نباید اجازه دهیم هیچ کارخانه ای تعطیل شود


رییس قوه قضاییه با بیان اینکه درس دفاع مقدس برای امروز این است که کاری کنیم تا مردم احساس آرامش کنند،گفت: برخی اظهارنظرها که ریشه ناکارآمدیها را دشمن معرفی میکند، موجب تشجییع دشمن خواهد بود؛ کار دشمن که دشمنی کردن است این مسئولین هستند که باید با ظرفیت بزرگ نیروی انسانی و ذخایر ارزشمند کشور، بتوانند مشکلات را حل کنند.

آیتالله سید ابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره پیگیری رفع مشکلات واحدهای تولیدی گفت: رونق تولید و خدمات و حمایت از تولیدکننده، همانند مبارزه با فساد از مأموریتهای اصلی و مستمر دستگاه قضایی است و همکاران ما در بخشهای مختلف قضایی تلاش میکنند هیچ کارخانهای تعطیل یا نیمه تعطیل نشود و هیچ تولیدکنندهای زمین نخورد.

رییسی افزود: دستگاه قضایی در راستای مأموریت خود در دفاع از حقوق عامه، از کارگران غیور و متخصص و متعهد و کارفرمایان و کارآفرینان و سرمایه گذاران که غیرتمندانه برای رونق تولید تلاش میکنند همه جانبه حمایت میکند و رفع مشکلات آنها در نظام اداری و قضایی را وظیفه خود میداند.

رییس قوه قضاییه با بیان این که تولید مساله محوری امروز ماست، اظهار داشت: دشمن به دنبال توقف چرخه تولید و افزایش بیکاری و ایجاد یاس و ناامیدی در کشور ماست و وظیفه ما در حوزه نظارت و قضاوت این است که با جلوگیری از توقف در چرخه تولید و حمایت از نیروی کار، دشمن را در رسیدن به هدف پلید خود ناکام بگذاریم.

رییسی حفظ ارزش پول ملی را یکی از مهمترین فرامین اقتصادی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند کاهش ارزش پول ملی برای کشور خسارت بار است و میدانداران حوزه اقتصاد باید شبانه روز برای مقابله با این معضل تلاش کنند.

رییسی تأکید کرد: درس دفاع مقدس برای مسئولان اقتصادی این است که با الگوگیری از دفاع جانانه و ایثار و شجاعت رزمندگان عزیز، برای دفاع از ارزش پول ملی و مدیریت بازار و کاهش تورم و گرانی و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تلاش کنند و به مردم آرامش خاطر بدهند.

رییس قوه قضاییه با بیان این که کار دشمن، دشمنی است، اظهار داشت: دشمن به دنبال تهدید و تحریم و فتنه و توطئه است، ولی مسئولان ما باید با تدبیر در همه عرصهها و با استفاده از ظرفیتهای عظیمی که در کشور وجود دارد که مهمترین آنها نیروی کار پویا و متعهد و متخصص است، میتواند جنگ اقتصادی و روانی و رسانهای دشمن را خنثی کنند.

آیتالله رییسی با تأکید بر این که دشمن در هیچ عرصهای نتوانسته ملت ایران را متوقف کند و امروز هم با تدبیر میتوان از شرایط موجود پیروزمندانه عبور کرد، خطاب به مسئولان اجرایی متذکر شد: ارجاع همه ناکارآمدیها به اقدامات دشمن درست نیست و ضعیف نمایی ما دشمن را در تصور اثرگذاری اقداماتش و تداوم خباثتها و توطئه هایش تشجیع میکند.

رییس قوه قضاییه مردم را رمز پیروزی نظام اسلامی و شکست دشمن دانست و در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشدید توطئههای دشمن با مستمسک قراردادن حقوق بشر گفت: دشمن میخواهد قتل و جنایت را در جامعه عادی جلوه دهد و بر همین اساس تلاش میکند مردان و زنان شجاع ما در عرصههای امنیتی و قضایی را تضعیف کند.

