اظهارنظر جنجالی منسوب به امیر قطر

ادیب- 2 روز پس از پیام تبریک امیر قطر به روحانی و جلسه ترامپ با سران چند کشور اسلامی در عربستان، در خبرگزاری رسمی قطر، اظهاراتی به نقل از امیر این کشور منتشر شد که بعداً تکذیب شد اما به شدت خبرساز و حاشیه ساز شد. به گزارش ایرنا در اظهاراتی که به تمیم بن حمد آل ثانی منتسب شده بود، وی درباره روابط کشورش با ایران یادآور می شود که «ایران وزنه‌ای منطقه‌ای و اسلامی به شمار می رود که نمی توان آن را نادیده گرفت و قطر روابط قوی با آمریکا و ایران را حفظ می کند.» امیر قطر در این سخنان تصریح می کند: «دامن زدن به اختلاف با ایران به عنوان کشوری قدرتمند که ثبات منطقه را تضمین می کند، به مصلحت نیست.ایران یک قدرت اسلامی است و هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود ندارد.» شیخ تمیم بن حمد آل خلیفه همچنین از حزب ا... لبنان به عنوان جنبش مقاومت و از حماس به عنوان نماینده واقعی مردم فلسطین یاد می کند. این اظهارات به سرعت در رسانه های عربی و منطقه ای بازتاب داشت و برخی از آن به عنوان بحران در روابط دوحه و ریاض یاد کردند.جالب این جاست که همزمان با این حواشی صبح دیروز  پایگاه خبری الیوم السابع و شبکه العربیه متعلق به عربستان سعودی گزارش دادند که «قطر سفرای خود را از عربستان، مصر، کویت، بحرین و امارات فراخواند و به سفرای این کشورها هم اعلام کرد 24 ساعت فرصت دارند خاک قطر را ترک کنند.»  هرچند شب گذشته وزیر خارجه قطر اعلام کرد: من دستور خروج سفیران قطر را از عربستان، مصر، کویت، بحرین و امارات ندادم. خبرگزاری رسمی قطر در مورد فراخواندن سفرای این کشور در 5 کشور عربی عربستان، مصر،‌کویت، بحرین و امارات از سوی دوحه نوشت که گویا این موضوع در ادامه هک شدن سایت این خبرگزاری از سوی گروهی ناشناس بود.
رسانه های سعودی تکذیبیه قطر را باور نکردند
 به رغم این تکذیب ها  سایت العربیه متعلق به عربستان  نوشت :ضاحی خلفان، نایب رئیس‌ پلیس دبی  چهارشنبه 24 می 2017 در شبکه توئیتر، سخنان امیر قطر را به باد انتقاد گرفت و این کشور را به ترجیح دادن ایران و اخوان المسلمین به کشورهای عربی متهم کرد.
همچنین  «العربیه» وابسته به آل سعود، شبکه «اسکای نیوز عربی»، «روسیا الیوم» و چند رسانه دیگر به شدت از این اظهارات انتقاد کردند. مقامات مسئول در عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در واکنش به این سخنان سایت های اینترنتی، شبکه تلویزیونی الجزیره و روزنامه های قطری را به علت انتشار این اظهارات فیلتر کردند. خبرگزاری رسمی قطر پس از انتشار این اظهارات اعلام کرد که سایت این خبرگزاری هک شده است. به گزارش ایسنا بنابر اعلام خبرگزاری رسمی قطر، هکرها همچنین توانسته بودند در ساعات نیمه شب، کنترل حساب توئیتری خبرگزاری را به دست بگیرند. آنها در این مدت 3 پیام به نقل از وزیر امور خارجه قطر منتشر کرده بودند. در عین حال این تکذیب مورد قبول رسانه های عربی واقع نشد. روزنامه سعودی «الجزیره» در واکنش به این اظهارات منتسب به امیر قطر، در گزارشی با عنوان «امیر قطر همسایگانش را از پشت با "خنجر ایران" می‌زند»، از مقام‌های قطری به‌شدت انتقاد کرد.


در گزارش این روزنامه آمده است: «به‌نظر می‌رسد نتایج شگفت‌انگیز نشست تاریخی که ریاض از آن میزبانی کرد، برای برخی‌ دردناک است و خروجی این نشست مبنی بر "منزوی کردن ایران، مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و نیز تقویت روابط و شراکت‌های استراتژیک با ایالات متحده آمریکا" باعث شده است برخی از این طرف‌ها از صف کشورهای عربی خلیج‌فارس خارج شوند... به‌گونه‌ای که قطر بار دیگر با "بازی بیهوده سیاسی" خود را نشان داد که این امر در اظهارات متناقض امیر این کشور نمود پیدا می‌کند.» همچنین انور قرقاش رئیس پلیس دبی مدعی شد که قطر ایران را به برادران عربش ترجیح داده است!
روزنامه عکاظ: امیر قطر به علت این اظهارات بین اعراب شکاف ایجاد کرده است
روزنامه عربستانی «عکاظ» نیز در گزارشی، از امیر قطر شدیدا انتقاد کرد و نوشت: «او به علت این اظهارات بین اعراب شکاف ایجاد کرده است.» به گزارش ایلنا روزنامه الوطن عربستان سعودی نیز با توجه به برخی شواهد و قرائن، موضوع هک شدن سایت خبرگزاری قطر و انتشار سخنان منسوب به امیر قطر را در این خبرگزاری رد و   انتساب این سخنان به امیر قطر  را صحیح دانست.
قطر در موضوعات گوناگونی چون اختلافات مرزی، سوریه، اخوان المسلمین، اعدام شیخ نمر و برخی موضوعات منطقه ای دیگر به شدت با عربستان زاویه پیدا کرده و اکنون در صورت واقعی بودن این سخنان که تمام رسانه های دولتی قطر از جمله صداوسیما آن را منتشر کردند، شاید بتوان گفت که قطر کم کم در حال زاویه گرفتن از عربستان و نوعی متمایل شدن به سمت ایران است.
بی بی سی: اظهارات امیر قطر مسبوق به سابقه است
بی بی سی نیز روز گذشته با اشاره به حواشی و واکنش ها به اظهارات منتشر شده از امیر قطر، با بیان این که «تحلیل گران عربی حرف های منتسب به شیخ تمیم را حرف دل او می دانند» گزارش داد: مضمون حرف های اخیر مسبوق به سابقه است و قبلا او در برخی جلسات بین المللی چنین مواضعی را درباره ایران مطرح کرده بود.
پیشنهاد قطر برای ایران و عراق
همزمان به نوشته روزنامه العرب، چاپ لندن روز گذشته قطر وزیر امور خارجه اش، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی را به عراق فرستاد.  بر اساس این گزارش دوحه پیشنهاد داده است از روابط خود با تهران که با وجود فشارهای بسیار عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی هم سو با آن هیچ وقت قطع نشده، استفاده شود تا فعالیت های دیپلماتیک سه جانبه ای میان دوحه – بغداد – تهران برای حل مشکلات منطقه آغاز شود.