روایت «مادر» برای «دلشدگان»

ارسلان کامکار
آهنگساز و نوازنده
حدود یک ماه پیش بود که از سوی بنیاد رودکی 1- پیشنهاد شد موسیقی فیلم «مادر» را با ارکستر ملی اجرا کنم. همان‌طور که می‌دانید فضای موسیقی این فیلم کاملاً ایرانی است و ترکیب سازبندی ارکستر ملی با سازهای بادی و زهی است بنابراین با توجه به آنسامبل ایرانی این کار، سازهای زهی و بادی چوبی چون فلوت، ابوا، کلارینت و فاگوت را در تنظیم جدید آن اضافه کرده‌ام که البته استخوانبندی کار همان موسیقی ایرانی است اما با یک ارکستراسیون جدید با ارکستر ملی ایران اجرا می‌شود.
2- از دیدگاه من آهنگسازانی که در ژانر موسیقی ایرانی فعالیت می‌کنند قطعاً شناخت بیشتر و بهتری روی آثار خود دارند و بر این اساس اگر توانایی انجام آن را داشته باشند می‌توانند رهبری کار را هم برعهده بگیرند، البته اینکه ارکستر ملی ایران یک رهبر ثابت ندارد به اعتقاد من نقیصه‌ای است که باید برطرف شود چرا که بر این باورم ارکستر ملی بایستی در کنار رهبران میهمان خود، رهبر دائم هم داشته باشد. البته اگر برنامه‌ریزی‌های ارکستر دقیق و درست باشد رهبران میهمان هم می‌توانند این مسئولیت را برعهده بگیرند. خوشبختانه شرایط حال حاضر ارکستر ملی ایران خوب و مناسب است و کیفیت سازها هم همچنین اما همچنان تأکید دارم برای سراپا بودن ارکستر نیاز است یک رهبر دائم حضور داشته باشد تا تمرینات ارکستر و اجراهای آن متوقف نشود.


3- اگرچه ارکستر ملی ایران دارای یک شورای هنری است و این موضوع می‌تواند اتفاق خوبی باشد اما برای حال مشکلات ارکستر کفایت نمی‌کند چرا که موسیقی مملکت ما شرایط خوبی ندارد. به نظر شما آیا یک شورای هنری می‌تواند برای ارکستر بودجه تهیه کند؟ قطعاً خیر؛ بنابراین مسئولان ابتدا بایستی در اندیشه حمایت از نوازندگان ارکستر باشند، همچنین رهبران و آهنگسازانی را که دعوت می‌کند هم مورد حمایت قرار بدهند. البته این موضوعات را سال‌های سال است بیان می‌کنیم اما اتفاقی نیفتاده و خروجی نداشته است. حقوقی که نوازندگان ارکستر دریافت می‌کنند فقط در حد یک رفت و آمد با تاکسی است و حق این نوازندگان است که بدون دغدغه و با آرامش خاطر به تمرینات ارکستر بیایند اما دریافتی آنها کافی نیست، حالا فکر کنید کرونا هم مزید بر علت شده و این موضوع موجب شده هنرمندان شرایط مالی خوبی نداشته باشند و قطعاً این موضوع بر دیگر فعالیت‌های آنها نیز تأثیر خواهد داشت و اوضاع موسیقی روز به روز بدتر خواهد شد.
 4- معتقدم استفاده کردن از آثار آهنگسازان ایرانی می‌تواند اتفاق خوبی باشد و پیشنهاد می‌کنم این کار به‌صورت یک فراخوان انجام بگیرد تا نسل جوان آهنگساز کشورمان فرصت حضور در ارکستر و ارائه کارهای خود را داشته باشند و نباید این فرصت تنها به آهنگسازان شناخته شده اختصاص یابد. بهتر است رهبران ارکستر از آثار آهنگسازان جوان بهره ببرند تا هم ایده‌های نو به ارکستر وارد شود و هم موجب تشویق و انگیزه جوانان باشند و با این اتفاق قطعاً حرکتی تازه در آهنگسازی شکل می‌گیرد چرا که ممکن است افرادی باشند که ذوق بسیاری در چنین کارهایی دارند اما حمایتی نیست ولی اگر ارکستر این آثار را اجرا کند موجب تشویق آنها خواهد شد و به عقیده من این موضوع بایستی به‌طور جدی پیگیری شود.
5- درخصوص بخش نخست برنامه ارکستر ملی که اجرای موسیقی فیلم «دلشدگان» اثر ماندگار و ارزنده استاد حسین علیزاده است باید بگویم رهبری این اثر ماندگار باعث افتخار بنده است اما چون این کار، آنسامبل ایرانی است معمولاً با یک سرگروه اجرا می‌شود و حضور رهبرارکستر چندان الزامی نیست.