یک خبر خوش برای مسافربرهای شخصی


گروه انرژی- در دقایق اولیه روز ۲۴ آبان ماه سال گذشته بود که مسئولین سرانجام تصمیم خود را برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین عملیاتی کردند. از این تاریخ به بعد به هر یک از خودروها سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ماهانه به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان تعلق میگرفت و مازاد بر این مصرف، هر مالک خودرو باید به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان پرداخت میکرد.با این تصمیم مسئولین، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه بندی در مقایسه با قیمت قبل که هزار تومان بود، رشد ۵۰ درصدی و در مقایسه با قیمت آزاد رشد ۲۰۰ درصدی پیدا کرد. این افزایش قیمت بنزین باعث شد تا هزینههای بیشتری به مالکان خودرو تحمیل شود و مالکان برای فرار از زیر بار افزایش قیمت بنزین به دوگانه سوز کردن خودروهای خود روی بیاورند.

به گفته اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سیانجی و صنایع وابسته«از وقتی سهمیهبندی بنزین و الزام رانندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو آغاز شده است، روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار درخواست برای تبدیل خودروهای بنزینسوز به دوگانهسوز در کل کشور ثبت میشود. به علت حجم بالای متقاضیان، توان کافی برای پوششدهی تقاضا سخت است و خبر رسیده صف انتظار تا چهار ماه آینده نیز ثبت شده است. » هر چند گازسوز کردن خودروهای بنزین سوز به گفته بسیاری موجب آسیب به قطعات خودرو می شود و در نتیجه باید مالک خودرو یک هزینه تعویض قطعات را نیز تحمل کند، این تبدیل سوخت خودروها به گازسوز می تواند مزایایی را نیز به همراه داشته باشد.

مشکلی که این روزها گریبان بسیاری از شهرهای بزرگ ایران را گرفته و باعث تعطیلی کلان شهری های کشور شده است، موضوع آلودگی هواست که در بسیاری از شهرها به حد هشدار رسیده است. گازسوز کردن خودروها شاید بتواند مرهم کوچکی بر زخم های آلودگی هوای کلان شهرها باشد. به طور کلی سوخت سی ان جی در مقایسه با دیگر سوخت های کربنی دارای پایین ترین نسبت کربن به هیدورژن یعنی یک اتم کربن به چهار اتم هیدروژن است و در نتجه می توان گفت سوخت گاز سی ان جی کربن کمتری را منتشر می کند؛ بنابراین اولین مزیت گازسوز کردن خودروها این است که سوخت گاز آلودگی بسیار کمتری نسبت به سوخت بنزین دارد.

دومین مزیت گازسوز کردن خودروها کاهش مصرف بنزین و درآمدی است که از این کاهش نصیب دولت خواهد شد. علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران طی مصاحبه ای در ۲۴ آذر ماه سال جاری با اشاره به اینکه با دوگانهسوز شدن ۱.۴ میلیون خودرو عمومی روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفهجویی میشود، گفت: با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین این صرفهجویی به معنای درآمد سالانه ۱.۸ میلیارد دلاری خواهد بود.

البته جواد نوفرستی، کارشناس اقتصاد انرژی معتقد است که به دلیل وجود سی ان جی احتمال کاهش مصرف بنزین تا ۸۰ میلیون لیتر هم وجود دارد. وی طی مصاحبه ای گفت: گاز طبیعی فشرده (سیانجی) قبل از ۲۴ آبان، روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب فروش داشت. میزان فروش گاز طبیعی در سومین روز سهمیهبندی به ۲۲ میلیون مترمکعب رسید. در محاسبهای مشخص شد که با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و اصلاح قیمت آن، رقم فروش تا تابستان میتواند به ۳۰ میلیون مترمکعب برسد؛ و از آنجا که هر لیتر بنزین معادل یک مترمکعب سیانجی است؛ یعنی ۱۱ میلیون لیتر از مصرف بنزین کم خواهد شد. سومین مزیت گازسوز کردن خودروها به گفته کارشناسان صرفه جویی در هزینههای خانوارهاست. حمید قاسمی مجری طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی طی مصاحبهای در ۱۵ آذر ماه سال جاری گفت: با گاز سوز کردن خودرو ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در هزینه خانوارها صرفه جویی میشود که سالانه ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

فعال سازی کارخانههای مخزن سازی را میتوان چهارمین مزیت گازسوز کردن خودروها دانست. اردشیر دادرس رئیس انجمن سی ان جی و صنایع وابسته گفت: ۵ تا ۶ کارخانه مخزن سازی در تهران سالانه بالای یک میلیون مخزن میتوانند تولید کنند که در دنیا بی نظیرند، اما اکنون نیمه فعال هستند که دولت با ترمیم کارخانهها میتواند به تولید و خدمات رسانی کمک کند. همچنین محسن جوهری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور نیز طی مصاحبه
دیگری گفت: در کشور ۱۰ سازنده مخزن داریم که تنها دو شرکت فعال هستند و ظرفیت تولید آنها به شدت محدود است.

شرکتهای کیتساز نیز همین روند را دارند و باید از آنها حمایت شود تا بتوانند مواد اولیه خود را وارد کنند. قائم مقام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته آمادگی تبدیل ۲۰۰ هزار خودرو مسافربر شخصی به دوگانه سوز وجود دارد و برای این کار فقط یک سوم هزینه از افراد دریافت می شود.

حمید قاسمی ده چشمه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تبدیل خودروهای عمومی وانت بار و تاکسی به دوگانه سوز طبق مصوبه هیات دولت به صورت رایگان صورت می گیرد، اظهار کرد: برای سایر خودروها که مسافربر شخصی هستند و وزارت کشور این خودروها را به عنوان مسافر برشخصی تعریف می کند، برنامه هایی را در نظر گرفته ایم.