مخبر: از پايان تير ماه20 ميليون دوز واكسن درماه تقديم مردم مي‌كنيم

در پي درخواست وزارت بهداشت از ستاد اجرايي فرمان امام براي كمك در تامين نيازهاي بيمارستان‌هاي درگير با كرونا 240 دستگاه باي‌پپ و اكسيژن‌ساز 600 ليتري از سوي ستاد اجرايي اهدا شد. ۲۴ ساعت پس از اعلام نياز وزارت بهداشت، ظهر ديروز در جلسه مشتركي با حضور وزير بهداشت و رييس ستاد اجرايي فرمان امام، حواله ۴۰ دستگاه اكسيژن‌ساز ۶۰۰ ليتري و ۲۰۰ دستگاه باي‌پپ بيمارستاني جمعا به ارزش حدودي 50 ميليارد تومان از سوي محمد مخبر به سعيد نمكي اهدا شد. همچنين رييس ستاد اجرايي فرمان امام دستور داد تا جهت مقابله با موج جديد كرونا و كمك به جامعه سلامت، بزرگ‌ترين بيمارستان فوق‌تخصصي سيار ساخته‌ شده توسط ستاد در دو بيمارستان مسيح دانشوري و بوعلي مستقر شوند. محمد مخبر در اين جلسه اظهار كرد: مقام معظم رهبري روي بحث‌هاي سلامت بسيار حساس هستند و بر توجه به تصميمات وزارت بهداشت به ويژه در ايام كرونا تاكيد دارند. ستاد اجرايي نيز در اين يك سال با تمام قدرت در خدمت وزارت بهداشت بوده و هست و امروز هم پيرو مطلبي كه آقاي دكتر نمكي درخواست كردند، حواله ۴۰ دستگاه اكسيژن‌ساز 600 ليتري براي بيمارستان‌هاي مناطق محروم و ۲۰۰ دستگاه «باي‌پپ» به وزارت بهداشت اهدا شد كه در مجموع ارزش اين دستگاه‌ها حدود 50 ميليارد تومان است.
او ادامه داد: بيمارستان سيار فوق‌تخصصي و مجهز ستاد هم كه چند هفته پيش افتتاح و رونمايي شد با 120 تخت ظرف ۲۴ ساعت آينده در كنار بيمارستان مسيح دانشوري و بوعلي مستقر خواهد شد و ارايه خدمات خواهد كرد.  سعيد نمكي، وزير بهداشت نيز در اين نشست با بيان اينكه اولين نهاد و گروهي كه در ايام شيوع كرونا باعث دلگرمي ما شد، ستاد اجرايي فرمان امام بوده است، گفت: از ابتداي شيوع ويروس كوويد 19 و در اوج تحريم‌ها براي توليد ماسك، گان، محلول ضدعفوني، دارو و ونتيلاتور ستاد اجرايي بلافاصله به ميدان آمد و كمك‌هاي قابل توجهي به ما كرد و از بسياري از تنگناها نجات‌مان داد كه اين اقدامات در تاريخ جمهوري اسلامي ايران خواهد ماند. نمكي با بيان اينكه ستاد جزو اولين گروه‌هايي بود كه به بحث توليد واكسن ايراني كرونا ورود كرد، تاكيد كرد: ما از هيچ تلاشي براي واردات واكسن دريغ نكرده و نمي‌كنيم البته براي من مثل روز روشن بود كه واردات واكسن مشكل خواهد بود لذا معتقد بودم و هستم واكسن ايراني كرونا بزرگ‌ترين حربه نجات ما خواهد بود. او افزود: لحظه به لحظه روند پيشرفت واكسن‌هاي ايراني را رصد و دنبال مي‌كنم، واكسن كوو ايران بركت به مراتب از همه واكسن‌هاي ايراني جلوتر حركت مي‌كند. او تاكيد كرد: همان ‌طور كه وعده داده بوديم در بهار سال جاري واكسن ملي به مردم تزريق خواهد شد. او با اشاره به برخي اظهارنظرها درخصوص واكسن ايراني گفت: برخي واكسن كرونا را به حربه سياسي تبديل كرده‌اند و به جاي تقويت غرور ملي و حمايت از دستاورد بزرگ و ارزشمند دانشمندان ايراني، تشكيك ايجاد مي‌كنند و اميد مردم را خدشه‌دار مي‌كنند كه البته اين روسياهي هم در تاريخ خواهد ماند، ادعا مي‌كنند علم پزشكي مي‌دانند اما اين افراد، تاريخ پزشكي در ايران را مطالعه نكرده‌اند ما سال ۱۳۰۳ در انستيتو رازي و ۱۲۹۹ در انستيتو پاستور شروع به توليد واكسن كرده‌ايم. افرادي كه عظمت و غرور ملي را به خاطر خوشامد فلان جريان سياسي تخريب مي‌كنند و به واكسن بركت و دانشمندان دارويي حمله مي‌كنند، يا مغرضند يا بي‌اطلاع هستند. وزير بهداشت تاكيد كرد: قصد داريم به محض اينكه نتايج فاز دوم مطالعه باليني واكسن مشخص و تاييد شد براي فاز سوم اجازه بدهيم كه جمعيت انبوهي را با واكسن ايراني واكسينه كنيم و واكسيناسيون عمومي را از نيمه ارديبهشت آغاز كنيم. در حاشيه اين مراسم محمد مخبر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارنظري مبني بر بروز مشكل در روند توليد واكسن بركت اظهار كرد: نه تنها توليد واكسن ايراني به مشكل نخورده بلكه در هفته گذشته يكي از موفق‌ترين ايام در مدت چند ماهه توليد واكسن را پشت سر گذاشتيم.
 او افزود: مرحله دوم تست انساني رو به پايان است و اميدواريم با ارايه مدارك در اوايل ارديبهشت فاز سوم تست انساني را شروع كنيم. رييس ستاد اجرايي فرمان امام با بيان اينكه بحث توليد انبوه بسيار مهم‌تر از بحث توليد آزمايشگاهي است، بيان كرد: خط توليد 3 ميليون دوز در ماه تكميل شده و تا اول ارديبهشت ماه يك ميليون دوز واكسن تحويل وزارت بهداشت خواهيم داد. مخبر گفت: تا 3 هفته پيش محققان دارويي ما 100 دوز واكسن از هر ليتر ويروس مي‌گرفتند كه به لطف خدا و تلاش شبانه‌روزي جوانان نخبه ستاد در روزهاي اخير اين عدد جهش قابل توجهي يافت و به 1000 دوز واكسن از هر ليتر ويروس رسيد و اين عدد قطعا افزايش خواهد يافت. رييس ستاد اجرايي فرمان امام تصريح كرد: خط دوم كارخانه واكسن براي توليد 12 تا 15 ميليون دوز واكسن كروناست كه تجهيزاتش در حال نصب است و مصمم هستيم نصب و راه‌اندازي آن تا پايان خرداد تمام شود و در پايان تير ماه 18 تا 20 ميليون دوز ظرفيت توليد واكسن كرونا خواهيم داشت. او خاطرنشان كرد: دو كشور اروپايي و 3 كشور منطقه به‌ طور مكتوب و رسمي از ستاد اجرايي درخواست واكسن بركت را كرده‌اند، البته همان طور كه قبلا هم به مردم اعلام كرديم، اولويت اول ما مردم كشورمان خواهند بود و پس از تامين نياز داخلي، صادرات را هم بررسي خواهيم كرد.