بزرگداشت روز جهاني صنايع‌دستي در تهران

هم‌زمان با فرارسيدن 20 خرداد(10 ژوئن) روز جهاني صنايع‌دستي، مراسم ويژه بزرگداشت اين روز با حضور مسئولان سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، اعضاي فراکسيون فرش و صنايع‌دستي مجلس شوراي اسلامي‌ و جمعي از هنرمندان و پيشکسوتان هنر در سالن آمفي‌تئاتر سازمان ميراث‌فرهنگي برگزار مي‌شود.
به‌گزارش ‌آريا، در اين مراسم که ساعت 19 روز شنبه 20 خرداد 96 برگزار مي‌شود، مسئولان سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ازجمله بهمن نامورمطلق معاون صنايع‌دستي اين سازمان، نماينده هنرمندان و صنعتگران و يکي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌سخنراني خواهند کرد. همچنين تجليل از تشکل‌هاي برتر صنايع‌دستي و هنرمندان پيشکسوت از ديگر برنامه‌هاي گراميداشت روز جهاني صنايع‌دستي است.هم‌زمان با برگزاري روز جهاني صنايع‌دستي و آغاز هفته صنايع‌دستي، در استان‌هاي مختلف نيز ويژه‌برنامه‌هاي متعددي به اين مناسبت از سوي ادارات‌کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري برگزار خواهد شد. برگزاري مراسم گراميداشت روز جهاني صنايع‌دستي، افتتاح بازارچه‌هاي صنايع‌دستي، عيادت از هنرمندان پيشکسوت، تجليل از صنعتگران و هنرمندان و... از مهم‌ترين برنامه‌هايي است که در استان‌هاي مختلف به‌مناسبت هفته ميراث فرهنگي انجام مي‌شود.«صنايع‌دستي؛ اشتغال‌زا، هويت‌ساز، ارزآور» شعار روز جهاني صنايع‌دستي امسال است.
تاريخچه روز جهاني صنايع دستي
يکي از خصوصيات صنايع دستي اين است که اين صنعت حاصل روح ملت‌ها و آئين فرهنگ ملي کشورهاست که به سادگي با رجوع به‌امار صنايع دستي کشورها به روحيه مردم آن کشورها مي‌توان پي برد، بنابراين صنايع دستي تنها يک کالا براي مبادله نيست بلکه خصوصيات فرهنگي و ويژگي‌هاي اقوام از طريق صنايع دستي مبادله مي‌شود و نوعي ارتباط را ايجاد مي‌کند.


 شوراي جهاني صنايع دستي:
صنايع دستي پس از جنگ جهاني دوم با محتواي هنري و فرهنگي مورد توجه کشورهاي پيشرفته قرار گرفت و ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) سال ۱۹۶۴ ميلادي، نخستين کنگره ي جهاني با شرکت مسوولان اجرايي استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعت گران بيش از ۴۰ کشور جهان در نيويورک برگزار شد که در قطعنامه ي پاياني اين کنگره، تاسيس شوراي جهاني صنايع دستي به عنوان نهاد وابسته به يونسکو تصويب شد.
با تأسيس سازمان ملل متحد، محافظت از ميراثهاي فرهنگي بشري بر عهده "يونسکو" يا "سازمان تربيتي ـ علمي‌و فرهنگي ملل متحد گذاشته شده است. که از سال ۱۹۶۴ ميلادي با تأسيس "شوراي جهاني صنايع دستي"، در قالب يکي از ارگانهاي وابسته به يونسکو، صنايع دستي و سنتي به صورت بخشي از حيات فرهنگي اقتصادي ملل مورد توجه قرار  گرفت.
 ايران نيز از سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸ ميلادي) توسط سازمان صنايع دستي ايران به عضويت شوراي جهاني صنايع دستي و به تبع آسيايي بودن به عضويت مجمع آسيا و اقيانوسيه شورا درآمد.
در بدو امر، شوراي جهاني صنايع دستي با شمار محدودي از اعضا کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر، ۹۰ کشور جهان را تحت پوشش دارد. دبيرخانه شوراي جهاني صنايع دستي در شهر آمستردام کشور هلند قرار دارد.
مهمترين هدفهايي که اين شورا، به عنوان يک ارگان غير انتفاعي غيردولتي قائل شده است عبارت اند از:
۱) تشويق، کمک و راهنمايي صنعتگران دستي و همچنين بالا بردن سطح اطلاعات تخصصي و حرفه اي آنها با توجه به زمينه‌هاي متفاوت فرهنگي موجود در هر يک از کشورهاي عضو.
۲) حفظ و تقويت صنايع دستي و تجلي آن به صورت رکن عمده اي از حيات فرهنگي ملتها.
۳) ايجاد همبستگي ميان صنعتگران دستي سراسر جهان.
از هر کشور تنها يک سازمان مي‌تواند به عنوان نماينده صنعتگران آن کشور، به عضويت شورا درآيد و سازمان صنايع دستي ايران از سال ۱۳۴۷ به عنوان ارگان مسئول متولي صنايع دستي کشور به عضويت شوراي جهاني صنايع دستي درآمده است.
صنايع دستي و اشتغال
سفره رنگين صنايع دستي ايران، هم اکنون دو ميليون و ششصد هزار نفر را به طور مستقيم، و حدود دوازده ميليون نفر ديگر را غيرمستقيم گرد خود آورده است. جالب اينکه بيش از هفتاد درصد از فعّالان صنايع دستي ايران را زنان تشکيل مي‌دهند. از اين رو، مي‌توان گفت زنان هنرمند ايراني، بالاترين سهم را در توليد آثار صنايع دستي کشور بر عهده دارند
بدون ترديد يکي از دلايل مهم در توجيه جنبه‌هاي مثبت صنايع دستي، به اثرات آن در مبارزه با انواع بيکاري مربوط مي‌شود. بيکاري، يکي از مسائل پيچيده کشورهاي رو به رشد است که از افزايش سريع جمعيت سرچشمه مي‌گيرد. در بين انواع بيکاري، شايع‌ترين آن در کشورهاي در حال توسعه، بيکاري پنهان است. به ويژه در آن دسته از کشورها که هنوز ساختار جامعه کشاورزي و روستايي به صورت سنتي و کهن باقي مانده است، بيکاري پنهان بيشتر به چشم مي‌خورد. صنايع دستي با قابليت‌ها و خصوصيات ويژه خود، مي‌تواند نقش مهمي‌در حل معضل بيکاري و ايجاد اشتغال براي بيکاران ايفا کند.
صنايع دستي ايران از نگاه آبرام پوپ
آبراهام پوپ، تاريخ نگار آمريکايي بر اين باور است که: «صنايع دستي ايران، هنرمندانه خلق شده است و هر يک، پيام آور عقيده‌ها، سليقه‌ها، روش‌هاي زندگي و شخصيت نياکان مردم اين کشور است. صنايع دستي، زبان گويا و روشن تاريخ، تمدن، هويت و هنر ايرانيان است».