دلالی پشت پرده گرانی خودرو


حجت الله فیروزی

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی

مدتی است شاهد افزایش و چند برابر شدن قیمت خودرو هستیم اما سوال اینجاست که چرا
علیرغم ادعاهایی که از سوی نهادها و ارگانهایی مانند دولت و مجلس مبنی بر اینکه بر بازار خودرو نظارت وجود دارد، هر روز یک قیمت در بازار برای خودروها عنوان میشود در پاسخ باید گفت که نمیتوانیم یک علت را برای گرانی خودرو در نظر بگیریم و بگوییم همین یک علت وجود دارد و برایش درمانی پیدا کنیم؛ چراکه در حال حاضر در بخشی از پشت پرده گرانی خودرو بحث دلالی وجود دارد.

با یک رصد در بازار خودرو میتوان متوجه شد، قیمتهایی که در بازار مطرح میشود بسیاری از اوقات معامله نمیشود و فقط برای ایجاد جو روانی است. دلال قیمتی را مطرح میکنند، بر پایه آن گمانه زنیهایی صورت میگیرد اما خرید و فروشی را مشاهده نمیکنیم؛ همین کار اثر روانی خود را بر بازار میگذارد!اگر رصد کنیم متوجه این مطلب میشویم که چند خودرو با قیمتی که دلالان اعلام میکنند خرید و فروش میشود.

بنابر این بخشی از فضاسازیها و جوسازیها واقعی نیستند و حتی برخی از عوامل بیرونی برای ناامید کردن مردم و برای اینکه جوی در جامعه ایجاد کنند و اوضاع را نابهسامان جلوه دهند و مردم را تحریک کنند، دست به این قیمت سازیها میزنند. البته در کنار مسائل اجتماعی، روانی، سیاسی و اقتصادی بحث نقدینگی در افزایش قیمتها تاثیرگذار است. اگر بخواهیم از بعد تخصصی به این مشکل بپردازیم، بحث نقدینگی در بازار مطرح است؛ امروز مشاهده میکنیم نقدینگی در کشور خوب مدیریت نمیشود و هر روز به یک بازار سرازیر میشود.حدود ۲ ماه پیش بیشتر نقدینگی در کشور به سمت حوزه بورس و سهام رفت و امروز به سمت حوزه خودرو میرود و قطعا در آینده نه چندان دور به بازارهای دیگر خواهد رفت! از همین روز یکی از مهمترین کارهایی که دولت باید انجام دهد مدیریت نقدینگی است و باید به گونهای اقدام کند که به سمتی نرود که تورم زا باشد و یا اثرات تورمیاش کمتر باشد.

مبحث بعدی که خودروسازان مطرح میکنند و اتفاقا مطلب بسیار مهمی هم هست، تامین مواد اولیه و قطعات است، خودروسازان مجبورند مواد اولیه خودشان مانند ورقهای فولادی و دیگر اقلام را از بورس کالا خریداری کنند که آن هم باتوجه به نوساناتی که در حوزه فولاد اتفاق افتاده است، دستخوش تغییر قیمت شده است که طبیعتا روی قیمتها اثرگذار است. این در حالی است که دولت اجازه افزایش آنچنانی قیمت خودرو را به کارخانجات خودروسازی نداد و به نوعی آن را مدیریت کرد اما نمیتوان اثر بازار آزاد را نادیده گرفت چرا که بخشی از قطعات خودرو از بازار آزاد تهیه میشود. گران شدن قطعات خودرو قطعا روی قیمت خودرو اثرگذار است و ما نمیتوانیم این مهم را نادیده بگیریم، شما نگاه کنید امروز افرادی که خودرو دارند و میخواهند قطعهای از آن را تعویض کنند مشاهده میکنند نسبت به گذشته چقدر قیمت قطعات یدکی افزایش قیمت پیدا کرده است! بنابراین نباید این مهم را نادیده بگیریم و تنها عواملی را مطرح کنیم که عینیت دارد و مابقی پنهان هستند. البته نقش نهادهای نظارتی در افزایش و یا کاهش قیمتها موثر است و بخشی از این موضوع به نظارتها بازمیگردد که مجموعههای نظارتی که در حوزه خودور و سایر اقلام نظارت میکنند، کارکردهای موثری ندارند.