سکوت وزارت کشور در برابر عملکرد انتخاباتی صداو سیما

آفتاب یزد- گروه سیاسی : روز گذشته وزیر کشور رحمانی فضلی و همین طور قاضی زاده هاشمی رئیس ستاد انتخابات کشور برای ارائه گزارش انتخاباتی خود پای به صحن مجلس گذاشتند . اما حرف های وزیر کشور در روز گذشته با یک انتقاد همراه بود .یک انتقاد معنادار از سوی مصطفی کواکبیان که طی یک تذکر بیان شد. مصطفی کواکبیان در جریان نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به مواد ۸ و ۲۴ آیین‌نامه داخلی به گزارش سخنگوی هیئت بررسی و نظارت بر تبلیغات انتخابات در جلسه علنی پارلمان اشاره کرد و گفت: در مورد تذکراتی که به صداوسیما داده شده، چیزی نیامده است و آقای قاضی‌زاده‌هاشمی در گزارش خود، تذکراتی را که در زمان تبلیغات انتخاباتی به صداوسیما داده شده بود، مطرح نکرد.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما رادیو و تلویزیون خصوصی داشتیم، شاید جای بحث درمورد عملکرد صداوسیما نبود و ما اینجا بحث‌های این‌چنینی را مطرح نمی‌کردیم.
حرف های کواکبیان در حالی در صحن مطرح می شود که تاکنون بارها و بارها رقبای حسن روحانی دولتمردان و برگزارکنندگان انتخابات را به تخلفات گسترده متهم کرده بودند این در حالی است که هیچ کس به تخلفات صداو سیما و جانبداری اش در ایام انتخابات اشاره نکرد ... و دیروز حتی مردان دولت یعنی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات با سکوتشان دربرابر تخلف صدا و سیما داد کواکبیان را در آوردند .
**وزیر کشور: مشارکت مردم معادلات را


به نفع کشور تغییر می‌دهد
اما عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در مورد عملکرد دولت در انتخابات گزارش ارائه کرد، او با بیان اینکه در این دوره مشارکت در سطح قابل قبولی قرارداشت، گفت: بدون شک با این انتخابات معادلات به نفع کشور تغییر خواهد کرد. ایجاد هماهنگی در سطوح مختلف و تشکیل ۱۰۶۰ هیئت مرکزی انتخابات در شهرستان‌ها و بخش‌ها که هر کدام ۱۳ عضو داشت و ۱۴۸۶ هیئت مرکزی انتخابات در روستاها با ۱۱ عضو از اقدامات وزارت کشور در این دوره بود.
او ادامه داد: نمایندگان دستگاه قضایی، انتظامی، اجرایی و ثبت احوال با آموزش‌هایی که تحت هیئت نظارت بودند در این دوره با تایید شورای نگهبان با ما همکاری داشتند. ما در ۳۱ استان با مجموع ۱۵۷ هزار و ۴۲۹ عوامل انتظامی این انتخابات را برگزار کردیم.
رحمانی‌فضلی با اشاره به آموزش افراد دخیل در انتخابات ابراز داشت: برای تمامی کسانی که در امر انتخابات حضور داشتند آموزش‌هایی با تایید شورای نگهبان صورت گرفت. اشراف کار بر تهیه برآورد امنیتی انتخابات بر روند تهیه فرصت‌ها و وضعیت‌های امنیتی استان‌ها، همچنین تهیه اطلس امنیتی انتخابات از اقدامات مهم بود.
او اضافه کرد: تشکیل کمیته اطلاعات و عملیات رصد و فضای مجازی از دیگر اقدامات وزارت کشور بود. برگزاری ۱۷۸۸ همایش سیاسی یا تبلیغاتی در دوره انتخابات که در کمال آرامش و نشاط برگزار شد نشان‌دهنده اشراف کامل بود.
