اخبار کوتاه


گروسی: ایران به غنیسازی ادامه میدهد

مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران گفت: ایرانیها همچنان غنی سازی می کنند و این کار را در سطحی بسیار بالاتر از آنچه متعهد شده اند انجام می دهند. این مقدار هر ماه افزایش پیدا میکند. به گزارش ایسنا از رویترز، رافائل گروسی در پاسخ به این که ایران برای ساختن یک سلاح هسته ای چه مدتی زمان نیاز دارد، توضیح داد: ما در آژانس به این مدت زمان لازم نمی پردازیم. به مقداری قابل توجه نگاه می کنیم، حداقل مقدار اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم مورد نیاز برای ساختن یک سلاح هسته ای. ایران در حال حاضر این مقدار قابل توجه را ندارد. آژانس «مقدار قابل توجه» را مقداری تقریبی از مواد هسته ای توصیف می کند که با وجود آن نتوان امکان تولید یک سلاح هسته ای را نادیده گرفت.

افزایش ذخایر اورانیوم غنیسازی شده ایران

دبیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران ماهانه به حجم ذخایر اورانیوم غنیسازی شده خود اضافه میکند.به گزارش ایلنا از رویترز،«رافائل گروسی» که با نشریه اتریشی «دی پرس» گفتوگو میکرد، افزود که ایران به غنیسازی اورانیوم ادامه میدهد و این میزان بالاتر از سطح تعهدات این کشور در چارچوب برجام است.

گروسی در پاسخ به اینکه آیا ایران به زمان غیرقابل بازگشت در تولید بمب هستهای رسیده است، گفت: «ما در آژانس بینالمللی انرژی به این موضوع نمیپردازیم.

ما به حجم چشمگیر ذخایر اورانیوم، همچنین کمترین میزان اورانیوم یا پلوتونیم لازم برای تولید بمب هستهای توجه داریم. ایران فعلا حجم چشمگیری از اورانیوم غنیسازی شده برای تولید بمب ندارد».

تست کرونای صالحی مثبت شد

روابط عمومی سازمان انرژی اتمی با تایید ابتلای رییس سازمان انرژی اتمی به کرونا اعلام کرد: تست کووید ۱۹ «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی در تاریخ ۱۲ مهرماه مثبت شد که بنا به توصیه پزشک در قرنطینه خانگی و در استراحت بسر می برند. به گزارش ایلنا،روابط عمومی سازمان انرژی اتمی یادآورشد: خوشبختانه هم اکنون حال عمومی ایشان مساعد است و موضوعات سازمان را بصورت مستمر رصد و پیگیری مینمایند.

اعتماد ایران به آمریکا تضعیف شد

شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: یکی از مهمترین تصمیمهای ترامپ خروج از توافق هستهای ۲۰۱۵ و اتخاذ فشار حداکثری علیه ایران بود. این تصمیم انتقادات زیادی را به دنبال داشت. اکنون در دولت جدید این احتمال شکل گرفته است که بایدن به برجام بازگردد. به گزارش ایلنا، یک کارناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ایران میگوید که آمریکا باید به برجام بازگردد. پس از آن ایران با آمریکا در مذاکراتی چندجانبه، به گفتوگو میپردازد. مشخص نیست که آیا ایران توافقی مانند سال ۲۰۱۵ را امضا میکند یا خواستار اعمال تخفیف بیشتر در تحریمهای ایالات متحده است. باربارا سالوین افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام، اعتماد ایران به واشنگتن به شدت تضعیف شد. این اقدام در حالی صورت گرفت که ایران به طور کامل به توافق هستهای متعهد بود. در این شرایط ایران به سوی چین، روسیه و همسایگان نزدیک خود متمایل شد. با توجه به تحریمها، تهران وابستگی خود به نفت را کم کرده است. تغییر این شرایط و مذاکره با ایران در صورت پیروزی بایدن در انتخابات هم سخت خواهد بود.

تکرار گزافهگوییهای پمپئو علیه ایران

زیر خارجه آمریکا به تکرار ادعاهای بی اساس علیه ایران پرداخت.به گزارش ایلنا از نیوزمکس، مایک پمپئو در مورد ایران مدعی شد: از زمان خروج آمریکا از توافق هستهای، در ماه مه ۲۰۱۸ ما رویکردهای متفاوتی برای ثبات در خاورمیانه اعمال کردهایم، ما ایران را به عنوان بزرگترین تهدید علیه صلح میدانیم! بزرگترین تهدید علیه آمریکاییها.وی در ادامه یاوهگوییهای خود ادعا کرد: با تحریمها، ایران برای ترویج ترور و توسعه برنامه هستهای و تهدید آمریکا و منافع ما دیگر پول کافی ندارد.

مثبت شدن تست کرونای نوبخت

رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتر نوشت: پس از معاینه در یک مرکز درمانی و دریافت پاسخ مثبت تست تشخیص کرونا به توصیه پزشکان و برای بررسی بیشتر تحت نظر هستم. محمدباقر نوبخت تصریح کرد که پس از یک هفته پر کار با بروز برخی علایم برای پیگیری به یک مرکز درمانی مراجعه کردم.

آمریکا بدنبال قطع تماس ایران
با نظام مالی جهان

یک کارشناس ارشد مسائل بینالملل هدف آمریکا از اعمال تحریمهای جدید را گسترش تحریمها به تمام نظام مالی ایران و قطع نقاط تماس باقی مانده کشور با نظام مالی بینالمللی دانست.کورش احمدی در گفتوگو با ایسنا گفت: تحریمهای جدید بر بانکهایی اعمال شده که تا کنون تحت تحریمهای ثانویه آمریکا قرار نداشته اند. وی افزود: تیم ترامپ از این طریق سعی دارد فشار بر ایران را افزایش دهد و سیاست فشار حداکثری را به نقطه اوج آن برساند.

اسرائیل و بنیاد دفاع از دموکراسی ها تا کنون سخت مدافع و خواستار اعمال این تحریم ها بوده اند. وی افزود: به رغم اکراه اولیه دولت ترامپ، گفته می شود که نهایتا همراه شدن شماری از اعضای تندرو کنگره مانند سناتور تد کروز و تام کاتن کار را به اینجا کشاند