وداع شورآفرین


عمليات تروريستهاي خودفروخته، جان 17 تن از مردم عزيز کشورمان را گرفت و داغ بزرگي را بر دل مردم ايران گذاشت. اما لازم بود به جهانيان ثابت کنيم که تا چه‌اندازه در مقابله با تروريست متحد هستيم. به همين دليل شهداي عزيزمان را با احترام و با شکوه تشييع کرديم و خون گريستيم.
تشييع از مجلس شوراي اسلامي
شهدا ابتدا به مجلس شوراي اسلامي‌همان جايي که جان خود را از دست داده بودند، منتقل شدند و‌ حسن روحاني، علي لاريجاني، آيت‌الله‌املي لاريجاني، فرماندهان نظامي‌و ساير مقامات کشوري و لشکري براي وداع با شهداي ترور در تالار آفتاب مجلس حضور يافتند که پس از ابراز همدردي با خانواده شهداي حوادث تروريستي تهران، با نثار گل به پيکر شهداي اين حادثه اداي احترام کردند.
تمرکز تروريستها بر مردمسالاري


در اين مراسم علي لاريجاني گفت: امروز روز سختي براي ملت ايران است، وداع با عزيزاني که مظلومانه در اقدام تروريستي روز چهارشنبه در حرم امام (ره) و مجلس به شهادت رسيدند.وي افزود: در اين روز همزمان به دو مرکز مورد توجه ملت ايران حمله تروريستي شد که نشان‌دهنده تمرکز آن‌ها بر محورهاي اصلي مردم سالاري ديني نظام جمهوري اسلامي‌ايران است.رئيس مجلس گفت: نگاهي به شهداي اين واقعه نشان مي‌دهد تروريست‌ها ناتوان از دسترسي به اهداف خود يعني حرم امام خميني (ره) و صحن مجلس بودند و با هدف گيري کور، مردم و نمايندگان مجلس را به شهادت رساندند.رئيس مجلس با اشاره به آزموني که در روز حادثه تروريستي مجلس رخ داد، عنوان کرد: تروريست‌ها همکاران مجلس و مراجعه کنندگان به نماينده‌ها را مورد هدف ترور قرار دادند که در اين بين برخي همکاران براي مقابله با تروريست‌ها تقاضاي سلاح مي‌کردند يا نمايندگان اصرار بر ادامه جلسه علني مجلس داشتند تا تروريست‌هاي نادان بدانند با ملتي شجاع و مصمم روبرو هستند از اين رو صحنه‌هاي غرورآفرين را در مجلس شاهد بوديم.لاريجاني با بيان اينکه روز چهارشنبه صحنه‌هاي تلخ و شورآفرين را با هم تجربه کرديم، اظهار داشت: اين صحنه‌ها در تاريخ ملت و مجلس ماندگار مي‌شود و تروريست‌ها و حاميان آنها بايد بدانند با مجلسي روبرو هستند که حاضرند شهادت را در آغوش بگيرند تا انقلاب راسخ‌تر باشد.رئيس قوه مقننه ادامه داد: ما مصمم هستيم تا تمامي‌تروريست‌ها را از ميدان زندگي مسلمانان به درک واصل کنيم و اين ننگ را از امت اسلام حذف کنيم و در اين راه شهادت را افتخار خود مي‌دانيم.لاريجاني به ابراز همدردي سران کشورها اشاره کرد و اظهارات وزير خارجه عربستان و رئيس‌جمهور آمريکا را ننگين توصيف کرد و گفت: اين اظهارات نشان مي‌دهد که اين دوره،‌ دوره برزخ مبارزات تروريستي ملت‌ها است. البته از سعودي‌ها توقعي بيش از اين نبود؛ آن‌ها امروز مظهريت مبارزه با مردم سالاري و حمايت از تروريست‌ها را نصب سينه خود کرده‌اند اما کار آمريکا که زماني مدعي مديريت جهاني براي وصول به دموکراسي و حقوق بشر بود به جايي رسيده که رئيس‌جمهور آن دموکراسي را با پول معاوضه مي‌کند.