**
۲۰ درصد بیشتر از کل واجدان شرایط
در انتخابات تعرفه رای چاپ کردیم
این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در این دوره از انتخابات ۵۶ میلیون نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات بودند که در مجموع ۶۸ میلیون تعرفه چاپ و در استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع شد، خاطرنشان کرد: این تعداد تعرفه حدود ۲۰ درصد بیشتر از کل واجدان شرایط در انتخابات بود. در جریان اخذ رای و پس از مشاهده حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای و شکل‌گیری صف‌های طولانی در برخی شعب تمهیدات مهم و موثری در خصوص سرعت بخشیدن به فرآیند رای‌گیری اتخاذ شد.
**مشارکت در این انتخابات ۱۲درصد بیشتر از دوره قبل بود
رحمانی فضلی ادامه داد: با شمارش آرای ماخوذه مشخص شد تعداد آرای ماخوذه در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۶۱ نفر بود که در مقایسه با ۳۶ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۵۳۶ رای ماخوذه دوره قبل بیش از ۱۲ درصد افزایش و بالاتر از ۵ میلیون را نشان می‌دهد.
او با بیان اینکه درصد مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بالغ بر 5/73 درصد است که این عدد در دور یازدهم معادل 94/72 درصد بوده است، عنوان کرد: در این دوره تعداد آرای ماخوذه از سطح روستاها و مقایسه آن با دوره قبل قابل توجه است؛ بدین صورت که در این دوره ۱۲ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۸۰۵ رای در سطح روستاها اخذ شد که در مقایسه با تعداد ۱۱ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۲۰۲ رای ماخوذه دوره قبل نشان از افزایش حدود ۷ درصدی داشت.وزیر کشور افزود: این در شرایطی است که جمعیت روستاها در این دوره نسبت به دوره قبل ۷۰۰ هزار نفر کاهش داشته است. همچنین هشت میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۹۰ نفر که حدودا ۲۰ درصد از مجموعه رای‌دهندگان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است، رای خود را به‌صورت الکترونیکی ارائه و ۱۰۳۴ نفر به‌عنوان عضو شورای اسلامی شهر و روستا برگزیده شدند.
**5/50 درصد از رای‌دهندگان از بانوان و 5/49 درصد از آقایان بودند
رحمانی فضلی با اشاره به ترکیب جنسیتی شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: 5/50درصد از رای‌دهندگان از بانوان و 5/49 درصد از آقایان بودند. بیشترین میزان مشارکت در گروه سنی رای‌دهندگان با 5/28 درصد از گروه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال است. تعداد آرای رئیس‌جمهور منتخب در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۳ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۱۷۱ رای بود که حدود ۵۷ درصد آرای ماخوذه را شامل می‌شود.
او یادآور شد: این تعداد در دوره قبل ریاست‌جمهوری ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای بوده که بالغ بر 7/50 درصد آرای ماخوذه بود.
وزیر کشور در ادامه به میزان آرای دیگر نامزدها اشاره کرد و اظهار داشت: آرای دیگر نامزدهای محترم به این شرح است: سیدابراهیم رئیسی ۱۵ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۲۹۹ رای معادل ۳۸ درصد، سیدمصطفی میرسلیم ۴۷۹ هزار و ۹۳۱رای معادل 1/1 درصد و سیدمصطفی هاشمی‌طبا با ۲۱۵ هزار و ۹۱۰ رای نیم درصد آرا را به خود اختصاص دادند.
**شورای نگهبان آرای حتی یک صندوق را هم ابطال نکرد
رحمانی فضلی با یادآوری اقدامات شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان با توجه به نظارت دقیق و مستقیم و بررسی‌های میدانی انجام شده و مستمر از طریق ۳۵۰ هزار نفر ناظر در شعب اخذ رای و هیئت‌های نظارت بخش‌ها و شهرستان‌ها، همچنین اخذ گزارش‌های مربوط به صندوق‌ها اعزام بازرس‌های ویژه پس از بررسی روند برگزاری انتخابات و رسیدگی دقیق به شکایات با استفاده کامل از مهلت
۱۰ روزه قانونی، نهایتا در تاریخ ۹ خرداد رسما صحت انتخابات ریاست‌جمهوری را بدون ابطال حتی یک صندوق تایید کرد که جزء افتخارات کشور است.
