمانی که سامانه جامعی برای ثبت دریافت واکسن با وارد کردن کد ملی اشخاص وجود نداشته باشد، صرفاً دیدن کارت ملی مراجعه‌کننده نمی‌تواند مشکلی را حل کند.» با این حال همچنان مسئولان در وزارت بهداشت بر این اعتقادند که باید توزیع واکسن تحت نظارت‌های خاص صورت بگیرد و این دقیقا بر خلاف آن چیزی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، چرا که بنا بر گفته سازمان بهداشت جهانی همه افراد در پائیز آلوده به کرونا باید از واکسن آنفلوآنزااستفاده کنند تا عوارض جانبی این بیماری تا حد زیادی بر طرف شود و تشخیص بیماری کرونا راحت‌تر صورت پذیرد اما روندی که سازمان غذا و دارو بر آن تاکید دارد احتمال شکل‌گیری بازار سیاه را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن سبب به وجود آمدن توزیع نا عادلانه واکسن در کشور
می‌شود.
>ممنوعیت خرید و فروش واکسن آنفلوآنزادر فضای مجازی
تقاضای واکسن آنفلوآنزاسبب شده تا پای کلاهبرداران و سودجویان هم به این مسئله باز شود و حالا چند وقتی است که آگهی‌های مربوط به خرید و فروش و حتی پیش فروش واکسن آنفلوآنزادر فضای مجازی منتشر می‌شود. این در حالی است که چندی پیش پلیس فتا از ممنوعیت ثبت‌نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی خبر داده است. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفته است: «هرگونه تبلیغات در خصوص ثبت‌نام و فروش واکسن آنفلوآنزا در فضای مجازی، جرم محسوب شده و با مجرمان نیز برخورد قانونی خواهد شد، پلیس فتا در رصدهای روزانه در صورت مواجهه با این گونه آگهی‌ها با مجرمان برخورد قانونی خواهد کرد. تنها مرجع قانونی واگذاری دارو به خصوص واکسن‌های آنفلوآنزا صرفا با نظارت وزارت بهداشت، در مراکز و داروخانه‌های مجاز صورت می‌گیرد و هرگونه تبلیغات در فضای مجازی مبنی بر فروش این اقلام دارویی ممنوع است.»
وی افزود: ««با توجه به تجزیه و تحلیل پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا با عنوان «تبلیغات و فروش دارو و واکسن تحت عناوین مختلف» به خصوص در ماه‌های اخیر که شیوع کرونا ویروس در کشور شتاب بیش‌تری پیدا کرده؛ مشخص شده اکثر این اقدامات صرفا پوششی در جهت کلاهبرداری از متقاضیان است.»
این مقام مسئول در خصوص شگرد کلاهبرداران گفت:«این افراد با دریافت مبالغ مختلف در اکثر موارد، دارویی به متقاضیان تحویل نمی‌دهند و یا با واگذاری واکسن و داروهای تقلبی و در برخی موارد تاریخ مصرف گذشته، ضمن کلاهبرداری از هموطنان، سلامت جسمی آنان را نیز به مخاطره
می‌اندازند.»
با این حال بدون شک در چنین شرایطی بازار سیاه نیز بیکار نخواهد نشست و سودجویان عرصه دارو، این واکسن را با قیمت‌های گزاف وارد بازار سیاه خواهند کرد، همانطور که در خصوص دارو‌های مربوط به بیماری کرونا شاهد این موضوع بودیم. یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در خصوص واکسن آنفلوآنزا نیز دقیقا همین موضوع است که پای این واکسن در بازار سیاه باز شود، آن وقت است که بدون توجه به اولویت ها، تنها افراد مرفه می‌توانند به راحتی این واکسن را تهیه کنند و افراد نیازمند با وجود همه بیماری‌ها و در معرض خطر بودن هم توانایی تهیه این واکسن را نخواهند داشت و این دقیقا توزیع نا عادلانه‌ای است که ممکن است در خصوص واکسن آنفلوآنزابا آن مواجه شویم.
>تشخیص بر کرونا است!
