مردم نيايند رقابت معنا ندارد

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در مراسم تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام راحل که صبح ديروز در مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، اظهاراتي را مطرح کرد. حسن روحاني با ساير اعضاي هيات دولت در مرقد امام حاضر شدند و با سر دادن شعارهاي انقلابي با بنيانگذار انقلاب تجديد بيعت کردند. اين مراسم با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار شد. اهم سخنان رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
امام قدرت اصلي را قدرت مردم مي‌دانست و آنچه تلاش مي‌کرد اين بود که افکار و اذهان مردم اقناع شود براي مسير و راهي که امام براي انقلاب انتخاب کرده بود؛ در واقع امام از سال‌ها پيش به‌خوبي مي‌دانست که قدرت نرم بر قدرت سخت پيروز خواهد شد و او آن قدرت نرم را برگزيده و انتخاب کرده بود.
خود دوازدهم بهمن سال 57 نشان داد که امام در مسير و راهش چگونه پيروز شد؛ روز دوازدهم بهمن روزي بود که آن سرمايه‌ اجتماعي را به رخ جهانيان کشيد. روز 12 بهمن بي‌ترديد يوم‌الخميني بود؛ حالا اگر در روز عاشورا مردم تظاهرات کردند، هم عشق به امام حسين(ع) و هم عشق به راه و مسير امام، آنها را به خيابان‌ها کشاند، اگر در روز اربعين مردم به عشق شهداي کربلا و انقلاب اسلامي به خيابان آمدند، ديگر دوازده بهمن نه تاسوعايي بود، نه عاشورايي بود و نه اربعين بود؛ آن روز، روز ويژه‌ امام بود؛ يعني همه مردم آمدند به استقبال رهبري که حداقل 14 روز منتظر چنين روزي بودند؛ هر که را گرفتند و زندان بردند و به خارج يا داخل تبعيد کردند، همان رژيم زندان و تبعيد را پايان داد، اما امام نگذاشت قدرت جباري که او را تبعيد کرده بود، آن قدرت جبار او را برگرداند؛ امام اول بيرون رفت و بعد براي آمدن پيروزمندانه خودش براي کشور زمينه را مهيا کرد.
او از آراي مردم سخن گفت؛ او از خردورزي و عقلانيت سخن گفت؛ او از مشروعيت و اسلام سخن گفت و با اين دلايل محکم مسير و راه انقلاب آينده را براي ما مشخص کرد. امام در همان 12 بهمن 57 به ما گفت نظامي از ديدگاه امام مشروع است که آن نظام عقلاني، مورد راي و نظر مردم و در چارچوب اساس و موازين اسلام باشد.


راه و مسير همان است که آن روز او براي ما تعيين کرد؛ حتي دولتي که او آن روز گفت تعيين مي‌کنم؛ گفت من دولت تعيين مي‌کنم، به خاطر اينکه مردم به من اعتماد دارند و به واسطه اينکه مردم به من اعتماد کردند من دولت تعيين مي‌کنم؛ اين سخن مهمي در اجتهاد شيعه و فقه سياسي اسلام و تشيع بود؛ او اتکا نکرد به ولايت شرعي‌اش، او اتکا کرد به اينکه مردم چون من را قبول دارند، من با اتکا به راي و نظر مردم و پشتوانه آنها دولت تعيين مي‌کنم. پس مسير را به‌خوبي براي ما مشخص کرد؛ راه امام راهي است که مي‌تواند باعث بقاي نظامي شود که او بنيانگذارش بود.
من در اينجا مي‌خواهم تاکيد کنم اگر انتخابات‌ها و صندوق آرا در طول اين 42 سال بود و تقريبا هر سال يکبار مردم پاي صندوق‌هاي آرا آمدند؛ در اکثر انتخابات‌ها گاهي دو سوم جمعيت مردم و بيش از 70 درصد پاي صندوق‌ها آمدند؛ وقتي دوسوم جمعيت پاي صندوق‌هاي آرا مي‌آيند، اين راي تنها به ثمره نيست، به شجره هم هست؛ ميوه‌اي که آدم مي‌چيند و به آن اعتقاد دارد از درختي است که آن را پذيرفته است؛ آراي مردم پاي صندوق هم به ثمره است و هم به شجره؛ هم به انتخاب آن فرد است و هم به نظام است؛ اينکه امام فرمود آراي مردم در هر نسل و هر زمان، زماني محقق مي‌شود که ما يک انتخابات پرشور رقابتي پيش پاي مردم بگذاريم؛ اگر مردم بيش از 70 و چند درصد پاي صندوق آرا آمدند، آن منشور 12 بهمن امام ادامه پيدا کرده و آن راه را ما ادامه داديم.
هرجا ما در کنار مردم بوديم و هرجا مردم را قانع کرديم و هرجا مردم به صحنه آمدند و ما در هر مشکل و معضل جامعه توانستيم به پيروزي برسيم. امروز هم معتقديم تا مردم در کنار اين نظام هستند و پذيرفته‌اند ما خادم مردم هستيم، مي‌توانيم راه و مسير امام را براي سال‌ها، دهه‌ها و قرن‌ها ادامه دهيم، ان‌شاءا... .