من هم واکسن روسی نمی ‌زنم

آفتاب یزد – گروه اجتماعی:کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به سخنان مینو محرز گفت: ایشان (مینو محرز) شانی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند چنان‌که ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند.»جهانپور در ادامه کنایه‌ای هم به واکسن ایرانی کرونا که محرز مسئول ارزیابی آن است، زد و افزود: «مرجع تایید واکسن از جمله واکسن داخلی که ایشان مسئول کارآزمایی بالینی آن هستند، سازمان غذا و دارو است.اگر مطالعه‌ای در این زمینه دارند مثل کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی که انجام می‌دهند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند.
در غیر این صورت، اظهارنظر سلیقه‌ای، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.»
>اظهار نظرات مینو محرز
درباره واکسن کرونای روسی


«از چه زمانی سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌؟» این جمله را مینو محرز عضو کمیته مشورتی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به خبر تایید واکسن کرونا روسی توسط سازمان غذا و داروی ایران گفت.محرز در ادامه افزود: «سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی
قرار گرفته باشد. وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و داروی داخلی نمی‌تواند آن را تایید و توزیع کند. وقتی هنوز هیچ اطلاعاتی از واکسن درز نشده، بر حسب چه فرآیندی آن را تایید می‌کنند؟» عضو کمیته مشورتی ستاد ملی مقابله با کرونا واردات واکسن کرونای روسی به کشور را از شانس بد مردم ایران دانست و تاکید کرد: «در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم.»
>واکسن روسی نمی‌زنم
درحالی که دکتر جهانپور اظهار نظرات دکتر مینو محرز را بی‌اساس و سلیقه‌ای قلمداد کرده است یکی از نمایندگان مجلس که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس است اظهار نظرات مشابهی با دکتر مینو محرز داشته است. گویا دکتر محرز تنها مقام مسئولی نیست که می‌گوید به واکسن روسی اعتماد ندارد. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، در واکنش به این اظهارات گفت که او نیز واکسن روسی نمی‌زند.شهریاری در این باره توضیح داد: درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود چراکه وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود. او تاکید کرد: وزارت بهداشت طبق قانون برنامه توسعه و سیاست‌های ابلاغی رهبری متولی سلامت است و وظیفه دارد هر دارو یا واکسنی را که قرار است استفاده شود با دقت بررسی و آن را تضمین کند.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: واکسن مسئله سیاسی نیست و نباید بر اساس نزدیکی سیاسی درباره امنیت و تایید آن قضاوت کرد.شهریاری درباره واکسن‌های کوبایی نیز گفت: واکسن‌های کوبایی در حال تست در ایران است، اما قبل از این در کوبا تست شده است.او توضیح داد: واکسن هپاتیت که در حال حاضر در ایران استفاده می‌کنیم از تکنولوژی کوبا گرفته شده و واکسن خوبی هم هست. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در آخر گفت: بنا بر سابقه‌ای که تا امروز از دارو دیده‌ایم، به نظر می‌رسد واکسن‌های کوبایی از واکسن‌های روسی مطمئن‌تر هستند.