عارضه «خودمهم انگاری» مکرون


مکرون خواستار«حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای ایران» شد. کریمی کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: فرانسه سخنگوی پیدا و پنهان انگلستان
و تندروهای طرفدار ترامپ در سپهر سیاسی آمریکا است ضمن آن که رفتارهای مکرون صددرصد انتخاباتی و شبیه رفتارهای ترامپ در روزهای پایانی ریاست جمهوری است که می‌کوشید کارنامه ی خالی خود در سیاست داخلی، سیاست خارجی و ناکامی‌های اجتماعی را با مواضع ضد ایرانی، ضد روسی، ضدچینی و ضد کره شمالی پوشش دهد!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است:«در مواجهه با ایران، نه عربستان و امارات، عدد و رقمی هستند نه فرانسه!»
سید وحید کریمی ضمن تاکید بر بی‌اعتباریِ بیشتر از همیشه اروپایی‌ها اظهار می‌دارد:«مکرون و دیگر سیاستمداران فرانسه همچنان دچار عقده ی حقارت از زمان پایان جنگ جهانی دوم هستند و می‌کوشند به مردم خود چنین القاء کنند که نقش محوری در روابط بین‌الملل دارند در حالی که بالاترین نقشی که برعهده ی آنان می‌توان نهاد سخنگوی بریتانیایی است که اتحادیه اروپا را با برکسیت ترک و تحقیر کرد!» وی می‌گوید:«کشوری که یک سال و نیم گذشت اما نتوانست غائله ی جلیقه زردها را


سر و سامان دهد چگونه می‌خواهد برای بزرگترین و مهم‌ترین تفاهم نامه ی بین‌المللی تعیین تکلیف کند آن هم از سوی عربستانی که همه می‌دانند بالاترین قدرت دیپلماسی‌اش در دلارهای بی‌حساب و کتاب نفتی خلاصه می‌شود!
> مکرون: عربستان باید جزئی از مذاکره برای توافق با ایران باشد
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه می‌گوید؛ مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران باید خیلی سختگیرانه باشد و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی هم در این مذاکرات مشارکت داشته باشند. شبکه تلویزیونی العربیه، متعلق به عربستان سعودی گزارش داد که آقای مکرون در یک جلسه مطبوعاتی ضمن بیان این اظهارات گفته است که زمان برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح، بسیار کوتاه است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم چند روز پیش به نشریه دیمانش گفته بود:«ایران در حال ساخت سلاح‌های هسته‌ای است و ضرورت فوری دارد که ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) برگردند.» وزیر امور خارجه ایران البته این اظهارات را رد کرد و آن را«یاوه‌گویی پوچ» خواند. پیشتر یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه گفته بود اگر ایران می‌خواهد آمریکا به برجام برگردد باید دست از تحریک‌های هسته‌ای بردارد و تعهدات برجامی خود را رعایت کند. در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا روز چهار‌شنبه8بهمن در اولین نشست خبری خود تصریح کرد که موضع آقای بایدن این است که اگر ایران به تعهداتش در برجام برگردد، ایالات متحده هم همین کار را خواهد کرد و بعد از آن به دنبال«توافقی بلندمدت‌تر و مستحکم‌تر» با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
در مقابل مقام‌های ایران خواسته وزیر خارجه جدید آمریکا درباره لزوم بازگشت کامل ایران به تعهداتش در برجام، قبل از بازگشت آمریکا به این توافق را رد کرده‌ و گفته‌اند که ابتدا ایالات متحده که از برجام خارج شده باید به آن برگردد و تحریم‌های ایران را به طور کامل لغو کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش در توییتی از کابینه تازه آمریکا خواست که«شکست حداکثری ترامپ» را فراموش نکند و مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم هشدار داد که«پنجره زمانی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در حال بسته شدن است.»
