شوک دلار به بازار مسکن


گروه مسکن-رشد قیمت دلار در بازار زمینه را برای افزایش قیمتها در سایر بازارها خصوصا مسکن فراهم کرده است . گزارشهای رسیده از بازار نشان میدهد فروشندگان به استناد احتمال افزایش قیمتها دست از فروش کشیدهاند . این وضعیت در شهرهای اطراف تهران بغرنجتر است.بسیاری معتقدند افزایش قیمت مسکن خصوص در مناطق متوسط و پایین در عین نبود معامله عجیب مینماید.

معاملهگران و فعالان بازار مسکن میگویند افزایش مداوم قیمتها در این مناطق در نبود قدرت خرید و تقاضای موثر رخ میدهد.

به طور کلی می توان عنوان کرد که تاثیر دلار بر مسکن به دو صورت بلند مدت یا کوتاه مدت خواهد بود. اگر در کوتاه مدت نوسانات بررسی شوند، قیمت ارز و دلار با قیمت مسکن رابطه عکس دارد. اما چنانچه در بلند مدت قصد تحلیل داشته باشید، متوجه خواهید شد که این ارتباط به صورت مستقیم است. در واقع می توان به این شکل عنوان کرد که در کوتاه مدت تاثیر دلار بر مسکن اگر که دلار سیر صعودی داشته باشد به صورت منفی است و بازار مسکن از رونق خواهد افتاد. البته این رکود تا حدی برای مستاجران خوب است زیرا منجر می شود که ارائه خانه برای رهن و اجاره با هزینه متعادل تری ثبت شود. با توجه به این دلیل مردم و سرمایه داران بیشتر تلاش می کنند تا سرمایه خود را در بازار ارز سرمایه گذاری نموده و از بهره های کوتاه مدت، سود ببرند. در همین راستا ممکن است املاک خود را با قیمت کمتری نیز حتی بفروش برسانند.

در بلند مدت دقیقا عکس این مورد رخ می دهد. تاثیر دلار بر مسکن می تواند باعث بالا رفتن قیمت ملک و خرید آپارتمان شود. در این شرایط تمام تمهیدات مرتبط با مسکن از جمله میلگرد، سنگ، سیمان و … گران می شود و در نهایت قیمت تمام شده ساختمان افزایش می یابد. این بالا رفتن هزینه برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است زیرا منجر به بالا رفتن بهای تک تک اقلام مصرفی خانوار ها می شود.

در دنیای اقتصاد تمام داد و ستد ها و معاملات به یکدیگر وابسته هستند. هر تغییر در یک بخش از اقتصاد کشور می تواند به سایر بخش ها نیز سود یا زیان برساند. البته این مهم را نیز باید در نظر گرفت که تاثیر دلار بر مسکن گاها تنها بر روی قیمت مسکن مشاهده نمی شود بلکه می تواند عامل اساسی ایجاد تورم یک مملک گردد.

بازار ارز یکی از بازار هایی است که هر گونه تغییر قیمتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی مسکن و ملک تاثیر دارد. بیشترین تاثیر دلار بر مسکن باعث بالا رفتن مواد اولیه ساخت و ساز می شود. وقتی هزینه تمام شده ساخت افزایش یابد لذا برای خرید آپارتمان می بایست هزینه بالایی نمود. از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که اگر قدرت خرید مسکن در جامعه کم شود، مردم و بازار به سمت سرمایه گذاری در موارد دیگر چون طلا، ارز و … روی می آورند و همین امر موجب می شود که تاثیر دلار بر مسکن یک رکود طولانی مدت را ایجاد کند. سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در خصوص افزایش قیمت ها در مناطق حاشیه ای شهر تهران و به خصوص مسکن مهر به خبرنگار خبرآنلاین گفت: عده زیادی از شهروندان تهرانی به دلیل اینکه از پس اجاره خانه در شهر تهران بر نمی آیند به سمت حاشیه شهر تهران مهاجرت می کنند و در چنین وضعیتی شهروندان سایر استان ها نیز که محل کارشان داخل تهران است و می خواهند به تهران بیایند زمانی که ببینند از پس اجاره خانه در داخل شهر تهران بر نمی آیند به سمت مناطق حاشیه ای تهران مهاجرت می کنند و این چنین تقاضا برای مناطق حاشیه افزایش پیدا می کند و به طور کلی قیمت و تقاضا مسکن در داخل تهران با مناطق حاشیه همبستگی شدیدی دارد.

وی در ادامه افزود: به طور کلی می توان گفت که قیمت مسکن نه تنها در تهران بلکه در سطح کشور افزایش چشمگیری یافته است و دلیل افزایش قیمت مسکن نیز همان دلایلی است که قیمت سایر کالاهای سرمایه طی این مدت افزایش یافته است به طور مثال قیمت شاخص ها در بورس طی دو سال گذشته رشد قابل توجهی پیدا کرده است و نزدیک به ده برابر شده است، قیمت دلار چندین برابر شده است، قیمت طلا چندین برابر شده است و قیمت مسکن هم طی دو سال اخیر نزدیک به ۴ تا ۵ برابر شده است.

سلطان محمدی افزایش نقدینگی، کاهش نرخ بهره و افزایش قابل توجه قیمت دلار را مهم ترین عوامل گرانی در بازار مسکن اعلام کرد و در ادامه افزود: افزایش نقدینگی بر روی تورم عمومی اثر می گذارد و همه کالاها را با افزایش قیمت همراه می کند همان طور که نقدینگی طی دو سال گذشته بسیار رشد پیدا کرده است و بر روی قیمت مسکن نیز اثر گذاشته است با این وجود افزایش قیمت مسکن فراتر از تورم عمومی بوده است که کاهش قابل توجه نرخ بهره تا ۱۸ درصد در شرایطی که تورم ما ۳۴ درصد اعلام شده بود یکی از عواملی بود که به گرانی ها در این بازار دامن زد.