درباره خیانت

بهاره زارع زاده ‪-‬ معنی خیانت در زبان فارسی به معنای:بی وفایی، بی‌عهدی،ناراستی است و تعریف کاملی که میشود در مورد خیانت بیان کرد این است که خیانت نقض تعهد رابطه زوجین است و داشتن تجربه عاطفی جنسی با فردی به غیر از همسر خود.خیانت یکی از آسیب رسانترین چه از نظر روحی و چه از نظر عاطفی بدترین تجربه‌ای است که می‌تواند در زندگی یک زوج اتفاق بیفتد و تجربه کنند که درجوامع امروزی، این مسئله مهم زیاد شده است و بنیان خانواده‌ها را سست کرده است.‌شنیدن کلمه خیانت در وهله ی اول برای برخی فقط خیانت جنسی و رابطه نامشروع تلقی می‌شود که این افراد سخت در اشتباهند. خیانت در هر صورتی که باشد باعث آسیب بسیار برای هر دو زوج و حتی فرزندانشان میشود. خیانت انواع مختلفی دارد:۱.عاطفی۲.جنسی۳.عاطفی جنسی
۴.خیانت توافقی
خیانت عاطفی(ابراز علاقه،وقت گذاشتن،هزینه کردن برای کسی به غیر از همسر خود) شامل:
-کلامی؛ گاهی پیش می‌آید که خیانت به صورت کلامی صورت می‌گیرد یعنی درددل کردن(رابطه عاطفی)،مطرح کردن مسائلی که در انتها منجر به رابطه ی جنسی می‌شود.


-بدون تعهد وبا وابستگی؛گاهی جملاتی می‌شنویم مثل:
ما باهم همکاریم،ما با هم مثل دوست هستیم،ما با هم مثل خواهر و بردار هستیم که این روابط حتی منجربه وابستگی هم می‌شود و این رابطه‌ها تاثیرمنفی روی کیفیت زندگی میگذارد.
خیانت جنسی (محوراصلی این رابطه تجربه فیزیکی، جنسی ورابطه می باشد )شامل:
-رفتاری(عملی)؛ برقراری رابطه‌ی جنسی به غیراز شریک زندگی اولیه
-کلامی؛ صحبت کردن در مورد مسائل جنسی به غیرازشریک زندگی اولیه
-فکری؛ کسی که تصویرسازی می‌کند رابطه جنسی را با کسی به غیر از شریک زندگی اولیه
خیانت عاطفی جنسی: (هم از نظر عاطفی و هم از نظر جنسی رابطه را با کسی به غیر از همسر خود تجربه کند) بیشترین خیانت عاطفی جنسی می‌باشد و فرد وقتی وارد رابطه عاطفی می‌شود در انتها منجربه رابطه جنسی می‌شود و حتی بالعکس فرد وقتی وارد رابطه جنسی می‌شود امکان وابستگی و درگیر شدن در مسائل احساسی وجود دارد.
خیانت توافقی: روابط در این مرحله فرازناشویی می‌باشد که هر دو زوج می‌پذیرند این رابطه را یا حتی یکی از زوجین رابطه ی فرازناشویی را می‌پذیرد.
چه دلیلی باعث می‌شود بعضی از مردان با خیانت‌های زیاد و مکرری که انجام میدهند باز هم اصرار به زندگی کردن با شریک اولیه خود دارند؟چند دلیل وجود دارد:۱.اینکه مهارت کافی برای حل مسائل زندگی خود را ندارند۲‌.وجود فرزند که باعث میشود به زندگی ادامه دهند۳.داشتن جایگاه اجتماعی
۴‌.یاد نگرفتند رفتارشان و روند زندگیشان را تغییر دهند‌.
نشانه‌های خیانت:بیشترین نشانه‌هایی که مراجعین بازگو کردن در مورد خیانت همسر خود:۱- سردی یکدفعه ای به طوری که نه از همسر خود محبت می خواهد و نه محبت میکند.
۲‌‌- بی تفاوتی زیاد، بی‌توجهی و نادیده گرفتن خواسته‌ها و نیازهای همسر خود
3-دروغ گفتن و مخفی کاری
5- باج دادن‌های بی‌مورد؛اینکه فرد محبت زیادی هر چند وقت به همسر خود میکند، دلیلش این است که احساس گناه میکند و برای اینکه احساس بهتری پیدا کند به همسر خود بیش ازحد باج میدهد
5- تغییر بسیار در رفتار
6- بیماریهای مقاربتی.