آیتالله رییسی افزود: دشمن تلاش میکند با انگ زدن به چهرههای مصمم حافظان امنیت و اقتدار و حامیان تولید، آنها را از کارآمدی بیاندازد و برای این کار از «حقوق بشر» استفاده ابزاری میکند؛ در حالی که خودشان پایه گذار مکتب قتل و غارت و شکنجه در عالم هستند.

رییس دستگاه قضا از «آمریکا و برخی کشورهای اروپایی» به عنوان «کانون جنایت» و از «خفه کردن صدای عدالتخواهان با قراردادن زانو بر گلوی آنها» به عنوان «روش جدید شکنجه» یاد کرد و گفت که قوه قضاییه تحت تأثیر فضاسازیهای نظام سلطه و پیاده نظام آمریکا و اروپا قرار نمیگیرد و تنها بر مدار عدل و انصاف و قانون حرکت میکند.

آیتالله رییسی ادامه داد: حقوق بشر واقعی و برخاسته از دین را محترم میشماریم و بر اساس آموزههای اسلام و مبانی فکری امامین نظام اسلامی به وظایف قانونی خود عمل میکنیم و کوچکترین تضعیف و تضییع حق را برای خود جایز نمیدانیم.

رییس قوه قضاییه با تأکید بر این که اجرای حق و عدالت ضامن سعادت جامعه است، تصریح کرد: مردم از دستگاه قضایی انتظار اجرای عدالت دارند و قضات شجاع و باغیرت ما فقط به اقتضای حق و قانون حکم میکنند و ملامتها و تهدیدها دل آنها را خالی نمیکند.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به سخنان اعضای شورای عالی قوه قضاییه، «تحول» را «در نظر گرفتن وضع مطلوب و رفع نواقص وضع موجود» تعریف کرد و با تأکید بر تداوم اصلاح وضعیت زندانها گفت: باید نظام اعزام به زندان و نگهداری و برخورد با زندانی اصلاح شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اصلاح نظام زندان از تحولاتی است که ممکن است دوستان ما را هم ناراحت کند، اما واقعاً باید نزدیکترین روش به قانون و عدالت را مدنظر قرار دهیم و اگر کسی هم نمیپسندند، اشکالی ندارد، اما ما به خاطر آنها از وظیفه خود عدول نمیکنیم.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که نمیتوان نسبت به مسائل و دغدغه مردم بی تفاوت بود، خاطر نشان کرد: وقتی من به یک استان سرکشی میکنم از قبل دغدغههای مردم را بررسی و احصا میکنیم تا به همانها بپردازیم و نمیشود دغدغه مردم یک چیز باشد و ما حرف خودمان را بزنیم.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در این جلسه با اشاره به بررسیهای این سازمان مبنی بر وجود ۸ میلیون تُن کالای گمرکی در آستانه فساد در بنادر کشور، اعلام کرد: بررسیها نشان داد که ۳.۵ میلیون تُن از این اقلام، کالای اساسی و ذرت دامی است که با پیگیریهای صورت گرفته از طریق معاون اول رئیس جمهور، هیأت دولت مصوب کرد مشکل تأمین ارز این کالاها برای ترخیص حل شود و روز گذشته نیز رئیس بانک مرکزی از تأمین این ارز خبر داد.

معاون راهبردی قوه قضاییه نیز با ارائه گزارشی درباره راه اندازی پردیس نوآوریهای حقوقی و قضایی و برنامهها و فعالیتهای ۴۰ تیم استارتاپ فعال در این مرکز که هفته گذشته با حضور آیت الله رئیسی مورد بهره برداری قرار گرفت، مهمترین عوامل ایجاد این پردیس را «استفاده دستگاه قضایی از خدمات شرکتهای دانش بنیان» و «حمایت قضایی برای رفع نیازها و مسائل این شرکت ها» عنوان کرد.

دکتر محمدباقر ذوالقدر، پردیس نوآوریهای حقوقی و قضایی را بستری مناسب برای تأمین نیازهای دانش بنیان قوه قضاییه دانست و از تشکیل دو کارگروه ویژه برای ساماندهی تعاملات و بهره مندی از خدمات متقابل این پردیس و دستگاه قضایی خبر داد.