دقت موشک‌های ایران را با چشم دیدیم

یک سال و نیم بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین‌الاسد، برنامه «شصت دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اِس» امریکا، یک شنبه شب با چند مقام نظامی امریکا درباره این حمله گفتگو کرد؛ مستندی که بخشی از هراس نظامیان را قبل و در طول حمله موشکی ایران به تصویر می‌کشد.
به گزارش فارس، سی‌بی‌اس گزارش کرده که چند ساعت پس از آنکه سرگرد «آلن جانسون» از نظامیان مستقر در پایگاه امریکایی عین‌الاسد در عراق وصیت خود را به صورت ویدئویی ضبط کرد، بارانی از موشک‌های ایرانی به سمت این پایگاه روانه شدند. سی‌بی‌اِس می‌گوید که جانسون و عده‌ای دیگر از نظامیان به سمت سنگر‌هایی دویدند که برای موشک‌هایی با سر جنگی حدود ۳۰ کیلوگرمی طراحی شده بودند، اما موشک‌های بالستیک ایرانی به سر جنگی حدود نیم تنی مجهز بودند. جانسون زمان برخورد موشک‌ها را این گونه روایت می‌کند: «[در پی موج حاصل از انفجار]جریان هوای شدیدی به سمت من پرتاب شد و داخل سنگر پیچید. بلافاصله تمام شنوایی‌ام را از دست دادم. انگار زیر آب بودم. طعم خاک و مهمات را که روی دندان‌هایم نشسته بود در دهانم حس می‌کردم». او می‌گوید که بعد از موج انفجار و ترکش‌هایش، شعله‌های آتش زبانه کشیدند و آتش داشت به سمت سنگر‌ها می‌آمد، می‌دانید، با ارتفاعی حدود بیش از دو متر.»
نمی‌دانستیم چه موقع می‌زنند
«مارک مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام که از پایگاهی در تامپای ایالت فلوریدا ناظر این حمله بوده، می‌گوید: «چیز‌هایی اتفاق می‌افتند که ممکن است اگر حرکت درست را انجام ندهیم ما را به ورطه جنگ بکشانند. آن‌ها وزیر دفاع را آوردند و کمی بعد رئیس‌جمهور به بحث اضافه شد. به گزارش‌ها از به پرواز درآمدن موشک‌ها گوش می‌کردیم». او در ادامه گفت: «هرگز در چنین شرایطی نبودم که موشک‌های واقعی به سمت نیروهای‌مان پرتاب شود و فکر کنم که خطر بالایی دارد.»‌فرمانده تروریست‌های سنتکام با اشاره به اینکه دستور به شهادت رساندن سردار سلیمانی را صادر کرده بود، گفت: «هیچ تبریکی نگفتیم، خوشحالی نکردیم، زیرا حالا باید با عواقب این اقدام مواجه می‌شدیم». او با اشاره به اینکه نمی‌دانست انتقام ایران به چه شکل یا چه زمانی خواهد بود، گفت: «سکوت شومی بر ما حاکم شده بود و بعد آن‌ها موشک‌های بالستیک خود را به حرکت درآوردند.»


مثل «پرل هاربر»
مجری سی‌بی‌اِس از «تیم گارلند» فرمانده یکی از گردان‌های مستقر در عین‌الاسد پرسید، آیا این پایگاه هوایی تجهیزات دفاعی برای مقابله با موشک‌های بالستیک را داشت؟ گارلند در پاسخ گفت: «خیر جناب. این یک تهدید بی‌سابقه بود. فکر نمی‌کنم هرگز چنین چیزی مورد محاسبه قرار گرفته بود، به همین دلیل توان جلوگیری از حمله موشکی بالستیکی را نداشتیم. اما برای آن برنامه‌ای چیدیم». «استیسی کولمن» از مقامات نیروی هوایی حاضر در این پایگاه امریکایی گفت، ۵۰ فروند هواپیما و بخشی از نیرو‌ها را از عین‌الاسد خارج کردند، ولی «ما همچنان باید قادر بودیم مأموریت خود را ادامه دهیم؛ بنابراین اولین تصمیم این بود که تیم خود را بر اساس توان رزمی تفکیک کنیم. صادقانه بگویم فکر نمی‌کردیم زنده بمانیم.»‌مک‌کنزی درباره تدارکاتی که قبل از حمله ایران اندیشیده شده بود، می‌گوید: «اگر خیلی زود این کار را می‌کردیم این خطر را به‌وجود می‌آورد که دشمن ببیند چه کرده‌ایم و برنامه خود را با آن تنظیم کنند. اگر دیر اقدام می‌کردیم اتفاقی مانند پرل هاربر رخ می‌داد.» مک‌کنزی گفت: «این حمله‌ای بود که هرگز مشابهش را ندیده بودم یا تجربه نکرده بودم». او در پاسخ به این سؤال که از این حمله چه درسی گرفته است، گفت: «موشک‌های آن‌ها دقیق هستند. ما این را می‌دانستیم، اما دیدنش متفاوت است. آن‌ها موشک‌ها را از فاصله قابل توجهی پرتاب کردند و موشک‌ها تقریباً درست همان جایی فرود آمدند که می‌خواستند»