اخبار کوتاه


فقدان سردار حجازی مایه تأسف و اندوه

حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت سردار سیدمحمد حجازی را تسلیت گفتند.به گزارش ایسنا، در متن پیام رهبر انقلاب آمده است: با تأسف فراوان خبر درگذشت سردار پر افتخار، سردار سیدمحمد حجازی رضواناللهعلیه را دریافت کردم. عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ، و نیرویی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب، خلاصهای از شخصیت این مجاهد فی سبیل الله است.او در مسئولیتهای بزرگ و اثرگذار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در همه آنها، سربلند و موفق بوده است. فقدان او حقاً مایه تأسف و اندوه است. لازم میدانم به همسر گرامی و فرزندان و دیگر افراد خاندان و به دوستان و همکاران ایشان صمیمانه تسلیت عرض کنم و صبر و تسلّا برای آنان از خداوند متعال مسألت نمایم. رحمت و مغفرت و رضوان الهی بر این برادر فقید باد.

تعرفه ترجیحی بین ایران و اندونزی

وزیر امور خارجه کشورمان که به جاکارتا سفر کرده، با خانم رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی ملاقات کرد. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف با اشاره به هفتاد سال روابط دوستانه دو کشور ، از مواضع اصولی اندونزی در شورای امنیت برای حفظ برجام و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ قدردانی کرد.ظریف با ابراز خرسندی از افزایش حجم روابط تجاری دو کشور و با اشاره به ظرفیت بزرگ روابط تجاری فیمابین بر ضرورت تسریع در نهایی کردن موافقنامه تعرفه ترجیحی تاکید و آمادگی طرف ایرانی برای ادامه مذاکرات در این زمینه را اعلام کرد. وزیر امور خارجه اندونزی نیز در این دیدار با تحسین روند دوستانه روابط رو به رشد دو کشور از جمله در حوزه اقتصادی، ابراز امیدواری کرد طرفین با استفاده از کمیسیون مشترک تجاری و توافق نامه های در دست مذاکره، روابط تجاری دو کشور را تسهیل کنند.حمایت از حقوق بین الملل و همچنین تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات روند صلح در افغانستان از دیگر موضوعات مورد گفتگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی در این دیدار بود.

توضیح درباره شهادت حجازی

سخنگوی سپاه گفت: در جلسه کمیسیون در بیمارستان بقیه الله عوارض شیمیایی عمدهترین دلیل پیوستن حجازی به یاران شهیدش اعلام شد. این کمیسیون به اعتبار جانباز شیمیایی بودن سردار حجازی و محرز بودن تاثیرات جانبازی در به شهادت رسیدن، ایشان را رسماً به عنوان شهید معرفی کردند.به گزارش ایسنا، رمضان شریف گفت: سردار حجازی جانباز شیمیایی دوران دفاع بود و سالها از این عارضه رنج میبرد و در مقاطعی هم به همین دلیل به بیمارستان مراجعه میکرد.وی با بیان اینکه «سردار حجازی به دلیل حضور مداوم در جبهه مقاومت و اقدامات متعددی که در سازماندهی جبهه مقاومت انجام داد، زحمات طاقت فرسایی کشید»، افزود: ایشان چند ماه قبل نیز به بیماری کرونا مبتلا شد که بهبود یافتند.سخنگوی سپاه گفت: گردش کار مربوطه برای ارتقای درجه ایشان در دست پیگیری است.

تایید دیدار مسئولان ایران و عربستان

یک مقام مسئول در دفتر نخستوزیر عراق تاکید کرد که اخبار منتشر شده در رابطه با دیدار چند روز پیش مسئولان سعودی با مسئولان ایرانی درست است و این دیدار در منطقه سبز بغداد و در سطح مسئولان امنیتی و با برنامه ریزی دولت عراق انجام شد. به گزارش ایسنا، این مقام مسئول در دفتر نخست وزیر عراق گفت: این دیدار ده روز پیش در منطقه سبز بغداد و تحت نظارت قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر به منظور حل اختلافات تهران و ریاض برگزار شد.وی تاکید کرد: این دیدار بیشتر برای شناخت و ارزیابی رویکردهای دو طرف بود و پرونده خاصی مورد بررسی قرار نگرفت. عراق تلاش می کند که نقش میانجیگر ایفا کند زیرا دولت خطر تنش بر امنیت خود را درک می کند.

تحولات مثبت بدنبال مذاکرات وین

یک دیپلمات روس خبر آزادسازی پولهای بلوکهشده ایران در عراق را یک تحول مثبت از منظر مذاکرات جاری در وین توصیف کرد.به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به خبر توافق برای آزادسازی پولهای بلوکهشده ایران در عراق واکنش نشان داد و نوشت: آیا این با واقعیت مطابقت دارد؟ اگر بله، از منظر مذاکرات جاری در وین با هدف احیای کامل اجرای برجام، شامل لغو تحریم های ایالات متحده یک تحول مثبت به شمار می آید.

اسراییل نگران بازگشت آمریکا به برجام

پایگاه خبری اکسیوس اعلام کرد: دو مقام که در جلسه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی شرکت داشتند گفته اند که مقامات اطلاعاتی ارتش این رژیم و مقامات ارشد موساد در یک جلسه کابینه امنیتی مطرح کردند که مذاکرات وین میان ایران و دیگر قدرت های جهانی به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای منجر خواهد شد. به گزارش ایسنا دولت رژیم صهیونیستی درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته ای بسیار نگران است و در تلاش است دوست بایدن را قانع کند که فشار را بر ایران کم نکند.عمدتا موساد توضیحاتی را درباره وضع فعلی برنامه هسته ای ایران در جلسه کابینه ارائه داد. مقامات اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در این نشست، درباره اقدامات ایران در منطقه بحث کردند. هر دو نهاد اطلاعاتی، ارزیابی های مشابهی از موقعیت کنونی مذاکرات وین انجام دادند.یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی که در این جلسه نیز حضور داشته است، به اکسیوس گفت: حداقلش این است که ما خیلی خوش بین نیستیم. اگر آمریکا و دیگر قدرت های جهانی ظرف چند هفته توافقی را با ایران امضا کنند، تعجب نخواهیم کرد.