کسی که زیر باد دو کولر گازی است از حال مردم تشنه و گرمازده خبر دارد؟

آفتاب یزد-گروه شبکه: این روزها شاهد قطعی برق گسترده آنهم در چند نوبت در روز و به مدت طولانی درسراسر کشور هستیم. موضوعی که مردم را عصبانی کرده و مشکلات بسیاری را در برخی از بخش‌ها که مهم‌ترین آن بهداشت و درمان است به وجود آورده است. البته در برخی از مناطق شرایط به مراتب بدتر است چرا که علاوه بر برق با قطعی آب و اختلال در اینترنت نیز روبه رو هستند. با این وجود مسئولان پاسخ قاطعی در خصوص چرایی قطع برق نمی‌دهند و فقط می‌گویند چاره‌ای نداریم. این در حالی است که قطعی برق جان بیماران زیادی را به خطر انداخته، کارنیروی پلیس و راهنمایی و رانندگی را مختل کرده، بسیاری از کسب و کارها را متحمل ضرر و زیان کرده، تاثیر به سزایی در بازار مواد غذایی گذاشته و باعث خرابی وسائل برقی منازل شده است. اینکه قطعی برق که بیشترین دلیل آن سوء مدیریت مسئولان امر است تا چه زمانی ادامه خواهد داشت معلوم نیست اما حسن روحانی، رئیس جمهور ضمن عذرخواهی بابت خاموشی‌ها از مردم خواسته است که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.
> عذرخواهی می‌کنم
رئیس جمهور گفت: «در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند؛ البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.» به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به مشکل کم‌برقی و قطعی برق در کشور اشاره کرد و گفت: «در ۸ سال گذشته حدود ۲۵۰۰ مگاوات به طور سالانه به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است این درحالی است که قبل از این دولت به طور متوسط سالانه ۱۷۰۰ مگاوات برق اضافه می‌شد، اما با این وجود بخاطر گرمای شدید و خشکسالی دچار مشکل می‌شویم.» روحانی با بیان اینکه برق برای زندگی، آسایش، حیات مردم و تولید کشور اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: «امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به پارسال ۵۲ درصد کاهش داشته است و ۷ هزار مگاوات تولید برق‌آبی کشور بخاطر کاهش آب سدها تقریباً قطع شده است. همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر نیز بخاطر نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود. لذا رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد گردید.» رئیس جمهور افزود: «تولیدات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و این موجب افزایش مصرف برق شده است. البته دلایل دیگری وجود دارد که به معاون اول دستور دادم تا مشکلات و راه‌حل‌های این معضل را شناسایی و برطرف نمایند و در این زمینه بخشی از صنعت با تغییر ساعات فعالیت خود می‌تواند همراهی کند.» رئیس جمهور گفت: «وزارت نیرو در این زمینه مقصر نیست، منتها باید برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده است و باید راه‌حل مشکل را اجرایی کنند.»
> پاسخی به رئیس جمهور محترم


اما در پاسخ به رئیس جمهور محترم باید یادآور شد اکنون در این شرایط عذرخواهی ایشان به واقع دردی از درد این روزهای مردم نمی‌کاهد. پوزش خواستن مسئولان خوب است اما وظیفه اصلی هر مسئولی مدیریت و کنترل بحران است که این دولت و حسن روحانی نمره زیر صفر گرفته اند. از سوی دیگر حسن روحانی در اظهارات خود مدعی شده برخی کشورهای اروپایی نیز ۲۴ ساعت برق ندارند. ای کاش جناب رئیس جمهور دقیقا از آن کشور نام می‌بردند و اینگونه موضوع را مبهم باقی نمی‌گذاشتند. ضمن آنکه پس از مدت‌ها خاموشی بالاخره دیروز رئیس دولت دستوری ویژه برای بررسی موضوع داده است. به نظر می‌رسد حضور دیرهنگام رئیس جمهور در میدان دلیل روشنی است بر اینکه ایشان آنچنان از حال و اوضاع مردم و مملکت خبر ندارند. طبیعی هم به نظر می‌رسد. چه زمانی سواره از پیاده خبر داشته است؟ چه زمانی کسی که حتی هنگام سخنرانی زیر باد دو کولر گازی است از حال مردم تشنه و گرمازده خبر دارد؟
> علت قطعی برق شفاف به مردم اعلام شود
با این حال شورای شهری‌ها خواستار علت قطعی برق شده اند. در این راستا نائب رئیس شورای شهر تهران گفت: «از وزارت نیرو خواستار بیان شفاف دلایل قطعی بی‌رویه برق و تلاش برای رفع مشکل قطعی آن در فصل تابستان هستیم تا مردم کمتر متحمل ضرر شوند.» به گزارش میزان، سید ابراهیم امینی، نائب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به قطعی بی‌رویه برق طی روزهای اخیر گفت: «جا دارد مراتب اعتراض خود را نسبت به قطعی مکرر و بی‌رویه برق در روزهای اخیر در سرتاسر کشور به‌ویژه پایتخت که منجر به بروز مشکلات متعدد و عدیده‌ای برای شهروندان گردیده، اعلام دارم. از وزارت نیرو خواستار بیان شفاف دلایل قطعی بی‌رویه برق و تلاش برای رفع مشکل قطعی برق در فصل تابستان هستیم تا مردم کمتر متحمل
ضرر شوند.»
