يكديگر را متهم نكنيم و متحد شويم

گروه سياسي|  عبدالله نوري در پيام تسليت در پي شهادت هموطنان‌مان در عمليات تروريستي تهران موضوعاتي را متذكر شد و خطاب به آنهايي كه در روزهاي اخير با موضع‌گيري‌هاي جناحي به دنبال برهم زدن وحدت كشور بودند گفت: «در چنين شرايطي ‏آيا بهتر نيست به جاي متهم ساختن يكديگر، با نقد ‏منصفانه و در راستاي منافع ملي، ‏براي جلوگيري از تكرار چنين حوادثي گام ‏برداريم؟» بر اين اساس عبدالله نوري گفت: «فاجعه اسفناك تروريستي هفدهم خردادماه ۱۳۹۶، كه قرباني و مجروح شدن جمعي از هموطنان عزيز و بي‌‏گناه را در پي ‏داشت، موجب تاثر و تالم فراوان گرديد. اينجانب ضمن عرض تسليت و اظهار همدردي با ‏بازماندگان داغديده، ‏نكاتي را متذكر مي‌گردم: ‏ارزش جان يك انسان، به تعبير قرآن، گويي معادل با ارزش جان همه انسان‌هاست و نبايد كوچك ‏‏شمرده شود. هرچند مردم عزيز ايران، اقدام‌هاي شوم تروريستي را بارها تجربه نموده، شهيدان بسياري در اين ‏‏راه تقديم كرده‌اند، ولي اين اقدام، در نوع خود كم‌نظير و نيازمند تامل و بررسي جدي‌تر است و بي ‏‌توجهي به اين امر، مي‌تواند زمينه‌ساز فجايعي تلخ‌تر باشد كه امنيت ملي را در معرض تهديد و خطر ‏‏قرار دهد. اميد كه با پيگيري جدي ريشه‌ها و علل اين فاجعه، از تكرار آن جلوگيري شود.» در ادامه پيام نوري آمده است: «متاسفانه برخي ‏به جاي تامل در ريشه‌هاي اين فاجعه، آن را بهانه‌اي براي حمله به دولت قرار ‏‏داده و ضعف دستگاه اطلاعاتي دولت و يا سياست ‏تنش‌زدايي او را عامل آن ‏‏دانسته‌اند. برخي ديگر آن را ناشي از ضعف سپاه پاسداران و اينكه به‌جاي تلاش در حيطه ‏وظايف خود ‏‏به كارهاي ديگر پرداخته است، مي‌دانند. در چنين شرايطي ‏آيا بهتر نيست به جاي متهم ساختن يكديگر، با نقد ‏منصفانه و در راستاي منافع ملي، ‏براي جلوگيري از تكرار چنين حوادثي گام ‏برداريم؟»
سرچشمه جريان‌هاي افراطي كجاست؟
نوري در ادامه به بيان ريشه‌ها و سرچشمه‌هاي جريان‌هاي افراطي پرداخته و تاكيد كرده است: «امروز، افراطي‌گري در شكلي به ظاهر مذهبي، بزرگ‌ترين تهديد براي جهان است و مبارزه با آن ‏نيازمند توجه به خاستگاه و ريشه‌هاي آن است. به نظر مي‌رسد سرچشمه جريان‌هاي افراطي را در ‏عوامل زير مي‌توان رديابي كرد‎: ‎رويكرد ظاهرگرايانه و سطحي به متون ديني بدون توجه به روح و گوهر آموزه‌هاي ديني كه با ‏تعصب و مطلق‌نگري همراه است. تبيين و نقد مباني فكري اين جريان، وظيفه انديشمندان مسلمان به ‏ويژه علماي اهل سنت است كه مي‌تواند از گرايش نسل جوان به آن جلوگيري كند. ‎رفتار نابرابر و تبعيض‌آميز برخي دولت‌هاي برخوردار، با مسلمانان به ويژه مهاجران، كه موجب بحران ‏هويت و گرايش به افراطي‌گري در نسل جديد و جوان شده است. ‏‎رفتار متعصبانه، خرافاتي، تبعيض‌آميز و گاه توهين‌آميز نسبت به باورهاي مذهبي اهل سنت در ميان برخي از شيعيان، كه مي‌تواند بهانه‌اي ‏براي حركت‌هاي افراطي فراهم آورد. در كنار همه اين عوامل، نمي‌توان نقش اسراييل را ناديده انگاشت. به اعتقاد من، اسراييل بيشترين ‏بهره را از وجود تروريسم مي‌برد و هرگز نمي‌خواهد ترور و تروريسم ‏كه باعث خونريزي ميان مسلمانان ‏است و در اروپا هم (به‌جاي زشت نشان دادن چهره اسراييل) موجب زشت نشان دادن چهره اسلام گرديده ‏است، از ‏ميان برود. به نظر مي‌رسد رفتار دولت فعلي امريكا هم بيش از اينكه در جهت تقابل با ترور و ‏تروريسم باشد، در جهت ‏منافع اسراييل است‎.
هشدار نسبت به دسته‌بندي شهروندان


مشكل افراطي‌گري، با خشكاندن ريشه‌ها و سرچشمه‌هاي آن امكان‌پذير است و تنها از راه ‏‏برخورد نظامي و استفاده از سلاح، قابل حل نيست. دستيابي به اين هدف، افزون بر عزم جدي ‏در بين كشورهاي اسلامي، نيازمند ايجاد اجماع جهاني است و در اين راستا تدابير صحيح و ‏‏هوشمندانه جهت كاهش تنش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي، ضرورت دارد. بايد با رايزني‌هاي گسترده ‏و بهبود و گسترش روابط با همسايگان و كشورهاي منطقه و نه افزايش تنش و تخاصم، ضعف‌ها را ‏جبران و نقيصه‌ها را برطرف كرد.
در داخل كشور نيز نياز به ارزيابي و رسيدگي جدي‌تر به مسائل گوناگون اقوام و مذاهب با حضور ‏خود آنان است ‏تا با بررسي و توجه به خواست‌هاي قانوني آنها، هرگونه بهانه و يا توجيهي كه ‏موجب ‏پيوستن برخي جوانان به گروه‌هاي افراطي مي‌گردد، گرفته شود. جريانات و افرادي كه در كشور، به دسته بندي و يا درجه بندي شهروندان مي‌پردازند و در آتش ‏‏اختلافات ملي، ‏مذهبي مي‌دمند  و از تفاهم و ‏‏گفت‌وگوي ملي و تاليف ‏قلوب بيمناك هستند، بدانند كه مستقيم، امنيت ملي ايران و اتحاد و همبستگي ‏‏ملي را نشانه رفته‌اند، چرا كه ‏بهره اصلي از اين مناقشات و خصومت‌ها را جريان‌هاي تروريستي، ‏ضدانقلاب و ضدمردم ‏مي‌برند. ‎