تهیه فهرست تحریم هایی که باید لغو شوند


سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: هیچ نیازی به مذاکره جدید با آمریکا وجود ندارد زیرا تمامی جزئیات برجام یک بار پیش از این مذاکره شده است. آنچه اکنون در کمیسیون مشترک انجام می دهیم، تهیه فهرست کامل تحریم هایی است که آمریکا باید لغو کند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در گفت وگو با سی.ان.ان روند مذاکرات هسته ای در وین را مثبت توصیف کرد و گفت: گروه ۱+۴ اقدامات مثبتی را در مذاکرات وین در پیش گرفته اند و این مذاکرات نشان داد که پیشرفت ممکن است. وی گفت: بایدن باید یک تصمیم سیاسی بگیرد؛ آیا او می خواهد به خاطر سیاست های شکست خورده دوران ترامپ توافق هسته ای را به خطر بیندازد یا قصد دارد از این سیاست شکست خورده فاصله بگیرد؟

وی در باره خواست ایران از توافق هسته ای گفت: ایران همواره مواضع روشنی درخصوص برجام داشته است. برای رسیدن به این توافق مذاکراتی جدی صورت گرفت و پس از امضای برجام، ما کاملا به آن پایبند بودیم. از آن زمان ما به وضوح اعلام کرده ایم که تمام طرف ها باید به تعهداتشان پایبند باشند زیرا ایران حتی تا یک سال پس از خروج یک جانبه واشنگتن از برجام به توافق عمل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اکنون نیز به روشنی گفته ایم که تمامی تحریم هایی که به صورت غیرقانونی علیه ایران وضع شده، مجددا اعمال شده و دوباره برچسب گذاری شده باید به طور یکجا لغو شود و ایران نیز می بایست لغو تحریم ها را راستی آزمایی کند. این موضع صریح و دقیق ایران است که نه تنها منطقی بوده، بلکه مسیر قابل اجرای آمریکا برای بازگشت به برجام و پایبندی کامل به آن است.

وی بیان کرد: ایران مسیر حفظ برجام را هموار کرده است. از این رو، ما معتقدیم که ابتدا آمریکا باید تمام تحریم های وضع شده را به صورت قابل راستی آزمایی لغو کند. سپس ما آماده ایم که اقدامات (هسته ای) جبرانی خود را متوقف کنیم و انها را به عقب بازگردانیم.

وی ادامه داد: اینکه ایران و آمریکا بتوانند دوباره با یکدیگر مذاکره کنند به این بستگی دارد که آیا واشنگتن به توافق و میز مذاکرات برجام که همه بر سر آن حاضر هستند، بازمی گردد. آن زمان گفت وگوها ادامه خواهد داشت اما تا آن موقع، هیچ گفتوگو یا مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی میان دو طرف وجود نخواهد داشت.