قرنطینه و تعطیلی بزه را افزایش می‌دهد

آفتاب یزد: کشور به لحاظ رشد اقتصادی، تورم، توزیع درآمد و فقر، سرمایه‌گذاری، کسری بودجه و ناترازی منابع و مصارف بانکی و نظام بازنشستگی در وضعیت نامناسبی است. به این اینها اضافه کنید مسائلی که کشور در منابع پایه مانند آب، خاک، محیط‌زیست و انرژی با آن روبروست. از همه این‌ها مهم‌تر، تنزل سرمایه اجتماعی و امید به آینده مطلوب در کشور است. اعتماد مردم و همراهی آنها با دولت برای حل مسائل و امید به آینده شرط کافی برای اجرای اصلاحات ساختاری است که متاسفانه چندان وضعیت مطلوبی ندارد.
‏nتامین معاش مردم در اولویت دولت باشد
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس درخصوص پیشنهاد دو هفته تعطیلی به خبرنگار ما گفت: تعطیلات دو بعد دارد؛ بعد اول سلامتی است که در جامعه به خطر افتاده است و مردم هم رعایت نمی‌کنند و بعد دوم تامین معاش
مردم است که از اولی برای مردم مهم‌تر است


چرا که دولت اگر قرار است که تعطیل کند باید تمعهیداتی برای تامین معاش مردم فراهم کند.
وی در ادامه اظهارداشت: تامین تغذیه جامعه مهم است و با این وضعیت که ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و با دستمزدهای روزانه تامین معاش می‌کنند چه کاری باید انجام دهند اگر در اروپا و آمریکا قرنطینه صورت می‌گیرد کارگران و افراد جامعه به صروت یکسان حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند نه در ایران که مغازه دار بعداز تعطیلی باید چک پاس کند یا مالیات پرداخت کند دو هفته تعطیلی می‌تواند مردم را فقیرتر کند.
این جامعه شناس در ادامه درخصوص مسولیت دولت‌ها نیز گفت: دولت مسئول این است که معیشت مردم را تامین کند و امنیت غذایی برای مردم ایجاد کند اگر قرار بر تعطیلی باشد نیاز به بودجه سنگین است که درحال حاضر با کسر بودجه نیز طرف هستیم بنابراین تعطیلی به معنای بیکاری افراد جامعه نیز خواهد بود.
‏nافزایش خفتگیری در صورت تعطیلی
وی در ادامه اظهار داشت: تعطیلی می‌تواند باج گیری، خفت‌گیری را در جامعه بیشتر کند چرا که مردم برای معاش دست به هر کاری خواهند زد اگر تعطیلات قرار است برقرار شود باید تمهیداتی هم در نظر گرفته شود چرا که رفاه در اولویت خواهد بود.
امان الله قرائی مقدم درخصوص آمار مرگ و میرها و اینکه چکاری مردم باید انجام دهند گفت: بیکاری بیشتر شود باید به فکر این بود که این افراد بیکار پس‌اندازی دارند. مردم گرسنه هستند برایشان زنده بودن و نبودن فرقی نمی‌کند بنابراین قانون قرنطینه را نیز رعایت نمی‌کنند اول باید به فکر کسبه‌های خرد باشیم. وی در پایان راهکار را اینگونه توصیف کرد: قرنطینه عالی است در این شرایط بد کرونایی اما وضعیت اقتصادی هم باید در نظر گرفته شود شاید با جریمه بشود کاری کرد که مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند و تعداد مبتلایان ینز کاهش پیدا خواهد کرد.