باران سیل‌آسا و وضعیت بحرانی در گیلان

آرمان ملي: بارش باران در چند روز گذشته در غرب استان گيلان باعث جاري شدن سيل شده است و براساس گفته مسئولان استان گيلان، ميزان خسارت‌ها به مردم و بخش کشاورزي بسيار سنگين تخمين زده شده و غرب استان در وضعيت بحراني قرار گرفته است. جاري شدن سيل موجب خسارت‌هاي سنگين به زيرساخت‌ها و جاده‌ها شده است. چهار شهر تالش، چوبر، اسالم و هشتپر درگير سيل هستند و مسئولان اين استان معتقدند که آمادگي بارش 100 ميلي‌متري باران را نداشتيم، اما در چند روز گذشته هواشناسي با صدور هشدار نارنجي، نسبت به بارش‌هاي سيل آسا هشدار داده بود و مطابق پيش‌بيني‌هاي هواشناسي استان گيلان، بارش باران در استان از غرب گيلان آغاز شد و جريان ناپايداري‌ها به سمت شرق استان پيش رفت، هرچند شدت بارش‌ها در غرب استان هم در کوهستان و هم در جلگه بيشتر از شرق گيلان گزارش شد. امير مرادي، مديرکل ستاد مديريت بحران استانداري گيلان در اين رابطه مي‌گويد: «به‌دليل قطعي برق در نقاط بحراني و عدم ارسال گزارش هواشناسي در برخي از روستاهاي درگير بحران، گزارش از ميزان بارش‌ها به‌نظر مي‌رسد صحيح نباشد چون در حال حاضر بيش از 100 ميلي‌متر باران در تالش باريده است».
شرايط وخيم 7 روستا
مرادي با اشاره به وقوع بي سابقه و پرحجم بارش در منطقه غرب گيلان گفت: بارندگي ها از ساعت يک بامداد (يکشنبه) آغاز شد و تا ساعت پنج ادامه داشت. در اين چهار ساعت 250 ميليمتر باران فقط در ايستگاه آب منطقه‌اي ماشين‌خانه در شهرستان تالش به ثبت رسيد که در چند دهه اخير سابقه نداشته است. وي از اعلام هشدار نارنجي به مسئولان شهرستاني و دهياري ها در چند روز گذشته خبر داد و افزود: در حال حاضر کل منطقه تالش زير آب است و به‌دليل شدت بارندگي، رودخانه‌هاي سيلابي هنوز فروکش نکرده‌اند و سطح آب پايين نيامده است. اين حجم باران علاوه بر قطع راه‌هاي روستايي تالش، آب و برق و گاز را هم قطع کرده و چند منزل مسکوني دچار خسارت شده‌اند. به گفته مرادي، هفت روستاي تالش، اسالم، چوبر، جوکندان، سرآگاه، سيابيل، خرجگيل و... از مناطق سيل زده هستند و در تالش 10 نقطه رانش اتفاق افتاده است. مديرکل مديريت بحران گيلان دگرگوني‌هاي اقليمي را عامل اصلي رخ دادن اين حجم بارندگي دانست و گفت: نمي‌توانيم مانع وقوع اين پديده‌ها شويم و تنها بايد آمادگي خود را براي کاهش ميزان خسارت‌ها حفظ کنيم. وي با بيان اينکه در شهرستان تالش 10 نقطه رانش داريم، گفت: متاسفانه تجاوز به حريم رودخانه ها و ساخت و ساز در بستر رودخانه و آبراهه ها جهت گسترش اراضي مسکوني، موجب شده خسارات ناشي از وقوع سيل و بارندگي سنگين افزايش پيدا کند.
تخريب خانه‌هاي مسکوني


در روستاي ريک بخش مرکزي تالش نيز سقوط تيرهاي برق هم به وقوع پيوسته و علاوه بر آن، در روستاهاي ماشين‌خانه و رزه آب نيز گرفتگي بخشي از معابر وجود دارد. براثر شدت بارش باران مسير روستاي کيشون بن از بخش مرکزي تالش بر اثر ريزش بسته شده بود که با تلاش‌هاي راهداري مسير مذکور در حال بازگشايي است. مديرکل هواشناسي اين استان نيز از تفاوت ميان بارش گزارش شده و واقعي در نقاط مختلف خبر داد و دليل آن‌ را نبود ايستگاه هواشناسي دانست. در اين بين سياوش غلامي، مديرعامل هلال احمر گيلان، از امدادرساني براي تعداد 23 خانوار درگير سيل با حدود جمعيتي 175 نفر خبر داد و گفت: هشت باب منزل مسکوني تخريب و 15 باب منزل مسکوني دچار آبگرفتگي شده است. بخش ها و روستاهاي مرکزي از جمله حويق، ليسار، کيجاب و کيشن بن شهرستان تالش تحت تاثير سيل قرار گرفتند. وي از اعزام پنج تيم چهار نفره با 10 خودروي عملياتي و پشتيباني به شهرستان هاي آستارا، تالش و رضوانشهر جهت خدمات رساني خبر داد و خاطرنشان کرد: ارزيابي از مناطق آسيب ديده، همکاري با سازمان هاي خدمات رسان درگير حادثه همچون راهداري و کمک به اسکان خانواده هاي متاثر از سيلاب از جمله اقدامات انجام شده است.