تمام رکورد‌های کرونایی در یک روز شکست

 سرویس جامعه جوان آنلاین: تمام رکورد‌های کرونایی در شبانه‌روز گذشته شکست. فاجعه ۵۸۸ مرگ در ۲۴ ساعت روز سیاه دیگری را در تقویم کشورمان رقم زد. روز‌های بدتری هم در راه است. هر چند دیر هنگام، اما روند واکسیناسیون هم سرعت گرفته و تاکنون ۱۳‌میلیون و ۲‌هزار و ۲۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳‌میلیون و ۱۴۶‌هزار و ۱۳۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۶‌میلیون و ۱۴۸‌هزار و ۳۷۵ دوز رسیده است. به گفته حمیدرضا جمشیدی، رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت تاکنون ۲‌میلیون دوز واکسن برکت به مردم ایران تزریق شده که کمترین عوارض واکسن‌ها مربوط به برکت بوده است. وی از تشکیل تیمی برای نگارش مقاله درباره واکسن برکت خبر داد که ظرف دو سه روز آینده مقاله تهیه شده برای مجلات معتبر دنیا ارسال می‌شود. مقاله تست‌های حیوانی نیز نهایی شده و در چند روز آینده «سابمیت» می‌شود. به گفته جمشیدی در صورت تأیید سازمان جهانی بهداشت امکان صادرات برکت وجود خواهد داشت.
تا روز دوشنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۴۰‌هزار و ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵‌هزار و ۸۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴‌میلیون و ۱۹۹‌هزار و ۵۳۷ نفر رسید. مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۴‌هزار و ۶۰۳ نفر رسیده و با این اوصاف تا چند روز دیگر ۱۰۰‌هزار مرگ را پشت سر خواهیم گذاشت. ۶‌هزار و ۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
استفاده از همه ظرفیت‌های موجود جهت تسریع در کنترل ویروس کرونا
اوضاع کرونا در کشور بحرانی است. رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر بهداشت و استاندار خراسان رضوی، برای استفاده از همه ظرفیت‌های موجود جهت تسریع در کنترل ویروس کرونا و درمان بیماران دستورات لازم را صادر کرد.


علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، وضعیت استان تهران را به طور کامل قرمز اعلام کرد. وی با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی مراکز درمانی استان تهران، افزود: ۹ هزارو ۴۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان تهران بستری هستند که ۲ هزارو ۵۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.
بر این اساس بابک دین‌پرست، معاون وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست طبق بند ۳ مصوبات هفتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، قرارگاه عملیاتی ظرف سه روز، تجارب و پیشنهادات استانداران، وزارت بهداشت و نظریات تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی را جمع‌آوری و ظرف یک هفته طرح جامع بازنگری و تحول در ساز‌و‌کار‌های مقابله با کرونا تهیه و ارائه شود.
الزامات تحول در مقابله با کرونا
علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تعطیلی‌های ضدکرونایی و شرایط آن و همچنین درباره الزامات طرح تحول جامع مقابله با کرونا که در روز‌های گذشته از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مطرح شد، گفت: ما در حال حاضر در بحران قرار داریم. تعطیل کردن یکی از واجبات است. هیچ کس همیشه با لاک‌دان موافق نیست، چراکه لاک‌دان می‌تواند تبعات اقتصادی داشته باشد، اما در شرایط فعلی باید این اقدام را انجام دهیم. از لاک‌دان به عنوان یک مسکن موقت بهره بریم تا با ایجاد سکون در جامعه، بتوانیم فشار روی کادر درمان و بیمارستان‌ها را برداریم، البته اگر به صورت واقعی انجام شود.
وی افزود: در کنار لاک‌دان هم باید اقدامات تکمیلی انجام دهیم. این اقدامات تکمیلی این است که شناسایی بیماری را افزایش داده و با تست‌های بسیار زیاد تا جایی که می‌توانیم همه موارد بیماری را تشخیص دهیم، افرادی که با بیماران مثبت برخورد داشتند، تست کنیم، در صورت نیاز، درمان را به صورت سرپایی یا بستری آغاز کنیم، قرنطینه کردن افراد جدی گرفته شود و در عین حال سرعت واکسیناسیون‌مان را هم افزایش دهیم.
