پايان تحريم‌های تسليحاتی؛ آخر اكتبر

آرمان ملي: وزير امور خارجه کشورمان درباره تلاش يکجانبه آمريکا براي بازگرداندن تحريم‌هاي سازمان ملل متحد از سوي آمريکا اظهار داشت: آنچه واضح است، کليه اعضاي شوراي امنيت به استثناي آمريکا و يک کشور ديگر، رسما اعلام کردند اقدام آمريکا را به رسميت نمي‌شناسند. ما دو حالت داريم؛ يک زمان کشورها با موضوعي مخالف هستند و يک موقع مي‌گويند آمريکا جايگاه ندارد. اکنون در وضعيت دوم هستيم. محمد‌جواد ظريف شامگاه شنبه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري گفت: آمريکا يک ماه قبل مي‌خواست محدوديت‌هاي تسليحاتي را تمديد کند. در ايران به اشتباه مي‌گويند تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي، در حالي که ايران تحريم نيست؛ بلکه براي خريد تسليحاتي محدوديت داشت و براي خريد بايد از شوراي امنيت مجوز مي‌گرفت. در آن موضوع کشورها با آمريکا مخالف بودند ولي اکنون آنها مي‌گويند آمريکا جايگاه ورود به اين موضوع را ندارد. رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينکه محدوديت‌هاي تسليحاتي در پايان ماه اکتبر تمام مي‌شود، افزود: آمريکايي‌ها قطعنامه‌اي را مطرح کردند که بعد آن را از 35 صفحه به يک قطعنامه چهار‌بندي تعديل کردند. دو کشور‌ با آن مخالفت کرده و 9 کشور به آن راي ممتنع داده‌اند لذا به وتو هم نياز نشد. اکنون 13 کشور به شوراي امنيت نامه نوشتند و با اقدام آمريکا مخالفت کردند. ظريف با بيان اينکه اسم مکانيسم ماشه و اسنپ بک که آمريکايي‌ها از آن استفاده مي‌کنند، در قطعنامه 2231 نيامده است، تصريح کرد: آمريکايي‌ها در ابتدا يک کلک زدند و سياستمداران و رسانه‌ها از آن استفاده مي‌کنند. معلوم است پمپئو قطعنامه 2231 را نخوانده و مدام به اوباما و کري استناد مي‌کند و مي‌گويد اوباما و کري اين را گفته‌اند در حالي که برجام را نخوانده است. وي با اشاره به مقاله اخير جان بولتون مشاور پيشين امنيت ملي آمريکا خاطرنشان کرد: بولتون مي‌گويد سازوکار حل اختلاف، يک سازکار پيچيده و طولاني است. آمريکا مي‌گويد ما حق داريم از اين سازوکار استفاده کنيم. پمپئو فکر مي‌کند سازوکار ساده است؛ در حالي که اين‌گونه نيست. او برجام را نخوانده است. بعضي‌ها کتابي را نمي‌خوانند و منتظر فيلم آن هستند، پمپئو هم منتظر فيلم برجام است. ظريف با بيان اينکه گويا بولتون تنها کسي است که قطعنامه 2231 را خوانده است، يادآور شد: همانطور که او گفته اين روند طولاني است و همين روند مي‌تواند حق وتوي اعضاي شوراي امنيت را مخدوش کند. يکي از دلايل استناد بولتون به برجام اين است که مي‌گويد اين روند حق وتوي ما را نابود مي‌کند و مدعي است منافع راهبردي ما حفظ وتوي ماست. رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: آمريکايي‌ها دو سال و نيم قبل اعلام کردند که در اکتبر 2020 محدوديت‌ها ادامه مي‌يابد، در سايت وزارت خارجه‌شان روزشمار گذاشتند، قطعنامه ارائه کردند و آن را از 35 صفحه به قطعنامه چهار بندي تبديل کردند که در آن هم شکست خوردند. آنها روند شکست خورده‌اي را آغاز کردند؛ در حالي که عضو آن نيستند. ظريف درباره تحريم ثانويه کشورها از سوي آمريکا گفت: آمريکايي‌ها قاعده قلدري دارند که همواره از آن استفاده مي‌کنند و ممکن است اين بار هم استفاده کنند. البته جامعه بين‌المللي بايد تصميم بگيرد که چه کند.