وي ادامه داد: آمريکا سياست درب‌هاي چرخان را به پيش گرفته و دموکراسي حقوق بشر را ذبح نموده و چندصدميليون دلار از سعودي‌ها را به بهانه نشست رياض مي‌بلعد و ننگ چپاول اموال کشورها به بهانه‌هاي واهي آينده‌امريکا را تاريک‌تر مي‌کند؛ آن‌ها نشست رياض را برگزار کردند و مدعي شدند که ايران را منزوي کردند در حاليکه بسياري از کشورها پس از حادثه روز چهارشنبه در کنار ايران قرار گرفتند.رئيس مجلس، مصوبه اخير سناي آمريکا را در راستاي حمايت از تروريست‌ها و ايجاد تحريم‌هاي جديد عنوان و خاطر نشان کرد: اين اقدام درست در حالي اتفاق افتاد که ملت درگيري با تروريست‌ها در پارلمان را شاهد بود و سنا قانوني عليه ملت و حمايت از تروريست‌ها تصويب کرد که نشان مي‌دهد سناي آمريکا از کمترين عاطفه انساني برخوردار است.لاريجاني با بيان اينکه اقدام ننگين آمريکا نشانگر مواجهه ما با دو داعش است گفت:‌ ما با دو داعش در مصاف هستيم ؛ يکي داعش منطقه اي و ديگري داعش بين‌المللي . آمريکا با اين کار خود را در کنار داعش منطقه اي قرار و نشان داد که خودش داعش بين‌المللي است. اين اقدام صحت گفته‌هاي امام (ره) و مقام معظم رهبري را بار ديگر به اثبات رساند که‌امريکا شيطان بزرگ است و کساني که مي‌خواهند تروريسم را ريشه کن کنند چاره اي جز مبارزه با داعش بين‌المللي يعني ‌آمريکا ندارند.
انتقام از دموکراسي
از سوي ديگر حجت الاسلام حسن روحاني در حاشيه اين مراسم گفت: حضور مردم در يک مشارکت فوق العاده در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي، همه بدخواهان ما را به اعجاب واداشت و دوستان ما را در سراسر جهان خوشحال کرد.رئيس جمهور افزود: اين اقدام تروريستي درواقع انتقام از دموکراسي است.وي گفت: دموکراسي در منطقه ما چه آنهايي که حامي‌تروريسم هستند و در زندگي سياسي شان دموکراسي نديده‌اند و چه آنهايي که تروريست هستند، با دموکراسي تحت عنوان دموقراتي طاغوت تحت عنوان طاغوت ياد مي‌کنند و با دموکراسي مخالفند.روحاني افزود: چون دموکراسي اساس فکري تروريست‌ها را از بين مي‌برد و نشان مي‌دهد خشونت راه حل نيست، زور راه حل نيست، راه حل رأي مردم است، انتخابات و صندوق انتخابات به مبناي فکري خشونت طلبان و تروريست‌ها ضربه کاري زده است و همه حاميان آنها دنبال انتقام بودند، غافل از آنکه مردم ايران، مردمي‌مقاوم هستند و از اين حوادث در زندگي خودشان فراوان ديده‌اند.رئيس جمهور گفت: مردم ايران از سال 57 و از 22 بهمن ماه تا امروز حوادث اينچنيني فراواني ديده‌اند.
ضربه کشورهاي سلطه گر
در همين رابطه آيت‌الله‌املي لاريجاني گفت:‌ روشن است که کشورهاي سلطه گر در مقام ضربه زدن به کشور ما هستند . آن‌ها در منطقه هم موجب ناامني شدند اما به حمد الله کشور ما کشوري امن بوده و خواهد بود و اين براي سلطه گران سنگين است. رييس قوه قضاييه افزود:لذا تلاش مي‌کنند تا در کشور ما ناامني ايجاد کنند. اما مطمئن باشند که مردم اين مرز و بوم ، نيروهاي امنيتي و نيروهاي مسلح و همه مسئولين با اتحاد نخواهند گذاشت که چنين اتفاقي بيفتد.