> تداوم قطعی برق موجب بحران‌های جدی‌تر
خواهد شد
دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: «ما باید از مسئولان وزارت نیرو بخواهیم تا گزارش دهند دلیل این بحران‌ها چیست؟ انتظار می‌رود به صورت شفاف اقدام کنند.» محمد سالاری عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: «بحران برق این روزها علاوه بر مردم تهران، اکثر افراد را دچار مشکلات جدی کرده است، قطعا تداوم این رویه منجر به بحران‌های جدی‌تر خواهد شد.» وی ادامه داد: «درخواست من از هیات رئیسه شورا و رییس شورا این است که ما باید حتما در جلسه‌ای، مسئولان وزارت نیرو را بخواهیم تا گزارش دهند دلیل این بحران‌ها چیست؟ انتظار می‌رود به صورت شفاف اقدام کنند. : صنعت در کشور ما خوابیده و این امر باید فعال شود، این وضعیت بحرانی‌تر هم خواهد شد و باید وزارت نیرو بیاید و از وضعیت واگذاری‌ها گزارشی به ما ارائه کند.»
> قطعی برق برای پلیس مشکل ایجاد کرده است
اما همانطور که عنوان شد قطعی برق مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است. در این راستا سردار حسین رحیمی گفت: «ما با تمام قدرت در کنار دوستانمان در مجموعه وزارت نیرو و شرکت‌های برق هستیم که بتوانیم این مقاطع گرما را پشت سر بگذاریم و بنا بر گفته رئیس جمهور تا پایان شهریور هیچ رمز ارزی نباید استفاده شود و اگر پلیس مطلع شود برخورد می‌کند.» به گزارش برنا؛ سردار حسین رحیمی، رییس پلیس تهران درباره نا امنی‌های ناشی از قطعی برق و افزایش تماس‌ها، برخورد پلیس و تشدید مراقبت در مورد قطعی‌های موجود گفت: «بی‌شک قطعی‌های برق مشکلاتی را برای پلیس فراهم کرده به گونه‌ای که ما در پاسی از روز بخاطر اینکه در بحث ترافیک مشکل ایجاد نشود از عوامل و نیروهای انتظامی استفاده می‌کنیم.» او افزود: «برای چراغ قرمزها هم فکری نشده است. قطعی برق مشکلات فراوان را برای ما ایجاد کرده و طبیعتا زحمت ما را زیاد کرده است.» رئیس پلیس تهران
درخصوص مبارزه با رمز ارزها و شرایط سختی که مردم از نظر وضعیت گرما که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: «همچنان طرح‌های ما ادامه دارد و ما با جدیت کار را دنبال می‌کنیم. مردم اگر اطلاعی از استخراج رمز ارز دارند حتما با پلیس ۱۱۰ در تماس باشند و مطالب را به ما ارائه دهند و خود مراکز کنترل برق این مراکز دیسپاچینگ‌شان می‌توانند خودشان متوجه شوند.»
> قطع برق و امتحانات آنلاین دانشگاه‌ها
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: «تاکنون چندین مرتبه برای قطع برق در امتحانات آنلاین دانشجویان به مسئولان مربوطه تذکر داده ایم.» احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با میزان در مورد قطعی مکرر برق و امتحانات آنلاین دانشجویان گفت: «اگرچه بهانه هایی، چون کمبود برق و مصرف بالا از سوی آنان مطرح می‌شود، اما قرار است برنامه ریزی صورت گیرد که این قطعی شامل همه فضاها نباشد؛ و جاهایی که حساسیت بیشتری وجود دارد یا به اصطلاح استراتژیک است این موضوع را شاهد نباشیم.» فلاحی گفت: «به طور کلی در این زمینه می‌توان گفت که دولت کوتاهی کرده است، اگر این پیش بینی صورت می‌گرفت باید در این چندسال روی این مساله کار شده بود تا کمبودها جبران می‌شد. از این رو ما به این موضوع خوشبین نیستیم چرا که این امر موجب التهاب و نگرانی در جامعه شده است.» وی در پایان گفت: «اگرچه در خواست ما برنامه ریزی بهتر برای این امر است، اما خطاهایی در برنامه ریزی هست هرچند تذکرات مکرری داده شده است، اما احتمالا ما در خواست می‌کنیم تعطیلات مجلس در هفته آینده لغو شود تا به بررسی این موضوع بپردازیم.»