رحمانی فضلی با اشاره به اعتراض برخی از نامزدهای انتخابات ابراز داشت: ابهاماتی از سوی برخی ستادها، کاندیداها و... در مورد کمبود تعرفه‌ها، عدم درج مهر انتخابات روی آنها یا شروع دیرهنگام اخذ رای مطرح شده که توسط سخنگوی شورای نگهبان پاسخ لازم داده شد. امیدواریم با پایان انتخابات و تبدیل رقابت‌ها به رفاقت‌ها و آغاز دوره جدیدی از تلاش کشور این موارد نیز رفع شود.
او اضافه کرد: کندی اخذ رای از دیگر ابهامات بود که به‌دلیل انجام الکترونیکی احراز هویت رای‌دهندگان و تضمین سلامت انتخابات علی‌رغم افزایش سرعت کار نسبت به دوره قبل گریزناپذیر بود.
**وزارت کشور لایحه جامع انتخابات را
تقدیم خواهد کرد
به‌گزارش ایلنا، وزیر کشور با تاکید بر اینکه رسیدگی عادلانه و برابر توسط دستگاه قضایی به تمامی شکایات ارسالی و آنهایی که از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان ارجاع، احصا و شکایات ستادهای انتخاباتی هر یک از نامزدها، مورد انتظار همگان است، بیان کرد: این کار می‌تواند تاثیرات بسزایی در انتخابات آتی داشته باشد. با تجربه انتخابات اخیر از وجود نقایص و ابهامات در قوانین موجود انتخاباتی حکایت می‌کند که وزارت کشور با مستندسازی تمامی اشکالات در تلاش برای رفع نواقص و ابهامات ضمن تقدیم لایحه جامع انتخابات است.
**
قاضی‌پور پاسخگویی وزرا به ادعاهای نامزدهای انتخاباتی را خلاف شرع دانست
پس از سخنان رحمانی فضلی، نادر قاضی‌پور نماینده اصولگرای ارومیه، با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه و قانون انتخابات اعلام کرد: در دوران برگزاری تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و در جریان برگزاری مناظرات وزرا به صحبت‌های کاندیداها جواب رسمی می‌دادند، روالی که تاکنون وجود نداشته است.
او یادآور شد: در مناظره‌ها نامزدهای انتخاباتی حرفی می‌زدند که بعد از چند دقیقه وزیر مربوطه در قالب پیامک سریع پاسخ می‌داد، مبنی بر اینکه چنین موضوعی کذب است.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این روال همان تخریب کاندیداها محسوب می‌شود که تاکنون هیچ انتخاباتی اینگونه برگزار نشده است که وزرا، مدیران، استانداران و فرمانداران آستین بالازده و از رئیس‌جمهور دفاع کنند.
نماینده اصولگرای ارومیه اضافه کرد: در این شرایط آقای رحمانی فضلی هیچ برخوردی با وزرا، استانداران، فرمانداران و مدیران کل برای نقض قوانین نکرد؛ آن هم در شرایطی که طبق آیین‌نامه و قانون انتخابات آقایان نمی‌توانستند از امکانات دولتی استفاده
کنند.
قاضی‌پور همچنین با اشاره به اسامی برخی از وزرا و مسئولان دولتی مدعی شد که پاسخگویی طیب‌نیا و ظریف به منتقدان و نامزدهای انتخاباتی خلاف شرع و قانون است و در ادامه گفت: اگر این روند تبدیل به عرف شود، استبداد حاکم شده و با حاکم شدن استبداد عدالت از بین رفته و جمهوری اسلامی با مشکل مواجه می‌شود.