گره «مشهد نخ» در تهران باز می شود؟

روز گذشته جلسه مشترکی با حضور دستگاه های متولی برای بررسی مشکلات پیش روی فعالیت کارخانه «مشهد نخ» در استانداری خراسان رضوی برگزار شد و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این زمینه از انجام پیگیری ها و اقدامات لازم برای رفع مشکلات این کارخانه قدیمی و معتبر مشهدی خبر داد.به گزارش «خراسان رضوی»، اول خردادماه طی گزارشی با عنوان «دومینوی تعطیلی ها به «مشهد نخ» رسید» به مشکلات پیش روی یکی از کارخانجات فعال در زمینه نساجی پرداختیم؛ گزارشی که در آن صراف زاده مدیر فروش  این کارخانه اعلام کرد که « مشهدنخ از فردا صبح (شنبه یکم خرداد) تعطیل خواهد شد و تمامی کارگران هم به اجبار بیکار خواهند شد.» او همچنین از واردات بی رویه و قاچاق، به عنوان دلایل تعطیلی کارخانه نام برده بود.
تعطیلی در کار نیست، فعالیت فصلی است
این گزارش در همان روز انتشار با واکنش فرماندار طرقبه - شاندیز همراه بود که سید حسن حسینی در تماس با تحریریه روزنامه «خراسان رضوی» در این زمینه گفت: بیکاری کارگران به معنای تعطیلی کارخانه نیست چرا که این اقدام نوعی مدیریت منابع و ظرفیت های موجود است و به نوعی استفاده کارفرما از حقوق قانونی اش است. وی تصریح کرد: در این زمینه ما پیگیر موضوع شده ایم و در این مقوله با آقای بادامچی مدیر کارخانه هم صحبت کردیم که وی اظهار داشت ما هرساله پس از آن که دپوی محصولات تولیدی در انبارها افزایش پیدا می کند، کارگران را دو ماه کمتر و بیشتر به مرخصی می فرستیم یا به اداره کار معرفی می کنیم تا از بیمه بیکاری استفاده کنند و بعد از مدتی که موجودی انبار به تعادل رسید دوباره به کار دعوت می شوند.
واردات مجاز، فروش غیرمجاز


فرماندار طرقبه - شاندیز در رابطه با گلایه مدیران کارخانه «مشهدنخ» از واردات نخ های بی کیفیت چینی هم یادآور شد: با توجه به اطلاعاتی که مدیر کارخانه به بنده داده است برخی با کارت های بازرگانی، نخ را از خارج از کشور وارد می کنند و در ادامه به محض ورود کالا، کارت مذکور را باطل می کنند، پس از باطل کردن کارت بازرگانی فرد مذکور نخ ها را زیر قیمت و بدون فاکتور در بازار به فروش می رساند.
پیگیر رفع مشکلات هستیم
حسینی اشاره ای هم به پیگیری های صورت گرفته کرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا فرآیندی در این زمینه دیده شود و کنترلی صورت پذیرد تا برخی افراد نتوانند این گونه نخ ها را در بازار به فروش برسانند. در همین رابطه با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و معاون اقتصادی استاندار هم صحبت کرده ایم.وی تاکید کرد: اگر مطالبی که آقای بادامچی مدیر کارخانه مشهد نخ مطرح کرده است صحت داشته باشد و افرادی با این اقدام، قانون را دور می زنند تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم جلوی آن را بگیریم. ما اگر نتوانیم مشکلات پیش روی تولیدکنندگان نخ را برطرف کنیم، کارخانه های وابسته و تولید کننده مواد اولیه که مانند زنجیره ای به هم پیوسته هستند هم دچار مشکل خواهند شد.وی افزود: ما از مدیر کارخانه مشهد نخ خواسته ایم گزارشی را به صورت مکتوب از روند مشکلاتی که مدعی است باعث ورشکستگی آن ها خواهد شد به ما ارائه دهند تا موضوع را از دستگاه های مربوطه پیگیری کنیم. در همین رابطه ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا پس از راستی آزمایی ادعای مدیر کارخانه به سرعت تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.
فعالیت فصلی درکار نیست
اظهارات فرماندار طرقبه - شاندیز در رابطه با این که مشهدنخ تعطیل نشده، بلکه به صورت فصلی کارگران خود را مرخص کرده است، در حالی مطرح می شود که مدیر کارخانه ضمن تکذیب این اظهارات در رابطه با تعطیلی فصلی کارخانه می گوید: این گفته صحیح نیست و فعالیت ما به هیچ وجه فصلی نمی باشد. از بنده سوال کردند درچه شرایطی نیروهای شما مجدد به محل کار برخواهند گشت که من هم توضیح دادم دستگاه ها و ماشین آلات ما سرجایش است، بازار فروش محصولات ما هم در ایران وجود دارد و باید مشکلات پیش رو حل شود. پس از مصاحبه قبلی با روزنامه «خراسان رضوی» بازهم تحقیق کردیم و پی بردیم ماهانه 2500 تن نخ وارد ایران می شود.