> حبس ده‌ها نفر در آسانسور
همچنین قطعی‌های مکرر برق در تهران، باعث محبوس شدن ده‌ها نفر از شهروندان در آسانسور شد. بر اساس گزارش رسیده از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در سه روز گذشته شهروندان تهرانی بیش از یک هزار و ۲۰۰ تماس مرتبط با محبوسی در آسانسور، با ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی داشته‌اند که با اعزام تیم‌های عملیاتی، آتش نشانان به یاری شهروندان شتافتند.
> تاثیر قطعی برق در بازار مواد غذایی
از سوی دیگر دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور گفت: «در صورت ادامه آشفتگی و بی‌برنامگی در قطعی برق و آب، اثرات منفی آن به زودی در بازار مواد غذایی بروز می‌کند.» به گزارش ایلنا؛ صنایع غذایی حلقه بسیار مهم زنجیره تامین امنیت غذایی هستند که این روزها با قطعی بی‌برنامه و طولانی برق دچار زیان حاصل از توقف تولید و فساد مواد اولیه شده‌اند. محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور، درباره اثر قطعی برق بر صنایع غذایی، اظهار کرد: «قطعی بی‌برنامه و طولانی برق بر مشکلات عدیده صنایع غذایی افزوده و این روزها سرآمد مشکلات شده است.» وی ادامه داد: «فساد مواد اولیه و توقف تولید از مشکلاتی است که قطعی برق برای صنایع غذایی به دنبال داشته است. محصولات کشاورزی فساد پذیرند، همچنین هر تغییر دمایی بر کیفیت آن‌ها موثر است. قطعی برق علاوه بر مواد اولیه ترکیباتی که در میانه فرآیند تولید هستند نیز دچار آسیب کمی و کیفی می‌کند.» به گفته نقاشی؛ معمولا قطعی برق در واحدهای تولید همراه به قطع آب است و این موضوع مشکلات را مضاعف می‌کند. وی اظهار کرد: «آب برای تولید در صنایع غذایی حیاتی است و بدون آن تولید متوقف می‌شود.» نقاشی با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، گفت: «در ماده ۲۵ این قانون آمده است؛ در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند، اما شاهد آن هستیم که هیچ توجهی از سوی مسئولان به این قانون نمی‌شود.» نقاشی پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه آشفتگی و بی‌برنامگی در قطعی برق و آب اثرات آن به زودی در بازار مواد غذایی بروز کند. وی همچنین نسبت به سوءاستفاده فرصت طلبان از شرایط پیش آمده هشدار داد و گفت: «تجربه یاد داده است که هر نوع نوسان در تولید و عرضه محصولات غذایی فرصت را برای سوء استفاده فراهم و اثرات مشکلات را بر بازار مواد غذایی چندین برابر می‌کند.» نقاشی این شرایط را برای بازار محصولات کشاورزی و غذایی خطرناک ارزیابی کرد و نتیجه آن را آشفتگی دانست که کنترلش سخت خواهد بود. دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور خواستار ورود ارگان‌های امنیتی و مجلس شورای اسلامی به مشکلات قطعی برق و آب شد.
> انتقادها به قطعی برق
اما در این میان انتقادها به قطعی برق نیز همچنان پابرجاست. در این راستا مجری شبکه پنج جداول زمان خاموشی و رنگ‌بندی‌های آن را پیچیده و غیر قابل فهم دانست و اظهار داشت انگار آن را با مدادرنگی ۳۶ رنگ کشیده‌اند. به گزارش فرارو، محمد دلاوری مجری شبکه پنج صداوسیما نسبت به عملکرد و نحوه اطلاع‌رسانی شرکت برق درباره قطعی‌های برق به شدت انتقاد کرد. او گفت: «قطعی برق بسیار بی‌نظم و اعصاب خُردکن شده است و گویا شرکت برق با مردم «لج کرده است». وی اظهار داشت همکارانش قصد مصاحبه با سخنگوی صنعت برق را داشتند که به آن‌ها گفته شده است که جلسه دارند و قادر به مصاحبه نیستند و به زودی بیانیه‌ای درباره قطعی‌های برق صادر خواهند کرد. او پرسید که سخنگوی صنعت برق چه وظیفه مهم‌تری از پاسخ‌گویی به مردم می‌تواند داشته باشد؟
علی کریمی، ستاره سابق فوتبال ایران هم که دستی بر آتش فضای مجازی دارد به تازگی نسبت به قطعی برق واکنش متفاوتی داشته است. او نوشته است: «وزارت نیرو اعلام کرد دیگه برق نمیره فقط روزی ۲ساعت می‌یاد.»
از سوی دیگر سردار آزمون، مهاجم ملی‌پوش ایرانی با کنایه‌ای تندتر به این موضوع پرداخته است. سردار خطاب به مسئولان نوشته که مردمتان را به بیت کوین فروخته اید! احتمالا اشاره او به شایعه استخراج رمزارزها در ایران توسط چینی‌ها است که بحث‌های زیادی را به همراه داشته است.