اما هایکو ماس وزیر خارجه آلمان هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت از آنجا که دولت جدید آمریکا به بازگشت به برجام روی باز نشان می‌دهد، قدرت‌های اروپایی احتمالا به زودی گفتگو با واشنگتن درباره این موضوع را آغاز خواهند کرد. آقای ماس افزود انتظار دارد که آلمان، فرانسه و بریتانیا «خیلی سریع وارد گفتگوهایی» با ایالات متحده شوند و اضافه کرد: «با این حال روشن است که ایران باید به تعهداتش احترام بگذارد و به موارد کنونی نقض توافق پایان دهد.» لازم به تذکر است توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان شش سال پیش به امضا رسید اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اردبیهشت ۱۳۹۷ یک‌جانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌هایی را که پس از برجام لغو شده بودند برگرداند. یک سال بعد ایران در پنج مرحله تعهدهای برجامی خود را کنار گذاشت.
> ترفند نخ نما شده ی اروپایی ها
سیدوحیدکریمی کارشناس مسائل بین‌المللی در واکنش به برخی موضع گیری‌های مکرون، لودریان و باقی کشورهای اروپایی می‌گوید:«همیشه بر این اعتقاد بودم که شیطنت اروپا اگر بیشتر از آمریکا نباشد کمتر از آن هم نیست. اما این ترفند اروپا است که هر وقت می‌بیند آمریکا روی ریلی که اروپا به آن علاقه‌مند است سیر می‌کند چیزی نمی‌گوید، نظاره گر است ولی وقتی می‌بیند که آمریکا دارد سوزن عوض می‌کند یا از مواضع قبلی خود عقب نشینی می‌کند ـ که دولت بایدن تقریبا در آن مسیر بود ـ
اروپا سریعا ورود می‌کند و سعی می‌کند ابتکار عمل، رانندگی، ریل‌گذاری و لکوموتیو را در دست گیرد.»
کریمی ادامه می‌دهد:« همیشه این بخش دست انگلیس بود حالا چرا پای مکرون پیش کشیده شده، من فکر می‌کنم به دو دلیل است:
ـ دلیل اول این است که انگلیس اکنون درگیر ویروس انگلیسی است و از اتحادیه اروپایی خارج شده و جمهوری اسلامی ایران همیشه با اتحادیه اروپا سر و کار داشته و بریتانیا همیشه محور مذاکرات بوده نه بقیه کشورهای اروپایی
ـ دلیل دوم انگلیس سابقه خیلی وخیم و خبیثی درباره ایران دارد و لذا در توافقی که آلمان، انگلیس و فرانسه کردند قبول کردند که انگلیس علی رغم اینکه خارج از اتحادیه اروپایی است در مورد ایران مشترکا کار کنند. من فکر می‌کنم مناسب است که جمهوری اسلامی ایران حتما این اتحاد ای.تری(E3) که به اسم 27 کشور اروپایی تمام شده را منحل کند.»
> اروپا، آمریکا را در خدمت اهداف خود در آورده است
این کارشناس سیاسی ـ بین‌الملل ادامه می‌دهد:«حالا که انگلیس از اتحادیه اروپایی خارج شده، مناسبتی ندارد که در همان فرمت گذشته باشد. ما نباید از این شیطنت اروپا غفلت کنیم. متاسفانه ما در چهل سال گذشته بر این عقیده بودیم که اروپا زیر مجموعه و زیر چتر آمریکا است در حالی که این گونه نیست. اروپا قدمت 400 ساله در دیپلماسی دارد و آمریکا را به خدمت خود گرفته است. آمریکا یک بازیگر جدید بعد از جنگ جهانی دوم است و همیشه هم مورد اغفال واقع می‌شود. اسرائیل و امارات از آمریکا استفاده می‌کنند یعنی ماهیت آمریکا را باید تعریف جدید کنیم مثل یک لات یا غولی تحت عنوان قدرت سخت است و هر کس به او پول بدهد می‌تواند اجیرش کند.»
> امارات و عربستان محلی از اعتنا ندارند!
