گنه کرد در تهران دکتری ...

14تیر 1396 که برسد، یک سال از مرگ یکی از بزرگ‌ترین مشاهیر هنر و سینمای معاصر جهان خواهد گذشت. مردی که برای سالیان متوالی بر صحنه سینمای جهان درخشید و نام ایران را بر فراز سکوهای سینمایی بالا نگه داشت.
مرگ هر هنرمندی ،اندوه و فقدانی بزرگ در جهان روزمره آدمیان به حساب می آید و مرگی که در پی قصور و اشتباه واقع شود ، اندوهی بزرگ‌تر را تداعی می کند و مرگ عباس کیارستمی چنین بوده است.
آغاز ماجرا
روز هفدهم اسفند،کیارستمی جهت عمل جراحی به بیمارستان مراجعه می کندواز نزدیکان خود می خواهد که این موضوع رسانه ای نشود؛چراکه تصور می کرده است بعد از جراحی سرپایی به زودی از بیمارستان مرخص خواهد شد.این گونه است که 13 روز مانده به عید نوروز، کیارستمی جهت عمل پولیپ روده، به اعتبار دکتر جراح خود در بیمارستان جم بستری شد. در این میان،آقای دکترمتخصص برخلاف تعهد اخلاقی که بر دوشش است، بیمار را به فرزند خود می سپارد. فرزند دکترنیز با اطمینان از تبحر خود بدون انجام آزمایش‌هاي لازم از جمله پاتولوژی، کیارستمی را روانه اتاق جراحی می کند.


«عمل موفقیت‌آمیز بود» این خبری بود که دکتراحمد میر، فرزند پزشکی که کیارستمی به اعتبار نام او خود را به تیغ جراحی سپرده بود، به خانواده کارگردان نامدار اعلام کرد.«میر» این جمله کوتاه را گفت و به سرعت راهی سفر نوروزی خود به فرنگستان شدتاشایدبه خاطرعمل«موفقیت‌آمیزی» که داشته و کارگردان نامدارسینماراجراحی کرده است، استراحت کند.امادرنخستین روزهایی که تازه کشور را ترک کرده بود، ازبیمارستان به اوخبررسید که بیمارسرشناس ومهم وی دچار«عفونت و خونریزی»شده است.
آغاز بحران
به گفته یکی ازاعضای خانواده کارگردان فقید،پزشک تنهاتاکیدداشته است که عمل موفقیت آمیز بوده است ودرادامه خانواده کیارستمی را به پزشک دیگری که درظاهر متخصص عفونی بوده، ارجاع می دهد.متاسفانه دکتردوم نيز متوجه میزان حساسیت ماجرا نمی شود.مرحوم کیارستمی،خود گلایه اش را نسبت به این وضع این‌گونه بیان کرده بود که:« یکی ازدوستان من، همین عمل را انجام دادوروزپنجم در سالن سینما داشت فیلم می‌دید.قرار بود دکتر «میر» من را عمل کند. بعدها متوجه شدم که پسرش من رو عمل کرده و تازه در شأنش نبودم و عمل رو سپرده به دستیار ٥٠ ساله‌‌اش!هرجا اعتماد می‌کنی، بکن ولی به اونایی که پدرشون مشهور بوده، نکن. خواستن و نتونستن. وقتی دکترم اخبار رو در روزنامه‌ها خوند و فهمید این بیمار خیابونی نبوده، دستپاچه شد و مصاحبه کرده و گفته گویا بیمارم شهرتی دارد و در خارج او را می‌شناسند». مرحوم کیارستمی به قدری از اتفاق پیش آمده دل‌چرکین بود که دکتر میر را که به عیادت او آمده بود، به حضور نپذیرفت و این پیغام رابه جراح خود داد:«درشأن من وشما نیست که دیگربايكديگر روبه‌رو شویم». باوخامت اوضاع، اخباری درموردبه کما رفتن وحتی مرگ عباس کیارستمی به گوش رسانه ها رسید. شرایط نامناسب کیارستمی و رسانه ای شدن آن، پای قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت را به ماجرا باز کرد. وزیر بهداشت پس از اطلاع از وضعیت کیارستمی،دستور رسیدگی جدی داد.شرایط به قدری خطرناک و بد بود که چند روزبعد وپس ازعبور کیارستمی از بحران، وزیرارشاد گفت:«خود آقای دکتر هاشمی گفتند اگر من نمی رفتم آن شب، کار ایشان تمام بود». شرایط کیارستمی همچنان ناپایدار بود و بر اساس گفته‌های فرزندش بهمن کیارستمی، مشخصا وی دچار آمبولی شده بوداما او دیگر به پزشکان هموطنش اعتماد کافی نداشت، برای همین راهی پاریس شد تا درمان خود را درآنجا ادامه دهد، با این حال، زخم هایی که او از اشتباهات یا قصور پزشکانش در تهران خورد، او را امان نداد و در آخر در فرانسه درگذشت.
