نگرانی برای دلسردی جدید

به جرات می‌توان گفت اقتصاد ایران بی‌منطق‌ترین اقتصاد دنیاست! آری؛ همانطور که در روز تعطیل و ساعات غیراداری مثلا 2 نیمه‌شب قیمت دلار بالا می‌رفت اکنون نیز قیمت ارز در روز تعطیل در حال ریزش است.چرا؟ زیرا هزاران کیلومتر آن سوتر و در طرف دیگر گیتی قرار است کسی قدرت را در دست بگیرد که گفته می‌شود از رئیس جمهور فعلی آنجا، ملایم‌تر و به طور کلی اهل توافق است.به همین سادگی!
قصد ندارم حرف‌های تلویزیون را تکرار کنم ولی به واقع مشخص نیست چه منطقی پشت این اتمسفر فعلی خوابیده است.صدا وسیما از زمانی که ظن ریاست جمهوری بایدن جدی شد مدام در حال این تبلیغ است که «سگ زرد برادر شغال است و چه و چه »اما بیایید قدری خالی از شعار و با تکیه بر شعور به ماجرا بنگریم.یعنی بررسی کنیم چه بلایی بر سر این اقتصاد آمده که هنوز نه به بار است و نه به دار بازار اینگونه دگرگون می‌شود.طی 24 ساعت دلار نزدیک به 6 هزار تومان ارزان‌تر شده و به همان نسبت به ارزش ریال افزوده شده.سکه نیز در همین مدت از 17میلیون تومان رسیده به حدود قیمت 11میلیون تومان.
شاید عده‌ای مسرور و خشنود باشند اما بدانند و بدانید بایدن حداقل تا 6ماه مسیر ترامپ را ادامه می‌دهد زیرا مسئله ایران اولویت نخست نیست و رئیس جمهور جدید حاضر نیست مفت و مجانی شرایطی که ترامپ برای تهران ایجاد کرده تغییر دهد. ضمن آنکه هرچقدر ترامپ به دنبال تصمیمات هیجانی و شخصی بود، بایدن منطقی و سیستمی تصمیم می‌گیرد و به احتمال فراوان حاضر نیست با دولتی مثل دولت حسن روحانی توافق کند.او عطف به تجربه برجام می‌داند محافظه کاران ایرانی توافقی را برمی تابند که خودشان انجام داده باشند نه دولتی که ضریب نفوذ پایینی در لایه‌های قدرت دارد.این نکته را هم از ذهن نباید دور نگه داشت که اگر برفرض حسن روحانی کارنامه
قابل دفاعی داشت و حداقل پایگاه مردمی خود را حفظ نموده بود امکان ایجاد تحولی میان تهران و واشنگتن در این دولت وجود داشت ولی ساکن جدید کاخ سفید حتما می‌داند که دولت تدبیر و امید کارنامه غیرقابل دفاع دارد و حامیان شاخص و اصلی او نیز که اصلاح‌طلبان هستند هرچقدر زمان می‌گذرد بیشتر چهره واقعی خود را به مردم نشان می‌دهند.این چهره واقعی که دیگر روتوشی ندارد با چهره محافظه کاران کشورمان آنچنان تفاوتی در زمینه‌های مختلف ندارد.فقط اصلاح‌طلبان شعارهای خوش آب و رنگ می‌دهند و محافظه کاران خود اصلی شان هستند.حتی در مواردی اصلاح‌طلبان وطنی روی هر چه اصولگرا را سفید کرده اند!بگذریم؛ قصه پرآب چشمی دارد این موضوع.


فلذا می‌خواهم عرض کنم این بازار هیجانی و کاذب به اقتصاد نحیف ما ضربه می‌زند چه قیمت ارز پایین بیاید و چه رشد کند.بنده مخالف ارزانی نیستم ولی نباید در باد این جو خوابید و حماقت کرد.
بگذارید با یک مثال این وجیزه را به پایان ببرم:قیمت پراید وقتی دلار 30 هزار تومان شد رسید به 145 میلیون تومان.اکنون اگر تابع این جو باشیم دلار 22 هزار تومان شده است.زمانی که قیمت ارز این مقدار بود قیمت پراید در حدود 90 میلیون تومان بود.تلفن خود رابردارید و از برنامه دیوار به چند فروشنده زنگ بزنید.آیا حاضر هستند پراید خود را 90 میلیون تومان به شما بفروشند؟اگر اصرار کنید به شما ناسزا گفته و تلفن را قطع می‌کنند!
سکوت مسئولان نشان می‌دهد از وضعیت فعلی راضی هستند و حتی آن را امداد الهی می‌دانند.اما من نگران خالی شدن بازار از این جو و ایجاد یاس و دلسردی جدید برای مردم هستم!