پاسخ به ابهام‌هاي روز

مهدي روزخوش
تيم فوتبال پرسپوليس با قهرماني در ليگ و رسيدن به جمع 8 تيم برتر آسيا موفقيت‌هاي خود را در اين فصل تكميل كرد. البته در هفته‌هاي اخير حواشي مديريتي زيادي پيرامون اين باشگاه وجود داشت از جمله اينكه اين باشگاه مبالغ زيادي نزديك به 45 ميليارد تومان را از اسپانسر دريافت كرده اما هنوز مشكل مالي دارد. البته سرپرست باشگاه پرسپوليس با رد اين اخبار به خبرنگار اعتماد گفت: تنها 33 ميليارد تومان از سامانه هواداري دريافت كرده‌ايم.
علي‌اكبر طاهري در گفت‌وگويي كه با خبرنگار روزنامه اعتماد داشت از اتفاقات اخير باشگاه پرسپوليس صحبت كرد. او در گفت‌وگويش با رد ادعاي دريافت 45 ميليارد تومان از سامانه هواداري عنوان كرد فقط 33 ميليارد تومان از اين سامانه به حساب باشگاه پرسپوليس واريز شده است و در حال حاضر اين باشگاه حدود 15 ميليارد تومان هم طلبكار است.
 


پس از قرعه‌كشي ليگ قهرمانان آسيا مشخص شد پرسپوليس بايد در اين مرحله برابر الاهلي عربستان قرار بگيرد. ارزيابي‌تان از اين قرعه‌كشي چيست؟
ما از قرعه‌كشي راضي هستيم زيرا قرعه‌كشي به نحوي بود كه دو تيم از عربستان و يك تيم از امارات در قرعه حضور داشتند و مي‌توانستند حريف ما شوند. ما دوست داشتيم شرايط به گونه‌اي مي‌شد كه مي‌توانستيم در تهران ميزباني كنيم و تماشاگر داشته باشيم اما اين الزامات را ايجاد كرده‌اند و در حال‌ حاضر اين شرايط به وجود آمده است. در اين مرحله خيلي‌ها صحبت مي‌كنند و مي‌گويند كه بازي با الاهلي براي ما بهتر است اما من معتقدم كه همه اين چهار تيم قابليت‌هاي خود را نشان داده‌اند تا به اين مرحله صعود كنند. همه اين تيم‌ها مدعي هستند. طبيعتا ما هم بايد كار كنيم و نبايد به اين فكر كنيم كه حريف در چه حدي قرار دارد. بايد آنچنان مقابل اين تيم قوي حاضر شويم كه در بازي رفت و برگشت بتوانيم ان‌شاء‌الله اين مرحله را بگذرانيم و در بازي مرحله بعد به فينال اين رقابت‌ها برسيم. هدف كلي ما اين است. خيلي نمي‌خواهيم به مسائل جزيي نظير مصدوميت بازيكنان حريف بپردازيم.
زماني كه شما عمان را به عنوان كشور ثالث انتخاب كرديد. خيلي‌ها به اين مساله انتقاد كردند الان كه بايد دوباره مقابل يك تيم عربستاني قرار بگيريد كدام كشور را به عنوان ميزبان انتخاب مي‌كنيد؟
بررسي‌هاي لازم را انجام داده‌ايم. زماني كه در عمان ميزبان بوديم شرايط به نحو احسن به نفع پرسپوليس نبود. بنابراين براي انتخاب كشور ثالث شرايط مختلفي را از نظر آب و هوايي بررسي كرديم. به طور مثال زماني كه عمان را به عنوان ميزبان انتخاب كرديم انتظاراتي داشتيم نظير اينكه هواداران‌مان و ايرانيان مقيم آنجا به ورزشگاه بيايند كه البته تعداد كمي به ورزشگاه آمدند و بيشتر اعضاي كانون هواداران‌مان كه از تهران رفته بودند تيم را مورد تشويق قرار داده بودند. در نهايت تصميم گرفتيم ميزباني خودمان را در يكي از كشورهاي تاجيكستان يا تركمنستان برگزار كنيم تا شايد وضعيت آب و هوايي در آنجا بهتر باشد. البته انتخاب كشور ميزبان منوط به شرايط مختلفي از جمله شرايط پروازي خواهد بود. البته به بحث كشور قطر هم فكر مي‌كنيم شايد اين كشور را به عنوان ميزبان انتخاب كنيم. فعلا در حال‌ رايزني هستيم و تصميم قطعي نگرفته‌ايم.