به دنبال لطمه به ايران
از سوي ديگر حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري گفت: مشخص است که سفر رئيس‌جمهور آمريکا به منطقه و رياض براي اين بوده که در دارالندوه رياض تصميماتي بگيرند. آن‌ها مي‌خواهند به ايران لطمه بزنند اما موفق نخواهند شد.
تمام قد مقابل تروريستها
در همين رابطه معاون اول رئيس‌جمهور نيز گفت:‌ از زماني که گروه‌هاي تکفيري در منطقه ما دست به آشوب زدند و کشورهاي مختلف و مردم مسلمان را مورد تهاجم قرار دادند،‌ کشوري که با تمام توان جلوي تروريست‌ها ايستاد ايران بود. اسحاق جهانگيري افزود: گروه‌هاي تروريستي خيلي تلاش کردند که در اين ايام به‌امنيت ايران آسيب بزنند اما به فضل الهي با همت نيروهاي امنيتي و نظامي‌موفق نشدند. جهانگيري گفت: آن‌ها عمليات کوري انجام دادند که به خيال خودشان به کشور آسيب بزنند اما مطمئنا اين عمل در مقطع فعلي موجب انسجام، وحدت و يکپارچگي ملت ايران خواهد شد و حتما راه مبارزه با تروريسم به صورت جدي تر در ايران استمرار پيدا خواهد کرد.
اميد به ضربه زدن به تروريستها
در همين رابطه رحماني فضلي وزير کشور گفت:‌الحمد لله نيروهاي امنيتي و انتظامي‌به اوضاع مسلط هستند . برخي از ردگيري‌هايي که از عوامل مرتبط با گروه‌هاي تروريستي بود نيز کاملا شناسايي شدند و اميدواريم به زودي نيروهاي امنيتي بتوانند ضرباتي را به آن‌ها وارد کنند.
هدف تروريست‌ها، اسلام هراسي است
و اما حجت الاسلام ناطق نوري اسلام هراسي در دنيا را از اهداف تروريست‌ها برشمرد و گفت: اينها اين حرکات را عليه مسلمانان مظلوم انجام مي‌دهند تا مردم و دنيا را از اسلام متنفر کنند. ناطق نوري روز جمعه در حاشيه آئين وداع با پيکرهاي شهداي حادثه تروريستي تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با عرض تسليت به خانواده‌هاي شهدا افزود: هدف اصلي به وجود آوردن اين جريان داعش و تروريست‌هاي افراطي، ايران به عنوان مرکز ثقل اسلام ناب است.ناطق نوري با اشاره به اينکه دامن خود آنهايي که اينها را به وجود آورده‌اند، گرفته شده است، افزود: هدف اصلي تروريست‌ها ايران است که‌اميدواريم خنثي شود.
قرائت پيام مقام معظم رهبري
حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني که به نمايندگي از مقام معظم رهبري در مراسم وداع با شهداي ترور در مجلس شوراي اسلامي‌حضور پيدا کرده بود پيام ايشان درباره حادثه تروريستي تهران را قرائت کرد.
در پايان اين مراسم مقامات حاضر و خانواده‌هاي شهدا پيکر شهداي ترور را به سمت بيرون ساختمان مجلس مشايعت کردند تا مراسم کامل تشييع از دانشگاه تهران صورت پذيرد.
تشييع پس از اقامه نماز
در ادامه بزرگداشت مقام اين شهدا، مراسم تشييع پس از اقامه نماز جمعه از مقابل دانشگاه تهران باحضور جمع کثيري از مردم شهيدپرور و هميشه در صحنه برگزار شد.خيابان‌هاي اطراف دانشگاه تهران منتهي به خيابان حافظ از ساعت‌ها پيش براي برگزاري اين مراسم آماده شده و نيروهاي امنيتي و نيروي انتظامي‌براي مديريت هرچه بهتر مراسم در محيط مراسم مستقر شده‌اند.در اين مراسم تشييع‌کنندگان شعارهايي از جمله "مرگ بر داعش آمريکايي، مرگ بر ضد ولايت فقيه، مرگ بر آمريکا و ..." سر دادند.پيکر مطهر شهداي حمله تروريستي در دوازدهمين روز ماه مبارک رمضان در حضور جمع کثيري ازبدرقه کنندگان‌شان پس از تشييع در خيابان انقلاب از پل کالج آماده انتقال به آرامگاه ابدي‌شان شد. پيکر مطهر اين شهدا در بهشت زهرا(س) قطعه شهداي مدافع حرم آرام گرفت.
