اعلام آیین نامه نحوه شناسایی و جریمه متخلفان کرونایی


معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت : اگر فردی ماسک نزند، چهره نگاری شده و جریمه میشود . دکتر علیرضا رییسی اظهار داشت: باید توجه کرد که بیش از ۵۰ درصد مردم از اواخر اسفند ماه تاکنون همیشه رعایت کردند، اما نیمی دیگری از مردم واقعا رعایت نکردند. در حال حاضر یک مطالبه مردمی وجود دارد که افرادی که پروتکلها را رعایت میکنند، چه گناهی دارند. بنابراین متخلفان باید باید جریمه شوند. مانند فردی که از چراغ قرمز عبور میکند و دیگران را به خطر میاندازد.وی افزود: در زمینه افراد که در خیابان هستند چند مکانیزم وجود دارد؛ اگر پلیس و بازرسین ما فرد خاطی را ببینند، فرد را جریمه میکنند. نکته دیگر این است که نیروی انتظامی یکسری دوربین دارد که چهره همه افراد در آن ثبت است. وقتی فرد چهرهنگاری میشود؛ همه اطلاعاتش اعم از کد ملی و... وجود دارد. از همان سیستمی که برای حجاب استفاده میشود، از همان برای ماسک هم استفاده می شود. اگر فرد ماسک نزند، چهره نگاری شده و برای فرد پیام داده میشود و جریمه میشود. معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا خودروهای شخصی هم مشمول جریمه میشوند و مکانیزم دریافت جریمهها به چه صورت است، گفت: خودروهای شخصی شامل جرایم نیستند.

اگر خودرو برای حمل و نقل عمومی باشد، شامل میشود، اما خودروی شخصی شامل نمیشود، اما اگر فرد از خودرو پیاده شود و ماسک نزده باشد، جریمه میشود. در عین حال شماره حساب وزارت بهداشت برای واریز جرایم به دولت اعلام شده است.وی ادامه داد: حال اگر کسی جریمه را نپردازد، مکانیزم اینگونه است که افرادی که جریمه میشوند، بدهکار دولت میشوند و میتوانند از هر طریقی آن را دریافت کنند، مانند قبض جریمهای که برای فرد میآید یا راههایی پیش بینی شده مانند محاسبه بر روی قبض آب و برق و تلفن و ... در عین حال این جرایم، صرفا برای حوزه کرونا هزینه میشود.

وی گفت : کرونا برخلاف آنفلوآنزا نه دارو و نه واکسن موثر ندارد و فقط بهداشت فردی و عمومی میماند که آن هم نیاز به آموزش دارد و به همین دلیل نقش رسانهها در این آموزش حائز اهمیت است. دنیا دارد به این موضوع میرسد که محدودیتهای گسترده و قرنطینه اجباری کامل خیلی جواب نمیدهد و باید کار دیگری انجام داد.