ايران مي‌تواند نيازهاي راهبردي خود را تامين کند
ظريف در پاسخ به اين سوالي درباره فروش سلاح از سوي اروپا به ايران هم اظهار داشت:‌ اروپايي‌ها از ابتداي انقلاب به ما سلاح نفروختند يعني قبل از قطعنامه 1929 که مربوط به سال 89 است، به ما سلاح نفروختند. وي ادامه داد: يک‌چهارم خريدهاي تسليحاتي در منطقه خليج‌فارس است و ايران هيچ حضوري در آن ندارد ولي ايران مي‌تواند نيازهاي راهبردي را با کشورهايي که با ما ارتباط دارند، مانند روسيه و چين تامين کند. هرچند در بسياري از موارد خودکفا بوده و ارسال‌کننده هستيم. وزير امور خارجه افزود: جمهوري اسلامي چه در قضيه کاهش اقدامات در برجام و چه در مسائل ديگر طبق برجام حقوقي و سياسي عمل کرده و دست بالا را دارد و اروپايي‌ها وقتي آن ادعا را مطرح کردند با مخالفت چين و روسيه روبه‌رو شدند. مسکو و پکن به اروپايي‌ها اعلام کردند ادعاي شما در داخل برجام بي‌معناست لذا اگر بخواهند اين مکانيسم را طي کنند سازوکار راحتي نخواهد بود. وي تصريح کرد: اسنپ بکي وجود ندارد. هيچ حالت خودکار و اتوماتيکي وجود ندارد. اينطور نيست که هر کسي از مادرش قهر کند بيايد مکانيسم اسنپ بک راه بيندازد. ظريف با اشاره به شکست آمريکا در شوراي امنيت افزود: در 75 سال گذشته که شوراي امنيت وجود داشته يک‌بار شده که آمريکا طرحي را به شوراي امنيت ببرد و دو راي بياورد. اين بي‌سابقه است و برجام چنين کاري کرد. ظريف خاطرنشان کرد: برجام باوجودي که توسط آمريکا نقض شد و همين برجامي که توسط برخي در داخل تشييع جنازه شد، همين برجام نيمه‌جان آمريکا را در شوراي امنيت دو بار شکست داده است. وي با بيان اينکه توافق بين‌المللي قرار نيست روابط قدرت را در دنيا به هم بزند، گفت: آنچه ايران را قوي کرده اين واقعيت است که ما به مردم خودمان تکيه کرده‌ايم و قدرت ما نيروهاي مسلح و مردم ما و توان فني ماست. وزير امور خارجه افزود: مردم ما در فشار و مضيقه هستند و من شرمنده مردم هستم اما مي‌دانيم تحمل فشارها توسط مردم باعث شکست آمريکا در شوراي امنيت شد.
برگشتن به ميز برجام به راحتي نيست


ظريف درباره ادعاي ترامپ براي توافق يک هفته‌اي با ايران از يک‌سو و اظهارات تند پمپئو عليه ايران از سوي ديگر، تصريح کرد: ترامپ توبه کند، خسارت پرداخت کند، تعهد بدهد. به او ربط دارد، ما نبايد کاري کنيم. ميز برجام هميشه بوده است اما برگشتن به اين ميز به راحتي نيست. صدها ميليارد به مردم ما خسارت زده، موجب کشتار مردم شده، سردار بزرگ ما را شهيد کرده است. اگر ترامپ اين کارها را مي‌تواند بکند، يک هفته که سهل است، 24 ساعته هم مي‌توانند برگردند. وي ادامه داد: دولت آمريکا دولتي است که سردار سليماني را شهيد کرده و با کمال وقاحت اين مساله را پذيرفته است. دولتي است که مانع دسترسي مردم به دارو شده و موجب شده اقتصاد ايران ضرر کند. آنها مي‌گويند ما اقتصاد ايران خسارت زده‌ايم. البته اقتصاد ايران خسارت‌ديده ولي نابود نشده است. آنها فکر مي‌کردند سه ماهه همه چيز تمام مي‌شود ولي مردم در مقابل ترامپ ايستادند. وي با تاکيد بر اينکه ما آنقدر شجاعت داريم که نه‌تنها در برابر آمريکا؛ بلکه در برابر شش قدرت بزرگ مذاکره کنيم، بيان کرد: برجام منافع ايران را در خود نگه داشت، با وجود آنکه روبه‌روي آمريکا نشستيم. ما از مذاکره فرار نکرديم ولي زير بار زورگويي هم نرفتيم. شجاعت مقاومت را داريم، شجاعت مذاکره را هم داريم. اين را بايد طرف مقابل انتخاب کند. حرف ما اين است که زير بار سلطه و زور نمي‌رويم.