هجوم لشکر مگس‌هاي سفيد به پايتخت

گروه اقتصادي: به نظر مي‌رسد مگس‌هاي سفيد يک سال ديگر ميهمانان تابستاني پايتخت باشند و راهي براي ريشه کن کردن آنها وجود نداشته باشد. بايد شهروندان تهران مانند موش‌ها زندگي مسالمت آميز با مگس‌هاي سفيد را هم بياموزند.
طي سال‌هاي گذشته روش‌هايي مانند «آب شويه»، «نصب برچسب زرد» و «سمپاشي» مورد آزمايش قرار گرفت. روش‌هايي که گويا پاسخ مورد نظر در حذف حشرات سفيد نبوده است. بازگشت به اين سه روش به اين معني است که راه جديدي کشف نشده و همکاري شهرداري تهران با دانشگاه‌ها امروز به جوابي نرسيده است.
علت حضور مگس‌هاي سفيد پايتخت ايران آن‌هم به شکل ميليوني از جمله بحران‌هاي مديريت شهري طي سال‌هاي گذشته است. تمام ارگان‌ها تصميم دارند تا علت هجوم اين مگس‌ها را دريابند. از همان ابتدا مسئولان مگس‌هاي سفيد را آفت درجه 2 دانستند و تصميم گرفتند با شيوه «آب شويه» به مبارزه با آن بپردازند؛ روشي که تجربه نشان داد موفق نيست. در ادامه افزايش رطوبت و گرماي هوا علت تکثير سفيد بالک عنوان و مطرح شد که به دليل پديده خشکسالي و گرم شدن هوا و تغييرات شرايط آب و هوايي و رطوبت، جمعيت اينگونه حشرات افزايش پيدا کرده که ميزبان اصلي آنها محصولات کشاورزي و باقيمانده انواع سيفي جات و محصولات گلخانه‌اي در گلخانه‌هاي اطراف شهر تهران است. آزمون و خطاها بر سر خروج مگس‌هاي سفيد که معروف به بالک‌ها شدند همچنان ادامه داشت. آنطور که مشخص است مسئوليت اصلي کنترل جمعيت مگس‌هاي سفيد در تهران با شهرداري است. حفاظت از درختان باقيمانده شهر که تا امروز از هجوم مگس‌هاي سفيد جان سالم به در برده‌اند برعهده شهرداري بوده و اصولا شهرداري عهده‌دار حفظ بهداشت شهر است. اگر مسئولان شهري سم‌پاشي زمستان درختان را به‌طور منظم و به موقع انجام مي‌دادند امروز شاهد هجوم گسترده مگس‌هاي سفيد به تهران نبوديم. ظاهرا مديران شهرداري کارهاي مهمتري از رسيدگي به وضعيت شهر و شهروندان دارند و حفظ بهداشت پايتخت و سلامت شهروندان براي آنها از اولويت برخوردار نيست. اگر غير از اين بود بعد از 12 سال شاهد جايگزيني انبوه موش و مگس‌هاي سفيد به جاي پرندگان در تهران نبوديم. درختان توت ميزبان اصلي مگس‌هاي سفيد هستند که همزمان با آغاز گرما شروع به تکثير مي‌کنند. اين حشرات مانند «شته‌ها» از توانايي بالايي در توليد مثل برخوردار هستند و در محدوده مرکزي تهران که درختان توت بيشتري کاشته شده به مانند منطقه 6 و همچنين کن و ... بيشتر از ساير مناطق به چشم مي‌خورند. حقيقت اين است که در صورت استمرار روند موجود و عدم انجام اقدامات پيشگيرانه مگس‌هاي سفيد به مهمانان فصلي پايتخت در نيمه نخست سال تبديل مي‌شوند. همانطور که موش‌ها به مهمانان هميشگي تهران در طول سال تبديل شده‌اند مگس‌هاي سفيد نيز مي‌توانند از بي‌توجهي شهرداري استفاده و به مهمانان دائمي‌پايتخت تبديل شوند و جالب است شهرداري که قادر به کنترل مگس‌هاي سفيد شهر خود به عنوان يک آفت گياهي نيست چگونه مي‌تواند کشور را مديريت کند.
سهم سم‌پاشي غيراصولي در ظهور مگس‌هاي سفيد


در همين ارتباط رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران سمپاشي غيراصولي و ديرهنگام را عامل اصلي پيدايش مجدد مگس‌هاي سفيد دانست. محمد حقاني در گفتگو با ايسنا، در مورد وضعيت مگس‌هاي سفيد در پايتخت با بيان اينکه استفاده بي‌رويه و دوز بالا از سموم غير ارگانيک سبب برهم خوردن چرخه شده است، گفت: هر حشره‌اي يک ميزبان يا شکارگر طبيعي دارد که متأسفانه سمپاشي‌هاي بي‌رويه در سال‌هاي گذشته آن‌هم با دوز بالا اين حشرات را از ميان برده است. وي با بيان اينکه سمپاشي‌هاي غيراصولي در پايتخت سبب نابودي کفشدوزک و زنبورک‌هايي که شکارگر طبيعي مگس سفيد بوده‌اند، شده، گفت: اين حشرات از لارو مگس سفيد تغذيه مي‌کنند؛ اما سمپاشي بي‌رويه، غيراصولي و با دوز بالا تعادل طبيعي را برهم زد و لازم است شهرداري تهران در زمان‌هاي مناسب و با استفاده از سموم ارکانيگ به مبارزه با مگس‌هاي سفيد برود. حقاني با بيان اينکه سمپاشي زمستانه و بهاره در زماني که لارو اين مگس‌ها باز نشده موثر خواهد بود، گفت: بارها به مسئولان خدمات شهري نسبت به سمپاشي به موقع و اصولي درختان هشدار داده‌ايم.
اقدامات ناکافي براي مقابله با مگس‌هاي سفيد
از طرف ديگر رييس اداره محيط زيست شهر تهران مي‌گويد: شهرداري تهران براي مبارزه با مگس‌هاي سفيد اقداماتي کرده ولي کافي نبوده و در اين شرايط شاهد هجوم دوباره اين حشرات مزاحم به پايتخت هستيم. محمدحسين بازگير با اشاره به اينکه مگس‌هاي سفيد (عسلک‌ها) در طبيعت کشور ما وجود داشته‌اند و هنوز از بين نرفته‌اند، گفت: در شهرهايي مانند تهران که فضا و محيط براي آنها مناسب شده و دشمن طبيعي‌شان وجود ندارد، جمعيت مگس‌هاي سفيد رو به افزايش است. عواملي مانند دماي مناسب، ميزبان گياهي مناسب و نبود شکارگر طبيعي باعث شده که جمعيت آنها افزايش پيدا کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتي براي مردم شوند. وي با بيان اينکه شهرداري پايتخت وظيفه دارد که جمعيت اينگونه حشرات را کنترل کند، اظهار کرد: شهرداري در اين راستا اقدامات مناسبي انجام داده‌اما کافي نبوده است.