پس لرزه های گران شدن دلار به بلیت هواپیما رسید


گروه راه و مسکن- در شرایطی که نرخ جدید بلیت هواپیما در روزهای گذشته تا ۲.۶ میلیون تومان برای پروازهای داخلی افزایش یافت، به نظر میرسد مردم و نمایندگان مجلس آن را قابل قبول نمیدانند و باید دید این قیمتهای جدید از آبان ماه اجرایی میشود یا آنکه نرخهای جدیدی به عنوان قیمت بلیت اعلام خواهد شد.

طی سالهای گذشته نرخ بلیت برای پروازهای داخلی به صورت دامنه تعریف شده حداقلی و حداکثری اعلام میشد و ایرلاینها موظف به رعایت این دامنه قیمت بودند. در همین راستا قیمت بلیت پروازهای داخلی از خرداد ماه امسال افزایش یافت و حالا در شرایطی که پروازهای داخلی نسبت به ماههای گذشته شیوع ویروس کرونا رونق بیشتری پیدا کرده، به فاصله چهار ماه دوباره جدول جدیدی برای نرخ بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی تصویب و اعلام شده است که بر این اساس حداقل قیمت بلیت هواپیما ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان تعیین شده است در حالی که در آخرین اصلاحیه قیمت بلیت هواپیما حداقل نرخ پرواز ۲۷۲ هزار و ۶۰۰ تومان و حداکثر نرخ برای پرواز تبریز مشهد با قیمت ۹۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود. مقصود اسعد سامانی - دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی - در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که جدول نرخ نامه قیمت بلیت پروازهای داخلی به روزرسانی شده و از آبان ماه امسال اجرایی میشود اظهار کرد: یکی از عوامل افزایش قیمت بلیت هواپیما شیوع ویروس کرونا و اجرای پروتکل جدید از سوی ستاد ملی کرونا است که اعلام کرده باید از آبان ماه ظرفیت پرواز حداکثر تا ۶۰ درصد پر شود و فاصله گذاری اجتماعی در کابین پرواز نیز رعایت شود. بنابراین الزام شرکتهای هواپیمایی به اجرای این سایت خود در تغییر قیمت بلیت هواپیما موثر است.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما این است که ۶۰ درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی برای تامین تجهیزات و آماده سازی خود برای ارائه خدمات به مردم ارزی است و نرخ ارز در جدول نرخ نامه قبلی ۱۱ هزار تومان بود در حالی که هم اکنون نرخ دلار به حدود ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

ورود کمیسیون عمران به موضوع افزایش نرخ بلیت هواپیما

پس از اعلام این نرخها که قرار از ابتدای ماه آتی اعمال شود، انتقادات بسیاری از سوی مردم در شبکههای مجازی و رسانههای مختلف مطرح شد. در همین راستا رحمتالله فیروزی پوربادی - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه با اشاره به قابل قبول نبودن افزایش قیمت بلیت هواپیما در شرایط کنونی، به ایسنا گفت: قطعا کمیسیون عمران هفته آینده با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما را بررسی خواهند کرد.

وی افزود: انجمن شرکتهای هواپیمایی ادعا میکنند که افزایش نرخ دلار دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیماست، چرا که عمدتا قطعات هواپیما و هزینههای نگهداری آن به دلار میباشد و دولت نیز تسهیلات لازم را اتخاذ نکرده و آنها چارهای جز افزایش قیمت ندارند. اما این تصمیم به نفع آنها نخواهد بود و قطعا مجلس شورای اسلامی این موضوع را پس از پایان تعطیلات مجلس با حضور دستگاههای ذیربط بررسی خواهد کرد. حالا باید دید ورود مجلس به این افزایش قیمت باعث میشود که نرخهای جدید در آبان ماه اعمال نشود یا آنکه اتفاق دیگری خواهد افتاد؟ نمایندگان شورای اسلامی بهخصوص اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی نسبت به ماجرای افزایش قیمت واکنشهایی متعدد نشان دادهاند، احمد جباری عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در این باره گفته است: متأسفانه در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری روبهرو است، شرکتهای هواپیمایی با بهانههای مختلف روز به روز در پی افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند. وی بیان کرد: اینکه پروتکلهای بهداشتی در زمان شیوع کرونا رعایت و از حدود ۶۰ درصد از ظرفیت هواپیماها در پروازهای هوایی استفاده شود، امری طبیعی است، اما حتی با لحاظ این منطق نیز نباید قیمت بلیت هواپیما بیش از درصد مشخص افزایش یابد. وی یادآور شد: بسیاری از استانهای جنوبی کشور مانند استان هرمزگان از زیرساختهای جادهای و ریلی مطلوبی برخوردار نیستند و مردم با توجه به بعد مسافت، برای تردد از پروازهای هوایی استفاده میکنند، حال افزایش بیضابطه قیمت بلیت هواپیما، فعالیت بسیاری از مشاغل و شرکتهای اقتصادی را دچار مشکل میکند. وی افزود: همه مردم و شرکتها در شرایط اقتصادی و کرونایی باید با همدیگر همراهی و تعامل داشته باشند، بهطور مثال بسیاری از شغلها با شیوع کرونا درآمدزایی خود را از دست دادهاند یا با کاهش جدی درآمد روبهرو هستند، حال با منطق ایرلاینها، این شغلها نیز باید نرخ خدمات خود را بهصورت نجومی افزایش دهند اما باید با همدلی و گذشت نگذاریم که روز به روز بر شدت گرانیها افزوده شود. جباری افزود: اینکه شرکتهای هواپیمایی بهبهانه نرخ دلار، در سال چند بار قیمت بلیت را چندین درصد بالا ببرند، منطقی نیست، چرا که هزینههای پرسنل و سایر امور مانند مالیات بهصورت ریالی پرداخت میشود، حال چرا باید قیمت بلیت بر اساس نرخ آزاد دلار محاسبه شود، مگر ایرلاینها تافته جدابافته هستند؟