جلوی واردات بی رویه را بگیرید
مدیر کارخانه مشهدنخ می گوید: ما گفتیم جلوی واردات بی رویه را بگیرید تا کارخانه من و دیگر هم صنفی ها  بتوانند دوباره کار کنند و ادامه فعالیت بدهد. من تولیدکننده ام و اگر بتوانم محصولم را بفروشم و انبارم خالی شود روز بعد با همه کارگرانم تماس خواهم گرفت و به کار دعوتشان خواهم کرد. من به عنوان تولید کننده اگر کارگرانم را بیکار کنم چه سودی خواهم برد؟ نیروهای خوب و حرفه ای ام را به محض تعطیل شدن کارخانه از دست خواهم داد؛ نیروهایی که حدود 16 سال در کارخانه من کار کرده و حرفه ای شده اند و به محض آن که بیکار شوند به سرعت توسط رقبا جذب خواهند شد.وی تاکید کرد: فعالیت کارخانه ما فصلی نیست، ماشین های ریسندگی به هیچ وجه نباید متوقف شوند چرا که ما هفت روز هفته و تمام سال را فعالیت و تولید می کنیم، در یک سال فقط پانزده روز دستگاه ها خاموش می شوند و آن هم 5 روز عید نوروز و یک هفته هم درتابستان است که اداره برق ما را مجبور می کند تولید را متوقف کنیم. در این زمینه هم درکارخانه ما به روی همه باز است تا مراجعه و موضوع را بررسی کنند.
ورود استانداری به پیگیری مشکلات «مشهدنخ»
در ادامه  با خبر شدیم که روز گذشته نیز جلسه ای در همین راستا برای بررسی مشکلات کارخانه «مشهد نخ» با حضور مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مسئولان اداره کار و... در محل استانداری برگزار شده است. برای اطلاع از تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه با رسولیان مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت و گو می کنیم. رسولیان در این زمینه می گوید: روز گذشته مشکلات مطرح شده درباره کارخانه «مشهدنخ» مورد بررسی قرار گرفت، کارخانجاتی که در این زمینه درحال فعالیت هستند مشکلی برای فروش محصولات خود ندارند، کارخانه «مشهد نخ» کمی موجودی انبارش افزایش پیدا کرده است و نگرانی مدیر کارخانه هم در این زمینه بود، البته مدیر کارخانه درخواست استانی ندارد و آنچه مطرح شده فرا استانی و ملی است.وی تصریح می کند: مدیر کارخانه خواسته هایی در زمینه افزایش تعرفه واردات و ارزش کالاهای وارداتی دارد که موضوعات مطرح شده را پیگیری خواهیم کرد. در زمینه بازار فروش محصولات کارخانه هم قرارشد تلاش مان را انجام دهیم تا کمکی به کارخانه بشود و مشکل مطرح شده هم هرچه سریع تر رفع شود.رسولیان می افزاید: در همین زمینه مقرر شد مدیران کارخانه، مشکلات و موانع سر راه فروش محصولات را بررسی و نتیجه را به ما اعلام کنند، ازطرفی هم از کارشناسان سازمان صنعت، معدن وتجارت استان خواسته شد در زمینه تعرفه ها و دیگر موارد مربوطه گزارش کامل و جامعی تهیه کنند تا با دلیل و مدرک موضوع را به تهران منعکس و پیگیری های مربوطه را انجام دهیم.
تکذیب واردات کالا بدون پرداخت ارزش افزوده
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی همچنین در مورد واردات با کارت های بازرگانی که پس از ورود کالا باطل می شوند هم اظهار می دارد: بنده مدیر کارخانه را هم توجیه کردم که چنین چیزی وجود ندارد و وقتی کالایی وارد کشور می شود، قبل از آن که از گمرک خارج شود ارزش افزوده آن نیز دریافت می شود. وی می افزاید: زمانی که فردی کالایی را وارد کشور می کند درگمرک هم ارزش افزوده و هم تعرفه کالا را پرداخت می کند. همه رقبای این کارخانه، کالاهای خود را عرضه می کنند و این کارخانه تنها تولید کننده در این زمینه نیست.