مسئول فاجعه کیست؟
پس ازمرگ کیارستمی، جدال ها همچنان ادامه داشت.حال بحثی جدی تر ازقبل مطرح بود. مسئول فاجعه مرگ کیارستمی چه کسی بود؟ مساله مرگ یک انسان بر اثر سهل‌انگاری، اندوه مرگ رادوبرابرمی کندو حال، مرگ کارگردان نام آور و مشهوري که افتخارات بسیار برای کشورش به ارمغان آورده است، می تواند فاجعه ای بزرگ باشد. ده‌ها نویسنده و کارگردان و سینماگر برجسته جهان در حالی مرگ عباس کیارستمی بزرگ را تسلیت می گفتند که دلایل مرگ وی همچنان در پرده ای از ابهام بود.
در مدت یک سال، بارها و بارها شایعات مختلفی به گوش رسید که هر بار با واکنش فرزندان عباس کیارستمی روبه رو می شد. اما دیروز علیرضا زالی، در نشست خبری سخنانی را بیان کرد که به نظر می رسيد قصد دارند تا پیش از رسیدن به اولین سال‌مرگ عباس کیارستمی، نقطه پایانی بر روند پیگیری قصور پزشکی بگذارند.
نشست پرحاشیه
علیرضا زالی در نشست خبری دیروزدر مورد آخرین جزيیات فوت مرحوم کیارستمی گفت:«علت اصلی مرگ او در فرانسه ، خونریزی حاد تحت پرده مغزی به دلیل تزریق داروی هپارین با دوز بالا بود؛ به گونه اي که روزانه 24 هزار واحد هپارین به او تزریق شده است».
او در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده مرگ کیارستمی و نتیجه کارشناسی‌های انجام شده در باره آن، گفت: اقدامات انجام شده برای مرحوم کیارستمی درایران از سوی جمع کارشناسی 40 نفره که از استادان و خبرگان پزشکی کشور هستند،صورت گرفت،امادر رابطه با اقداماتی که درفرانسه انجام شده است،همچنان ابهاماتی برای این جمع کارشناسی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد.وی افزود:متاسفانه باوجود دو بار نامه‌نگاری با نظام‌پزشکی فرانسه و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن بستری شده بود، اطلاعات بالینی بیمار به ما داده نشد. در نامه دوم تاکید کردیم که طبق قانون، سازمان نظام پزشکی در ایران مسئول رسیدگی به این پرونده است و برهمین اساس خواستار پرونده بیمار در فرانسه شدیم اما متاسفانه، فرانسه از ارائه پرونده بیمار به ما استنکاف کرد. در این مسیر با سفیر فرانسه در ایران، سفیر ایران در فرانسه و همچنین از سوی آقای قشقاوی در وزارت امور خارجه، تلاش‌هایی را انجام دادیم اما حتی یک تک برگ نيز از اطلاعات بالینی بیمار نتوانستیم بگیریم که جای تعجب دارد و تنها خلاصه‌ای از پرونده بیمار به دست ما رسید.وی در ادامه افزود: در پرونده موجود ذکر شده که درمان بیمار با تشخیص آمبولی ریه شروع شده است. این در حالی است که مرحوم کیارستمی دو روز قبل از اعزام به فرانسه در بیمارستان آراد، سی‌تی‌اسکن ریه شد و آمبولی ریه براساس این سی‌تی‌اسکن رد شده است. برهمین اساس در نامه‌ای که به فرانسه نوشتیم، دو سوال مهم را مطرح کردیم؛ ابتدا اینکه چگونه آمبولی ریه را تشخیص داده‌اند و دلایل مستدل در این رابطه چه بوده است.
