چرا نظارتی نیست؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: به تازگی فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد معتادان یک کمپ ترک اعتیاد در شیراز به طور عجیبی شکنجه می‌شوند. متاسفانه مسئولان این مرکز درمانی اعتیاد، با بی‌رحمی تمام بیماران را با لباس مجبور می‌کنند که وارد یک استخر کثیف و یخ زده شوند و سپس به شدت با چوب آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. به کار بردن الفاظی رکیک و تهدید افراد تحت درمان در این مرکز، بخش دیگری از رفتار غیرانسانی و وحشیانه کارکنان این مرکز درمان
اعتیاد است. اکنون به دنبال این اتفاق، این کمپ اعتیاد تعطیل و کارکنان آن دستگیر شدند.
> واکنش بهزیستی
در این راستا اداره کل بهزیستی استان فارس ضمن اعلام انزجار از این اعمال نادرست که بر خلاف دستورالعمل‌های اداره و مدیریت مراکز اقامتی صورت گرفته، اقدامات فوری به شرح زیر را در دستور کار خود قرار داد:


-« تشکیل جلسه فوق العاده و رویت فیلم مذکور
- تخلیه، پلمب و بازداشت متهمان با دستور مقام قضائی
-انتقال فوری بیماران مرکز متخلف به سایر مراکز اقامتی میان مدت
- برگزاری جلسه اضطراری با حضور معاون دادستان با مسئولان کمپ‌های خصوصی جهت ارائه تذکرات لازم مبنی بر لزوم رعایت جدی همه شیوه نامه‌های درمانی در مراکز اقامتی و پیشگیری از بروز حوادث مشابه
-برگزاری اضطراری کمیسیون نظارت ماده ۲۶ در راستای بررسی ومجازات مورد اخیر و پیشگیری از بروز موارد مشابه در آینده
- تنظیم شکوائیه حقوقی از سوی اداره کل بهزیستی استان فارس در خصوص رفتار نامناسب و غیرقانونی کمپ متخلف
- پیگیری جدی جهت برخورد قضائی با مسببین و اقدام‌کنندگان خاطی»
> طرح شکایت بهزیستی از مرکز ترک اعتیاد متخلف
از سوی دیگر مدیر روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی اعلام کرد که در پی اطلاع
از وضعیت نابسامان یک مرکز ترک اعتیاد بخش خصوصی و برخورد دور از شان انسانی کارکنان این مرکز با افراد تحت درمان، بهزیستی ضمن انجام اقدامات قانونی سریع، نسبت به طرح دعوی حقوقی نیز اقدام می‌کند. عبدالرحمن سلیم حقیقی در گفتگو با ایسنا و در واکنش به انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی که نشان‌دهنده تصاویری بسیار دلخراش و غیرانسانی از رفتار مسئولان و کارکنان یک کمپ ترک اعتیاد در شهرستان شیراز بود، گفت: این مرکز بلافاصله بعد از انتشار فیلم، شناسایی و با همراهی دستگاه قضائی، پلمب شد. او با بیان اینکه مرکز ترک اعتیاد یاد شده، در محدوده روستای قلات و در شهرستان شیراز قرار دارد، رفتارهای مشاهده در فیلم را غیرانسانی، به دور از عقلانیت و بسیار مخاطره آمیز خواند و با تاکید براینکه بهزیستی بلافاصله از چنین اقداماتی اعلام انزجار کرده است، گفت: این مرکز پس از انتقال بیماران به سایر مراکز، با دستور قضائی پلمب شده و مسئولان و کارکنان آن بازداشت شدند. وی افزود طی جلسه‌ای اضطراری با حضور معاون دادستان و مسئولین کمپ‌های خصوصی، تذکرات جدی در خصوص رعایت همه پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد داده شده است.
> واکنش کاربران
اما این اقدام ناراحت‌کننده مرکزدرمانی اعتیاد واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«این بنده‌های خدا هزار تا عفونت و مشکل براشون ایجاد میشه. این رفتارای کثیف که بدترشون میکنه، آدم سالمم اینجوری معتاد میشه، مسئولین باید پاسخگو باشند».
دیگری نوشت:« این بندگان خدا انسان هستند حتی جامعه به چشم یک بیمار به آنها نگاه می‌کند وبیچاره‌ها خودشان تو این منجلاب رفتند آنوقت از خدا بی‌خبرها اینگونه رفتار می‌کنند».
کاربر دیگری گفته است:« بعضی از کسانی که در کمپ‌های ترک اعتیاد کار می‌کنند خودشان روزی اعتیاد داشتند به قول خودشان ترک کرده‌اند واقعا کار غیرانسانی است ولی بر عکس کسانی که در کلاس‌های ترک اعتیاد شرکت می‌کنند کسانی هستند که اعتیاد دارند خیلی مهربان هستند به هم کمک می‌کنند تا پاک شوند».
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «خدا لعنتشون کنه واقعا چرا این کارا رو میکنن شما رو به خدا رسیدگی بشه».
کاربران دیگر نوشته اند: «چرا همه چی اول باید فیلمش پخش بشه بعدا همه به تکاپو بیفتن. قبل اون خوابن یا بیخیال. بیچاره مردم با این نظارت ها»، «خداروشکر شناسایی شدند از وقتی این کلیپ رو دیدم صحنه‌اش از جلو چشمم بیرون نمیره....بعضی از انسانها خوی وحشی دارن... ان‌شاءالله که خدا همه ی ما رو هدایت کنه»، «مگه این مسئولان بازرسی مداوم ندارن و نمیدونن چه خبره تو کمپها»، «تو کمپ ترک اعتیاد شیراز یه عده دون مایه؛ معتادا رو میندازن تو استخر یخ زده و با شیلنگ کتکشون میزنن واقعا چرا همچین اتفاقایی تو کشور میوفته؟»، « من پزشک روستا که بودم یه بار رفتم بازدید از کمپ ترک اعتیاد، وضعیت اصلا مناسب نبود، تغذیه مناسب نبود ( یخچالشون تقریبا خالی بود) هیچ روش اصولی و علمی برای ترک وجود نداشت... اصلا باورم نمی‌شد اینجوریه...»، «اون استخر آب و یخ میتونه موجب کشته شدن این آدم‌ها شه. چند درصد احتمال میدین این روش‌ها برای ترک موثر باشه که اینجوری رفتار می‌کنید؟!»