معضل اعتیاد

محمدرضا اسفندیار‪-‬ بیماری اعتیاد برای همه کسانی که به فرد معتاد نزدیک هستند تاثیر ویران کننده‌ای دارد. اعتیاد قلب اطرافیان را می‌شکند و باعث ناامیدی، عصبانیت، وحشت زدگی و فشارهای روحی و روانی در آن‌ها می‌شود که در نتیجه موجب می‌گردد پیامدهای منفی اعتیاد علاوه بر خود فرد، نزدیکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در زندگی با فرد معتاد ممکن است چشم‌های خود را به روی مشکلات ببندید، خودتان را مقصر بدانید، سرزنش کنید و حتی نیازهای خودتان را فراموش کنید و دچار مشکلات روحی یا جسمی شوید. نتیجه این واکنش‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت فرد معتاد شود، زندگی شما را هم نابود می‌کند.وقتی کسی که دوستش دارید از اعتیاد رنج می‌برد یا سعی در ترک آن دارد، طبیعی است که بخواهید به او کمک کنید. اما برای اینکه به درستی به او کمک کنید لازم است ابتدا از خودتان مراقبت کنید. اگر از لحاظ عاطفی، جسمی و معنوی به خودتان اهمیت ندهید، کمک به شخصی دیگر برایتان دشوار خواهد شد.
عضو خانواده بودن به معنای روبرو شدن قدرتمندانه با جهان همراه با حمایت و مراقبت از اعضای دیگر خانواده است. وقتی اعضای خانواده حاضر به قبول مسئولیت‌ها و علاقه مند به موفقیت باشند، تحمل فراز و نشیب‌های زندگی آسانتر خواهد بود. اما وقتی یکی از اعضای خانواده به اعتیاد دچار شود، همه ی این عشق‌ها و مراقبت ها، تغییر می‌کنند. این تغییرات، میدان دهی نام دارند و باعث ماندگار شدن اعتیاد در فرد معتاد می‌شوند.
اعتیاد به مواد مخدر
اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضلات اجتماعی است که باعث مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی می‌شود.
هم چنین بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند فقر، فحشا، بیکاری، تجاوز، قتل و... با اعتیاد ارتباط دارد. اعتیاد به معنی عادت کردن و احساس نیاز کردن به یک چیز زشت است.