وضعیت کرونا در استان تهران بحرانی است

نادر توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران به کجا رسیده و در صورت تأیید آن چه شرایطی اعمال می‌شود؟»، اظهار داشت: وضعیت استان تهران وضعیت بحرانی است و درخواست تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران تقریبا در حال جلو رفتن است؛ مصوبات اولیه گرفته شده و مصوبات نهایی آن را نیز از طریق ستاد کرونای استان تهران به شدت پیگیری می‌کنیم تا استان تهران به مدت دو هفته تعطیل شود. توکلی با‌اشاره به جزئیات طرح تعطیلی استان تهران، افزود: لاک دان یا قفل کردن کامل مدنظر است؛‌ یعنی فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند؛ در نتیجه همه کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فقط مشاغل گروه یک مانند اورژانس، آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های مایحتاج و مواد غذایی مردم می‌توانند فعالیت داشته باشند. وی ادامه داد: ما به شدت در حال رایزنی برای اعمال این تعطیلی دو هفته‌ای هستیم و خوشبختانه بسیاری از مسئولان استان تهران نیز روی این موضوع توافق نظر دارند.
منطقه سفید نداریم
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با‌اشاره به تغییر دسته‌بندی مناطق از نظر شیوع کرونا در استان، گفت:‌ ما قبلا مناطقی را مناطق سفید اعلام می‌کردیم، اما الان این مناطق وجود ندارد و دارای سه وضعیت بحرانی، قرمز و زرد هستیم و به عبارت دیگر اعلام وضعیت مناطق، سه رنگی شده است. توکلی با بیان اینکه تعداد بستری ما در مراکز مرکزی و جنوب شهر تهران بیشتر از سایر مناطق است، افزود: آنچه مشخص است اگر تعطیلی دو هفته‌ای در استان تهران اتفاق بیفتد، می‌توانیم مقداری موج ابتلا و مرگ و میر را کنترل کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برنامه‌ریزی لازم شده تا اگر استان تهران دو هفته تعطیل شد مردم به مسافرت نروند؟»، خاطرنشان کرد: بله، این موضوع براساس یک برنامه‌ریزی جامع است.
گفتنی است، موضوع بررسی تعطیلی دوهفته‌ای تهران و یا تعطیلی سراسری کشور قرار است امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی قرار گیرد.


امکانات بهداشتی درمانی استان تهران
پایین‌تر از سرانه کشوری است
همچنین استاندار تهران در نشست گفت‌وگو محور کووید۱۹ که در حاشیه همایش تازه‌های علوم بهداشتی کشور برگزار شد،گفت: ما هر زمانی و در هر موضوعی که توانستیم مشارکت مردم را جلب کنیم، توفیق داشتیم. مثلا در فروردین در تهران زیر ۱۰ نفر و در کشور زیر ۳۰ نفر مرگ روزانه داشتیم. ولی یک‌دفعه موضوع فاصله‌گذاری هوشمند مطرح شد، کجای این فاصله‌گذاری هوشمند است؟ در اپیدمی باید پروتکل‌ها سخت‌گیرانه باشد، نظارت‌ها شدید باشد، اقدامات پیشگیرانه را تقویت کنیم، ضعف عمده ما این بود که به متخصصان و نیروهای بهداشتی میدان ندادیم.
به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی، با‌اشاره به جمعیت بالا و پیچیدگی‌های مدیریت بحران در استان تهران، اظهارداشت: در استان تهران ۴۹۶ هزار نفر کارمند دستگاه اجرایی و ۲۰۰ هزار نفر کارمند ملی وجود دارد.
محسنی بندپی افزود: امکانات بهداشتی درمانی استان تهران مثل خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز بهداشت درمانی شهری از میانگین کشوری پایین‌تر است در کشور به صورت میانگین در ازای هر هزار و 100 نفر یک خانه بهداشت وجود دارد اما در تهران در ازای هر سه هزار و 300 نفر یک خانه بهداشت وجود دارد.
وی درباره لزوم الکترونیکی بودن خدمات دستگاه‌های اجرایی و لزوم سرعت بخشیدن به این فرآیند گفت: تمام دستگاه‌ها مکلف‌اند که نسبت به الکترونیکی کردن و برخط کردن خدماتشان اقدام کنند و در این راستا دستگاه‌هایی که در این زمینه اعلام آمادگی کردند مورد حمایت مالی هم قرار می‌گیرند چرا که الکترونیکی شدن شفافیت می‌آورد و به کارها سرعت می‌دهد.  استاندار تهران با‌اشاره به عدم تاثیر ۵۰ درصدی کردن ظرفیت دستگاه‌های دولتی در حجم ترددهای مترو و اتوبوس اظهارداشت: این موضوع در فاصله‌گذاری اجتماعی داخل دستگاه‌های اجرایی، موثر بوده ولی در کاهش حمل‌ونقل تاثیری نداشته است.
افزایش مرگ و میر در تهران
محسنی بندپی با‌اشاره به افزایش مرگ و میر در تهران گفت: سازمان جهانی بهداشت در اپیدمی‌ها چهار پیشنهاد می‌کند؛ تست، تست، تست و تست. ما تا سه‌شنبه گذشته ۲۵ هزار تست در کشور داشتیم. دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور، مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهوری داشت که ظرفیت تست را حداقل در تهران دو برابر کنید و الان ۴۰ هزار شده است. البته بین انجام تست و گرفتن نتیجه ۴۸ ساعت فاصله است. در این مدت افراد خود را قرنطینه نمی‌کنند و در جامعه تردد دارند و باعث می‌شوند افراد بیشتری مبتلا شوند. این مسئله می‌تواند باعث افزایش آمار مرگ‌و‌میر شود.