محرم اسرار

محمد حسین مرادی زاده‪-‬ به استناد ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی، اطبا، جراحان، ماماها، داروسازان، دارو فروشان و کلیه کسانی که
به واسطه شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند، هرگاه در غیر موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار تا ۶میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.
قانونگذار، مرتکب جرم افشای اسرار را اشخاصی می‌داند که به مناسبت حرفه خود محرم اسرار مردم می‌شوند و به خاطر اعتمادی که مردم به آنان دارند گاه اسرارشان را به آن‌ها می‌گویند. یا اینکه آنان به طور حرفه‌ای پی به رازهای مردم می‌برند. فلذا اگر این اشخاص رازهای کسانی را که به آن‌ها اعتماد کرده‌اند بازگو کنند زیان آن در نهایت متوجه جامعه می‌شود. زیرا مردم تا جایی که امکان دارد به پزشک مراجعه نمی‌کنند و در نتیجه عدم مراجعه، سلامت و امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند. باتوجه به همین ملاک پاره‌ای از حقوقدان‌ها بر این باورند که این تعقیب، منوط به شاکی خصوصی نیست.
طبق ماده ۴ آیین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی افشای اسرار بیماران تخلف است و مطابق موارد ۳۲ و ۳۳ این آیین نامه پزشک به صورت کتبی توبیخ می‌گردد و در صورت تکرار محرومیت سه ماه تا یکسال از اشتغال را به همراه دارد. ماده ۴ چنین اظهار می‌کند که شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته حق افشای اسرار و نوع بیماری فرد مگر به موجب قانون را ندارند.
شایان ذکر است درخصوص طرح شکایت کیفری علیه پزشکان،دادسرای تخصصی جرائم پزشکی مراحل ثبت را انجام خواهد داد. هرچند که درخصوص افشای اسرار بیمار، پزشکان دارای مسئولیت مدنی خواهند بود که در دادگاه‌های عمومی قابل طرح می‌باشند.