تعطیلی اسمی فایده ندارد
ناجی با بیان اینکه انجام این اقدامات به صورت جامع و در کنار هم می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، گفت: شهر تهران اخیراً در وضعیت قرمز یک هفته تعطیل بود، اما آیا واقعاً شهر تعطیل بود، آیا جاده‌ها بسته شد تا مردم شمال نروند؟ و... خیر، هیچ یک از این موارد انجام نشد. فقط اسم تعطیلی گذاشتن فایده ندارد، بلکه باید قوانین مربوط به آن را هم کاملاً اجرا کنیم. من ۱۰۰درصد موافق تعطیلی هستم، اما باید به صورت کامل و تمهیدات آن هم مشخص باشد.
وی ادامه داد: اقدامات غیردرمانی که شامل لاک‌دان و تقویت بهداشت اجتماعی است در شرایط فعلی بسیار مهم است و واکسیناسیون هم بسیار مهم است. در عین حال موضوع درمان در بیمارستان‌ها موضوعی همیشگی است، مباحثی مانند افزایش تخت و آی‌سی‌یو همواره وجود دارد، اما زمانی که بحران ایجاد شود، هیچ کشوری نیست که بتواند در برابر این بحران و شیوع بسیار بالای بیماری تحمل کند، چراکه هیچ کشوری امکانات بی‌نهایت ندارد، بنابراین درمان در بیمارستان‌ها فقط ۱۰درصد موضوع است و ۹۰درصد موارد دیگری است که حتماً باید رعایت شود. اگر بخواهیم در کنترل کووید تحولی داشته باشیم، باید نگاه‌مان علمی باشد و باید این موارد را رعایت کنیم.
پیگیری روند انتشار اسناد علمی «کووایران»
از مطالبه رهبری برای انتشار مقالات علمی واکسن برکت چه خبر؟ حمیدرضا جمشیدی، رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت با بیان اینکه ۲‌میلیون دوز واکسن برکت به مردم ایران تزریق شده که کمترین عوارض واکسن‌ها مربوط به برکت بوده است و هیچ‌گونه مرگ مرتبط با واکسن برکت نداشته‌ایم، درباره انتشار مقالات مربوط به فاز‌های بالینی واکسن برکت گفت: ما داده‌های فاز یک و ۲ را به صورت خام منتشر کرده‌ایم. اگر کسی کار مقاله‌نویسی انجام داده باشد می‌داند که این کار راحت نیست. یک تیم برای نگارش مقاله تشکیل داده‌ایم و ۳۵ صفحه مقاله انگلیسی و ۱۰۰ صفحه دیتا‌های خام است که ظرف دو سه روز آینده برای مجلات معتبر دنیا ارسال می‌شود. مقاله تست‌های حیوانی نیز نهایی شده و در چند روز آینده «سابمیت» می‌شود.
جمشیدی تأکید کرد: اگر بتوانیم مصوبه سازمان جهانی بهداشت را بگیریم، امکان صادرات واکسن را خواهیم داشت. چین، روسیه و بسیاری از کشور‌های دنیا برای بسیاری از دارو‌های خود مجوز سازمان جهانی بهداشت را نگرفته‌اند و این سازمان تأییدیه را برای واکسن‌های هندی، بسیاری از واکسن‌های اروپایی و روسی صادر نکرده است و سازمان غذا و داروی هر کشور، مجوز مربوط به واکسن مصرفی کشور را صادر می‌کند. ما مستندات را برای سازمان جهانی بهداشت آماده کرده‌ایم و درخواست میتینگ با سازمان جهانی بهداشت را داده‌ایم و پیگیر تأییدیه سازمان جهانی بهداشت هستیم.