دیپلمات سابق ایران در ادامه تاکید می‌کند:« امارات و عربستان رقمی نیستند. اینها به عمد عربستان را جلو می‌اندازند و هدف‌شان این است که کلاس ما را به سطح عربستان آورند ما باید این را نادیده بگیریم و خیلی به آن توجه نکنیم طرف ما همان آمریکا و فرانسه است یا همان آمریکا و اروپا. یعنی اگر عربستان را نادیده بگیریم و بگوییم عربستان رقمی نیست بهتر است. اصلا نگران نباشیم. آنها می‌خواهند پشت نقاب عربستان پنهان شوند و می‌خواهند به عربستان برای فروش تسلیحات و گرفتن امتیاز بها دهند. من مخالفم که فکر کنیم یا بپذیریم آنها دارند به عربستان یک صندلی می‌دهند و صندلی ما را پر کردند این طور نیست. ما باید خطاب به آقای مکرون واکنش نشان دهیم.
> عقده ی حقارت فرانسوی‌ها ریشه ی تاریخی دارد
سیدمجید کریمی با نگاهی به تاریخ فرانسه و حقارت‌هایی که در دو جنگ جهانی متحمل شد ادامه می‌دهد:« در مجموع انگلیس، فرانسه و آمریکا از زمان دوگل در دهه 60 تصمیم گرفتند مناطق نفوذ دنیا را بین خود تقسیم کنند و دوگل پیشنهاد کرد آفریقا، سوریه و لبنان را به فرانسه بدهید؛ خاورمیانه برای انگلیس باشد و خاور دور هم متعلق به آمریکا باشد. مستند است که انگلیس و آمریکا در زمان پایان جنگ جهانی تقاضای دوگل را رد کردند ولی عملا اجرا می‌شود و شاهدیم فرانسه در آفریقا دست باز دارد به خصوص شمال آفریقا الجزایر و تونس و خاورمیانه حوزه استحفاظی انگلیس است. اما انگلیس از آنجایی که سیاست زیرکانه‌ای دارد گاه پشت نقاب آمریکا و گاه پشت نقاب فرانسه اعمال نفوذ می‌کند یعنی سیاست اجرایی‌اش را از زبان آقای مکرون ارائه می‌دهد.
کریمی اظهار می‌دارد: «سوال اینجاست چرا مکرون این کار را کرده؟ مکرون بدش نمی‌آید که انگلیس و آمریکا به او بها دهند و از او درخواست کنند دیگر این که مثلا یک کار برای انگلیس در حوزه خلیج فارس می‌کند تا به ازای آن در آفریقا یک امتیاز بگیرد و در سوریه و لبنان آمریکا و انگلیس هوایش را داشته باشند این مسئله سیاست پنهان سه کشور است و چون ما اجماع در شناخت این سه کشور نداریم بعضا از بطنِ متن به حاشیه می‌رویم. »
این کارشناس اروپا می‌گوید:«می خواهم نتیجه‌گیری کنم اینکه امام خمینی (ره) فرمودند هر چه فریاد دارید سر آمریکا خالی کنید به این دلیل بود که ما درگیر مسائل منطقه‌ای و کشورهای حاشیه نشویم متن را فراموش نکنیم. چالش ما با سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه است. اینها هستند که فرمان هدایت علیه ما را دارند. ما هم باید تمام واکنش‌های مان خطاب به این سه کشور باشد. حتی انگلیس را خطاب قرار دهیم. استراتژی‌ای را تبیین کردم که برخی محافل استقبال کردند و برخی هم انتقاد. الان در منطقه برد موشک‌های مان منطقه و اسرائیل را پوشش می‌دهد. یک حالت بازدارنده است. حالا اگر ما بخواهیم از یک بازیگر منطقه‌ای به یک بازیگر بین‌المللی تبدیل شویم باید برد موشک‌هامان را به پاریس و لندن برسانیم. اگر ما بتوانیم بازدارندگی در برابر پاریس و لندن را داشته باشیم خود آقای مکرون، عربستان و بحرین را
کلا فراموش می‌کند.