قرباني دادن عادت شده است
در همين رابطه خطيب نماز جمعه تهران ضمن محکوميت حوادث تروريستي گفت:‌ دادن قرباني براي ملت ما عادت شده است.به گزارش ايسنا، آيت‌الله صديقي افزود:‌ شهادت ارث اولياء است و مردم با اين تحفه ارزشي انس دارند و با اين خون‌ها به خداوند تقرب مي‌جويند.امام جمعه موقت تهران با اشاره به اينکه حوادث تروريستي از ساخته‌هاي دنياي استکبار است افزود:‌ همانطور که‌امام فرمودند،‌ بنيان رژيم آمريکا بالذات بر شرارت و قتل و غارت است و بعد از خود نيز غده سرطاني اسرائيل را به عنوان کانون ترور در منطقه کاشته است و تروريسم دولتي را دامن زده است که يکي از ماموريت‌هايش همين ترورها است.صديقي ادامه داد: بعد از حکومت عقلاني و عرفاني امام مجتهد ، عارف و حکيم و تحقق انقلاب اسلامي‌با روحيه جهادي ايجاد شده در جوانان و ملت شاهد پيروزي اعتقاد و مکتب بر بي ديني بوديم که در ادامه آن دنياي کفر تلاش مي‌کند تا از طريق سلفي‌ها، القاعده،‌ طالبان و داعش با آن مبارزه کند.آيت‌الله صديقي با اشاره به اينکه در سال 60 ملت ايران فجايع عظيمي‌را پشت سر گذاشته و خون‌هاي بسياري داده است، خاطرنشان کرد: اين انقلاب چنان عظمت و ظرفيتي دارد که ملت آن تمامي‌داغ‌ها و مشکلات را حذف کرده و چرخ انقلابش حتي يک روز راکد نشده است. پس امروز که به تعبير مقام معظم رهبري ترقه بازي اي بوده است مردم با اين ترقه نمي‌ترسند و سابقه وحشت هم ندارند.وي ادامه داد: اما عده اي گويا دهه 60 را نشناختند و اين جلادهاي خون آشام کودک کش را جلاد نمي‌دانند اما اعمال قانون و پياده کردن اراده يک ولي فقيه داراي مبنا را مورد خدشه قرار مي‌دهند و جاي تاسف است که بعضي‌ها که خودشان در اين جريانات بوده‌اند گويا از گذشته‌هاي خود پشيمان شده‌اند و بايد از آنها پرسيد مگر هويت‌تان تغيير کرده است و مگر ملت و شهداي‌تان را از خود جدا مي‌دانيد؟

رهبر انقلاب: این جنایات در عزم ملت ایران خللی ایجاد نمی‌کند

در پی حادثه‌ تروریستی تهران، رهبر معظم انقلاب پیام تسلیتی صادر کردند. در پیام حضرت آیت الله خامنه ای آمده است:حادثه‌ی تروریستی روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در مرقد امام راحل و در مجلس شورای اسلامی، که به شهادت تعدادی از عزیزان روزه‌دار و زخمی شدن جمع بیشتری انجامید، نشانه‌ی آشکاری است از کینه و دشمنی خباثت‌آلود مزدوران استکبار با ملت شریف ایران و با هر آنچه مربوط به انقلاب و نظام اسلامی و رهبر فقید عظیم‌الشأن آن است. این‌گونه جنایات که حاکی از خباثت و در عین حال، حقارت مباشران و نیز آمران و مسببان آن است، بسی کوچکتر از آن است که در عزم ملت ایران خللی ایجاد کند. نتیجه‌ی قطعی این‌ها چیزی جز افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست. ملت ایران، متحد و با عزم راسخ به پیش خواهد رفت ان‌شاءالله. یاد شهیدان این حادثه را گرامی می‌دارم و به خانواده‌های آنان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و بهبود مجروحان و آسیب دیدگان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.