موج سوم؛ مرگ ۱۷ ایرانی در هر ۶۰ دقیقه

آرمان ملي: اعداد و ارقام شيوع کرونا در موج سوم، ترسناک است و بنا بر آمار در هر ساعت 17 نفر جانشان را در کشور از دست مي‌دهند. در هفته پيش در مجموع 2872 نفر در اثر ابتلا به کروناويروس فوت کرده و 57 هزار و 995 نفر به اين ويروس مبتلا شده‌اند. بنا بر هشدار کارشناسان، آمار قربانيان کرونا احتمالا در هفته‌هاي آينده بيشتر مي‌شود، چراکه نمودار تعداد مبتلايان کروناويروس در ايران هم صعودي است. روز گذشته نيز وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که از پنجشنبه (15 آبان) تا جمعه (16 آبان 99) 424 بيمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده و به اين ترتيب شمار جانباختگان بيماري در کشور به 37 هزار و 409 نفر رسيده است. همچنين در زمان مذکور 8864 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شده که 3234 نفر از آنها بستري شده‌اند. روز هشتم آبان نيز شمار مبتلايان جديد به کرونا در کشور به هشت هزار و 293 نفر رسيده که رقم جديد، بالاترين رقم از زمان شيوع کرونا محسوب مي‌شود. به اين ترتيب مجموع مبتلايان به کرونا در کشور به عدد 663 هزار و 800 نفر رسيده است. همچنين 5495 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند و فقط استان‌هاي هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان در وضعيت نارنجي و زرد هستند و همه استان‌هاي ديگر کشور در وضعيت قرمز قرار دارند.
روزهاي شلوغ قطعه کرونايي‌ها
در اين شرايط وضعيت تهران در مقايسه با ديگر استان‌هاي کشور، حادتر است و بنا بر اعلام مديرعامل سازمان بهشت زهراي تهران «تعداد متوفيان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است». سعيد خال همچنين گفت: 50 درصد جانباختگان کرونا در کشور در بهشت زهرا پذيرش مي‌شوند و به همين دليل پرسنل اين سازمان به جاي دور کاري، اضافه کار شده‌اند. اين مقام شهرداري تهران شرايط فعلي را براي کارکنان بهشت زهرا سخت توصيف کرد و افزود آنها تحت فشار سنگيني بوده و به دليل آمار بالاي جانباختگان کرونا از اول صبح تا آخر شب در حال انجام امور متوفيان هستند.
علت افزايش مرگ و مير در ايران


در ابتداي اين مرحله آمار روزانه فوت‌شدگان بر اثر کرونا به 200 نفر و اکنون به بيشتر از 400 نفر رسيده است. اين بدان معناست که در هر ساعت حدود 17 نفر در اثر کرونا فوت مي‌کنند. اما علت افزايش مرگ‌و مير در کشور چيست؟ معاون کل وزارت بهداشت، براين باور است که افزايش آمار جانباختگان ناشي از افزايش شيوع کرونا در يک ماه گذشته است. به گفته حريرچي، «تا زماني که مواجهه افراد با يکديگر کاهش پيدا نکند، تعداد بستري، ابتلا و مرگ افزايش خواهد داشت.» ولي برخي ديگر نيز معتقدند تعطيل نکردن کسب و کارها، اعمال نکردن محدوديت خروج از خانه، باز نگه‌داشتن مراکز تفريحي و تجمع و رعايت نکردن مقررات بهداشتي در وسايل نقليه عمومي از جمله علل افزايش آمار ابتلا به کوويد 19 هستند. شايد پاسخ اين سوال را بتوان در صحبت‌هاي نايب رئيس کميته ملي پيشگيري و مقابله با بيماري‌هاي غير‌واگير پيدا کرد، در جايي که باقر لاريجاني گفته است:« 60 درصد از افرادي که در اثر کرونا فوت مي‌کنند، حداقل از يکي از بيماري‌هاي غير‌واگير رنج مي‌برند.» وي با سندميک خواندن ارتباط بين بيماري‌هاي غير‌واگير و کوويد 19 افزود: چالش کوويد 19 تأثير و تأثر در بيماري‌هاي عفوني و بيماري‌هاي غير‌واگير را القا مي‌کند که تشديد‌کننده هم هستند. تأثيري که کوويد 19 بر کنترل بيماري‌هاي غير‌واگير گذاشته قابل‌تأمل است.