سید محمّد پاک مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« جلسه‌ای که با مسئولین سازمان غذا و دارو به ویژه آقای شانه ساز داشتیم، این سازمان در خصوص تهیه به موقع آنفلوآنزااقدام به موقعی انجام داده تا بتوانیم واکسن مورد نیاز مردم را تامین کنیم. در این بین تحریم‌های ظالمانه بیماران ما را از دارو و واکسن پیشگیری از یک بیماری منع کرده اند. با این حال اگر مشکلی در زمینه واردات واکسن ایجاد نشود، به اندازه نیاز و حتی بیشتر از آمار سال‌های گذشته واکسن آنفلوآنزاوارد کشور می‌شود، به همین دلیل هم نباید با مشکل بازار سیاه و سوء استفاده سودجویان مواجه باشیم. پیش‌بینی‌ها در این خصوص انجام شده اما تا تحقق آن در فصل پائیز باید پیگیری‌ها انجام شود. آمار دقیق این موضوع روز یکشنبه در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مطرح می‌شود که آن را به مردم ارائه خواهیم داد.»
او در ادامه در پاسخ به این سوال که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است همه نیاز به واکسن آنفلوآنزادارند اظهار کرد:
« همه به این واکسن نیاز ندارند. عوارض بالینی بیماری‌های کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزابسیار شبیه به یکدیگر است، عامل هر سه این‌ها هم ویروس هستند به همین دلیل هم ما دچار مشکل در تشخیص خواهیم شد، در این بین هزینه‌های تشخیص بالا می‌رود. وقتی فردی با این عوارض به مراکز درمان مراجعه می‌کند، برای اینکه ما چیزی از دست ندهیم تشخیص در ابتدای امر کرونا است، به همین دلیل بیمار باید تست‌های مورد نیاز را انجام بدهد تا خلاف آن ثابت شود. البته ویروس آنفلوآنزاهم از لحاظ کشندگی کمتر از کرونا نیست اما واکسن آنفلوآنزاهم که استفاده می‌کنیم نمی‌توانیم بگوئیم صد در صد ایمنی می‌دهد. در واقع واکسن آنفلوآنزایک ایمنی نسبی ایجاد می‌کند و ممکن است فردی آن را استفاده کند اما یک ویروس جدید از خانواده آنفلوآنزاسبب شود تا او با وجود استفاده از واکسن به این بیماری دچار شود. با این وجود این واکسن برای افراد در معرض خطر خوب است و در واقع خطر ابتلای آن‌ها به این بیماری را تا حدی کاهش می‌دهد.»
او تاکید کرد:« از طرف دیگر کسی که عوارض بالینی مشترک این 3 بیماری را دارد وقتی تست کرونا می‌دهد و منفی است باز هم نمی‌توان گفت که او مبتلا به کرونا نیست، پیش از این هم شاهد بودیم افرادی به این بیماری دچار شده بودند اما تست آن‌ها منفی از آب در آمده است. در بهترین حالت این آزمایش‌ها تا 77 درصد قابل اعتماد است و صد در صد نیست. به همین دلیل
نمی‌توان صد در صد در رابطه با این بیماری‌ها صحبت کرد و
همه چیز نسبی است به همین دلیل هم می‌گوییم تشخیص بیماری در پائیز با چالش مواجه خواهد شد. این اولین سال است که ما در چنین شرایطی قرار داریم. همراهی آنفلوآنزاو کرونا می‌تواند تا حدی تلفات و همچنین شیوع بیماری را افزایش دهد. حتی شیوع کرونا می‌تواند در سایه آنفلوآنزابه جامعه بشری ضربه‌ای وارد کند اما این جامعه پزشکی است که با تشخص درست و صحیح می‌توانند بیماران را درمان کنند تا ما به نوعی میزان تلفات را کاهش دهیم و از اثرات مخرب ویروس کرونا ‌ در جامعه بشری بکاهیم.»با این حال هنوز ساز و کار درستی در خصوص نحوه توزیع واکسن آنفلوآنزادر نظر گرفته نشده است. اما باید دید با ورود به فصل پائیز، کرونا و آنفلوآنزادر سایه یکدیگر چه اتفاقی را
رقم خواهند زد.