کمیسیون مشاوران املاک نصف شد


گروه مسکن: بعد از مدتها چانه زنی بالاخره کمیسیون مشاوران املاک نصف شد. در روزهای اخیر یک بار دیگر توجهات از جمله نگاه نمایندگان مجلس متوجه نرخ کمیسیون دفاتر املاک شد که هم اکنون بر اساس ارزش ملک تا ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد و از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵ صدم درصد است و از هر یک از طرفین به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود. این ابلاغیه اصلاح نرخی است که از سال ۱۳۸۰ در جریان بود و از یکم اردیبهشت ۱۳۹۵ به بنگاههای املاک اعلام شده که تاکنون به قوت خود باقی بوده است.

با وجود آنکه معمولاً خریداران و فروشندگان از پرداخت حق الزحمه مشاوران املاک ناراضی بودند و این موضوع بهانه بسیاری از دعواهای حقوقی در حوزه مسکن بود، رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد بود که نرخ فعلی کمیسیون بسیار کمتر از کشورهای دیگر است و نباید ۱۴۰ هزار نفر مشاور املاک دارای پروانه کسب کل کشور که با افراد خانواده شان در واقع جمعیت نیم میلیون نفری را شامل می شوند با پایین آوردن حق الزحمه دچار مشکلات معیشتی کرد.

در روزهای اخیر جلساتی بین مسئولان اتحادیه مشاوران املاک با کمیسیون نظارت وزارت صمت به منظور تغییر نرخ کمیسیون دفاتر املاک برگزار شد. سازمان حمایت از مصرف کننده بر تغییر نرخ کمیسیون به ۳ دهم درصد از ثمن معامله و البته برداشتن محدودیت سقف قیمت تاکید داشت اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد بود که نرخ باید ۴ دهم درصد بدون تعیین سقف قیمت شود و اگر ۳ دهم درصد باشد مشاوران املاک نیمه جنوبی تهران متضرر خواهند شد.

روز گذشته بالاخره اعلام شد بر اساس تصمیم سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران، حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای خرید و فروش که تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود به ۲۵ صدم درصد از هر یک از طرفین کاهش پیدا کرد.

براساس ابلاغیه سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران که به اتاق اصناف تهران اعلام شده، حق کمیسیون مبایعه نامه به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف مجموعاً نیم درصد از هر دو طرف محاسبه و اخذ شود. این نرخ تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود.

همچنین حق الزحمه قراردادهای رهن/ودیعه اجاره از هر طرف به میزان نیم درصد مبلغ رهن تعیین شده است.

حق کمیسیون اجاره نیز یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف معامله خواهد بود.

طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ شود.

حق الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد.

خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان خواهد بود.

در این ابلاغیه آمده است بازگشت به نامه شماره ۱۱۴۸۶۶ مورخ ۹۸/۱۱/۰۱ به آگاهی می رساند پیشنهاد نرخ خدمات مشاوران املاک شهر تهران به همراه صورتجلسه کمیته نرخ گذاری کالا و خدمات در جلسه مورخ ۹۹/۰۶/۲۳ کمیسیون نظارت تهران مطرح که پس از بحث و تبادل نظر به موجب بند ۶ مصوبات ضمن اصلاح پیشنهاد کمیته با تعرفه خدمات مشاوران املاک موافقت گردید.

ذیل این نامه که از سوی یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران به فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران نوشته شده آمده است مراتب وفق مقررات ماده ۵۱ قانون نظام صنفی جهت اقدام قانونی لازم اعلام میگردد.

پیش از این مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داده بود که جلساتی برای تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک برگزار شده است. پیشنهاد اتحادیه املاک ۴ دهم درصد، سازمان حمایت از مصرف کننده ۳ دهم درصد و کمیسیون نظارت وزارت صمت ۲۵ صدم درصد از هریک از طرفین بود که نهایتاً نرخ ۲۵ درصد از متعاملین تعیین شده است.

گلایه های مردم از دفاتر املاک

برخی مشاوران املاک متخلف با ترفندهایی از جمله خرید و فروش ملک به شرط دریافت کمیسیون بالاتر یا دریافت بخشی از ارزش معامله از خریدار یا فروشنده تلاش میکنند سود بیشتری به دست بیاورند. کم ارزش نشان دادن ملک برای فروشنده و پر ارزش نشان دادن آن برای خریدار از دیگر مشکلات متعاملین در دفاتر املاک است. این چالش معمولاً در کشورهایی که صرفاً یک کارگزار بین خریدار و فروشنده قرار میگیرد دیده می شود. یعنی همان تضاد منافعی که ذاتاً فسادآور است.