> رفتارهای مکرون انتخاباتی و فرار رو به جلو است
کریمی درباره این که موضع مکرون، آیا دورنمای انتخاباتی دارد؟ اظهار می‌دارد: «بله حتما. انگلیس وزنه قوی‌ای در اتحادیه اروپایی بود. بعد از جدایی از اتحادیه این نقش خود به خود به فرانسه واگذار می‌شود و آقای مکرون با همین مانورها می‌خواهد اتحادیه اروپایی را احیا کند.»
این دیپلمات سابق درباره ذهنیت تاریخی مکرون در موضع‌گیری‌های اخیر خاطرنشان می‌شود:« این که مکرون ذهنیتی تاریخی و تحقیر شده دارد دقیقا درست است اما باید فراتر از این رفت. هیتلر در میدان شانزلیزه از نیروهای نظامی آلمان که رژه رفتند سان دید یعنی واقعا فرانسوی‌ها را تحقیر کردند. فرانسه کشوری شکست خورده بود منتها چرچیل مخصوصا فرانسه را به عنوان کشوری که بخشی از آلمان را اشغال کند یا سهمی در اداره آلمان داشته باشد این کار را کرد و امروز می‌بینیم بوریس جانسون از اروپا بیرون می‌زند که این ذهنیت و تفکر چرچیل بود که درست بود که توفق و برتری فرانسه بر آلمان بود که تثبیت شود و آلمان مجددا طغیان نکند.»
> انگلستان با خروج از برکسیت، اتحادیه را تحقیر کرد
کریمی با تایید این مسئله که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تحقیر بزرگتری برای جامعه اروپایی بود می‌گوید:« اروپا دیگر آن وجهه و کلاس را ندارد و ترامپ هم سفیر اتحادیه اروپایی را بی‌اعتبار کرد و گفت به او جایگاه سفارت نمی‌دهم. اتحادیه مانورهایی که برای کشورهای جهان سومی چون ما می‌دهد می‌خواهد آبروی رفته و ابهت و جایگاه از دست رفته اتحادیه اروپا را به هر نحو احیا کند. این مانورها مانورهای بچه گانه است. اینها در واقع درمان حقارت است. آنها چه از نظر داخل چه از نظر وجهه بین‌المللی دچار شکست‌های بزرگی شده اند. ما نباید به آنها خیلی کلاس و بها دهیم. در واکنش‌های مان باید اسم مکرون را آوریم نه اتحادیه اروپا. آنها از اسم اتحادیه اروپا استفاده کردند که هر چه می‌خواهند به ما بگویند و ما ندانیم یقه که را بگیریم. آیا می‌توانیم با 27 کشور عضو اتحادیه مواجه شویم اما الان می‌دانیم که طرف ما مکرون است و او را خطاب قرار دهیم که پاسخگو باشد.»
واکنش خطیب‌زاده به اظهارات ماکرون: طرف‌های برجام مشخص و غیر قابل تغییر هستند
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه واکنش نشان داد. به گزارش فارس، خطیب‌زاده در این خصوص ماکرون را به خویشتنداری و پرهیز از مواضع شتاب‌زده و نسنجیده دعوت کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیر قابل تغییر هستند. خطیب زاده افزود: آمریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیا و حفظ برجام وجود دارد راه حل آن ساده است، آمریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های برجامی و غیر برجامی که در دوره رئیس جمهور پیشین آن کشور وضع شده‌اند را رفع کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: اگر مقامات فرانسوی نگران فروش تسلیحات هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند، بهتر است در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند. خطیب زاده تاکید کرد: تسلیحات فرانسوی در کنار دیگر سلاح‌های غربی نه تنها مسبب قتل عام و کشتار هزاران یمنی است، بلکه عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه خلیج فارس بوده و بدون توقف سیل صادرات تسلیحاتی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگران، ‌نمی‌توان انتظار ثبات و آرامش در این منطقه حساس را داشت.