وابستگی

بهاره زارع زاده‪-‬ مفهوم وابستگی چیست؟ اکثرانسان‌ها وابستگی را تجربه کرده‌اند و آسیبی که خوردند بیشتر در وابستگی بوده؛ آدم وابسته نمیداند جایگاهش کجاست؛ برای همین جایگاهش را میخواهد کنار کسی باشد. وابستگی یعنی وقتی به چیزی یا کسی آویزان هستی، وقتی احساسات من درگیراحساسات دیگران هستش. وابستگی باعث میشه طرف مقابلت را مدام کنترل کنی؛ از خود واقعی‌ات دور شوی.
انسان وابسته برای خودش زندگی نمیکند، فقط برای دیگران زندگی می‌کند. آن‌ها درهرقسمتی می‌خواهند نفراول باشند برای طرف مقابلشان. فرد وابسته هویت ندارد و می‌خواهد هویتش را از طرف مقابل بگیرد. وقتی انسان، وابسته می‌شود اولین کاری که میکند کنترل کردن است. اکثر اوقات احساس تنهایی می‌کند چون هرچی به طرف مقابل نزدیک‌تر می‌شود احساس وابستگی بیشتری به طرف مقابل دارد. وابستگی مثل آب شور می‌ماند که هرچقدر از این آب بخوری تشنه‌تر میشوی. کسی که وابسته باشد استقلال عاطفی خودش را از دست می‌دهد.
زیربنای وابستگی دو چیزاست: ۱. وسوسه ۲. اجبار
وابستگی ما از بی‌ارزشی درونی ماست؛ من وقتی برگردم به خودم میتونم درونم را پر کنم که بدونم مشکل از کجاست و حلش کنم و مشکل را بپذیرم، بعد از اون هستش که اعتماد به نفس و عزت نفس و آرامش ما بالاتر می‌رود. وابستگی تهش احساس قربانی شدن به فرد می‌دهد. چه دلایلی مرا به وابستگی می‌کشاند؟ ۱. نیازی که برایم ناشناخته است (مثل: پول، تحصیل، محبوبیت، از نظر ظاهری) ۲. خلاء درونی که در من وجود دارد مانند ترس۳. نیازهای عاطفی، جنسی، جسمی۴. نیاز به شاد بودن (آدم‌های غمگین زودتر وابسته میشوند) ۵. احساس تنهایی
انسان‌های وابسته در وابستگی هاشون باج‌های زیادی می‌دهند و احساسی که میاد سراغشون ترس از طرد شدن هستش. عمیقاً خودشان را ناتوان و از نظر اجتماعی بی‌دست و پا می‌دانند، نتیجه این نگاهی که از خودشان دارند این است که همیشه چسبیده به یک نفرهستند به عنوان یک مرجع قدرت، یک حامی یا یک کنترل گر؛ این کارباعث می‌شود تا میزان شدت اضطراب‌شان کاهش پیدا کند. زن‌ها بیشتر وابستگی را تجربه می‌کنند و بیشتر آسیب می‌بینند؛ چون از نظرعاطفی لطیف‌تر هستند و تمام احساسات خود را بیان می‌کنند ولی در مرد این احساس فقط همان لحظه میباشد وبعدش دنبال دار نیست. اگر فرد وابسته‌ای هستید این سوال را از خودتان بپرسید: شما به چه دلیل وابسته طرف مقابل شده اید؟ این شخص چه خصوصیت و مزیتی دارد که شما را جذب خودش کرده؟ کدام نیازهای شما را برآورده کرده است؟ حتماً از فرد متخصص (روانشناس و مشاور) مشورت بگیرید. راهکاری که برای فرد وابسته وجود دارد این است که قطع وابستگی کند و وابستگی را تبدیل کند به دلبستگی. قطع وابستگی به این معناست که رها کند و به دیگران بها بدهد تا خودشان تصمیم بگیرند و انتخاب کنند. در قطع وابستگی نقش فرد تغییر میکند و مسیر زندگیش عوض میشود. پیشنهاد می‌کنم برای قطع وابستگی یاد بگیریم که چگونه از خود مراقبت کنیم، خودمان را دوست داشته باشیم، زندگی شخصی خودمان در اولویت قرار بدهیم، احساسات خودمان را سرکوب نکنیم، آگاهی داشته باشیم روی احساسات، نیازها و ترس هایمان.