طي روزهاي اخير مصاحبه‌اي از برانكو ايوانكوويچ منتشر شد كه در آن اين مربي نسبت به دريافت نشدن مطالبات خود و همين طور دريافت نكردن 10 درصد پاداش انتقاد كرده بود. درباره اين مساله هم صحبت مي‌كنيد؟
در مورد مبلغ قراردادها بايد بگويم كه بهتر است به عرف باشگاه‌ها رجوع كنيد. در خيلي از باشگاه‌ها تمام ۱۰۰ درصد پول را پرداخت نمي‌كنند. خيلي اگر خوب داده باشند ۸۰ درصد آن را پرداخت مي‌كنند. ما هم خدا را شكر مي‌كنيم كه تا به امروز ۸۰ درصد از مبالغ قراردادها را پرداخت كرديم اما درباره پاداش‌ها و موارد اينچنيني كه مطرح مي‌شود، بايد بگويم كه اينها آپشن هستند و بايد محاسبه شوند. شايد يك بازيكن يا يك مربي تخلفاتي را انجام داده است؛ به طور مثال سازمان ليگ از كميته‌ انضباطي باشگاه را جريمه كرده باشد. اين مسائل را به طور كلي مطرح مي‌كنم و ربطي به آقاي برانكو ندارد. حرف من اين است كه در مورد اين آپشن‌ها بايد حساب و كتاب انجام بدهيم و مسائل مختلف را بررسي كنيم و درباره نحوه پرداخت تصميم‌گيري كنيم. در باشگاه پرسپوليس همه‌چيز بر اساس يك سيستم پيش‌ مي‌رود و به ارتباط افراد با يكديگر كاري نداريم. من اگر در باشگاه پرسپوليس فعاليت مي‌كنم به دنبال اين هستم كه پرداخت‌ها به صورت سيستماتيك انجام شود و همه به يك اندازه پول بگيرند.
تمام مبالغ قرارداد برانكو به طور كامل پرداخت شده است؟
همه‌چيز بر اساس قرارداد پيش رفته است. دو سال قبل كه ما آمديم، ايشان چيزي دريافت نكرده بودند اما طي اين سال‌ها به مرور پرداخت‌هاي مناسبي را انجام داديم، البته نه فقط براي آقاي برانكو، بلكه براي همه بازيكنان به موقع پرداختي داشتيم. تمام پول‌هايي كه پرداخت مي‌شود به مرور و بر اساس ورودي باشگاه انجام خواهد شد.
سرمربي تيم‌تان انتقادات ديگري نيز مطرح كرده بود. نمي‌خواهيد به اين انتقادات پاسخ بدهيد؟
من به اين مسائل كاري ندارم. وقتي فهميدم كه چنين مصاحبه‌اي از آقاي برانكو منتشر شده است با خودشان تماس گرفتم و ايشان به من گفتند كه من با رسانه‌اي مصاحبه‌ انجام نداده‌ام. من عين حرف برانكو را مطرح كردم و گفتم كه برانكو گفته من مصاحبه نكرده‌ام. نه اينكه بخواهم بگويم كه او مصاحبه نكرده است. شايد برانكو در نشستي به صورت خصوصي و خارج از مصاحبه حرف‌هايي زده باشد. كاري به اين مسائل ندارم و فقط گفتم كه برانكو به من گفته است مصاحبه نكرده‌ام. اين هم نبايد اينقدر موضوع بزرگي شود. بهتر است به اين فكر كنيد كه ما نتايج تيم را چگونه به دست آورديم. آيا اين نتايج با دعوا به دست آمده است؟
طي روزهاي گذشته اسناد زيادي در رسانه‌ها منتشر شد مبني بر اينكه شما تا به امروز نزديك به ۴۵ ميليارد تومان از سامانه هواداري دريافت كرده‌ايد؛ يعني چيزي حدود ۶ ميليارد تومان هم بابت فصل بعد گرفته‌ايد. اين موارد را تاييد مي‌كنيد؟
هيچ كدام مورد تاييد نيست. ما همين الان ۱۵ ميليارد تومان براي هزينه جاري كم داريم.
يعني ۱۵ ميليارد از ‌اسپانسر طلبكار هستيد؟
بله. البته ما قراردادي با ‌اسپانسر داريم كه در اين قرارداد تعهداتي وجود دارد. بعضي‌ها چون عدد بزرگ است، نمي‌دانند كه دقيقا موضوع چيست. قبل از اينكه پول به باشگاه بيايد هزينه‌هايش ايجاد شده است. يعني محل هزينه‌هاي آن مشخص شده است. پول به بازيكن مي‌دهيم، بابت اجاره زمين بايد پرداختي داشته باشيم، پول برق، آب و دستمزد كادرفني و همين طور هزينه‌هاي اينچنيني را نيز بايد پرداخت كنيم.
يعني شما دريافت ۴۵ ميليارد تومان را تاييد مي‌كنيد؟
۴۵ ميليارد تومان از سامانه ۳۰۹۰ دريافت نكرده‌ايم. از طريق ‌اسپانسرمان يعني ۳۰۹۰ حدود ۳۳ ميليارد تومان دريافتي داشته‌ايم. البته يك بخش كار ما با بانك كوثر است كه قرارداد آن چيز ديگري است. يعني هواداران در آنجا حساب باز مي‌كنند و از سود پول آنها مبلغي را به باشگاه مي‌دهند يا به طور مثال با كرمان‌خودرو همكاري كرديم كه بابت آن پولي را گرفته‌ايم يا با بيمه ايران هم همكاري داشته‌ايم.
پس دريافتي شما ۴۵ ميليارد تومان نشده است؟
نه اينگونه كه شما مي‌گوييد نيست، چون دريافتي‌هاي ما همه قطعي نيست اما بايد بنشينيم و مورد به مورد همه آنها را حساب و كتاب كنيم.