از آنجا يي که پزشک 6 صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، درخواست دیگرمان آن بود كه از ساعت 12 شب تا 6 صبح که بیمار ناگهان دچار اغما شده، وضعیت نرسینگ و علايم بالینی را با جزییات برای ما اعلام کنند، اما متاسفانه هنوز به این درخواست‌های ما پاسخی داده نشده است.رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در کل مدارکی که از فرانسه برای ما فرستاده‌اند، هیچ مدرکی مبنی بر آمبولی ریه بیمار وجود ندارد. متاسفانه پزشک 6 صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، حدود دو ساعت وی با ضریب هوشیاری چهار به آی‌سی‌یو منتقل می‌شود و بعد از دو ساعت نيز ضریب هوشیاری بیمار به سه که همان مرگ مغزی است،می‌رسد. همچنان تاکید داریم که مدارک مربوط به شرح دقیق علايم بالینی بیمار و علت آغاز دوز بالای هپارین را برای ما ارسال کنند.
ادعاهای تایید نشده
این سخنان در حالی بیان می شوند که بهمن کیارستمی، به عنوان فرزندبزرگ کیارستمی که پیگیر پرونده مرگ نابهنگام پدرش است، این ادعاها رامردودمی داند.
بهمن کیارستمی، دیروز و پس از تکرار ادعاهای قبلی توسط ريیس پزشکی قانونی، گفت که این سخنان تنها نشان از این موضوع دارد که تلاشی برسرپوش گذاشتن ماجرا شروع شده است.وی در گفت و گو با «قانون» گفت:«هفته‌ گذشته من ووکیل پرونده در یک کمیسیون درنظام پزشکی شرکت کردیم که درآن تیم پزشکی بیمارستان «جم»نيزبودندوبه نظر می‌رسیداین کمیسیون به دلیل اعتراض ماودستور دادستان پرونده برای بررسی مجدد پرونده تشکیل شده امامتاسفانه زمان بسیارمحدودی که دراین کمیسیون به ما داده شد، صرف جواب به سوالات اعضای کمیسیون درباره پرونده پزشکی فرانسه شد». بهمن کیارستمی همچنین می گوید که کمیسیون پزشکی به طور مداوم قصد ارجاع پرونده به سه روز بستری شدن کیارستمی در فرانسه دارد و به هیچ وجه به این موضوع توجه نمی کند که ماجرا، ابتدا در تهران آغاز شده است. او در بخش دیگری از حرف هایش نیز به «قانون» گفت:«موضوع آمبولی در همین تهران نیز مطرح بوده است و حرف جدیدی نیست». بهمن کیارستمی در ادامه نیز افزود:« در زمان انتقال کیارستمی به فرانسه ، این موضوع مطرح شد که وی دچار آمبولی شده است و در فرانسه گفته شد که همه چیزدر وضعیت معلق قرارداردو داروها می تواند چنین اثری نيز بگذارد. مساله این جاست که اکنون سازمان نظام پزشکی به جای پاسخ به درخواست خانواده کیارستمی برای تشریح روند درمان اودر ایران،شیوه رسیدگی‌ها در فرانسه را به چالش می کشد.درحالی که روند رسیدگی به وضعیت بیمار در فرانسه کاملا تحت الشعاع اشتباهات پزشکی در تهران بوده است». بهمن کیارستمی همچنین می گفت که:« 10ماه پیش ماخواستیم روند درمان درایران بررسی شوداما مداوما به سه روزی که کیارستمی در فرانسه بستری بود، پرداخته می شد؛ در حالی که بارها تاکید کردیم علت فوت سوال ما نیست وخطای پزشکی که منجر به چنین ماجرایی شده، برای ما مساله است و در این روند با توجه به اینکه نه سازمان نظام پزشکی و نه سازمان پزشکی قانونی مسئولیت یا وظیفه‌ای در قبال رسیدگی به پرونده های پزشکی خارج از ایران ندارند،درخواست ما بررسی روند درمان در ایران است. در این میان به نظر می رسد که با این اظهارات، می‌خواهند مقدمات اعلام حکمی را فراهم کنند که گفته‌اند قرار است در چند روز آینده صادر شود».
گنه کرد در بلخ ...
به نظر می رسد در حالی که خانواده عباس کیارستمی بارها عنوان کرده اند که به خوبی می دانند در روند فوت وی چه رخ داده است و به دنبال موضوع خطاهای پزشکی در بیمارستان جم هستند که منجر به آمبولی شده است اما سازمان پزشکی قانونی همچنان بر طبل این موضوع که در فرانسه چه رخ داده است، می کوبد.
با این رویه باید منتظر ماند و دید در نهایت حکمی که طی چند روز آینده صادر خواهد شد چه اتفاقی رخ می دهد.