وزراي رئيسي خيلي شناخته شده نيستند

آرمان ملی- سهیل ثابت: کابینه سید ابراهیم رئیسی پس از گمانه‌زنی های بسیار بالاخره معرفی شد و مشخص گردید چه کسانی قرار است پس از اخذ رای اعتماد مجلس 4 سال سکاندار وزارتخانه‌های دولت باشند. این در حالی است که پس از اعلام وزرای پیشنهادی واکنش‌های بسیاری نسبت به افراد معرفی شده از سوی رئیس جمهور مطرح شد، هرچند بیشتر انتقادات نسبت استفاده از چهر‌های کم تجربه و دارای سابقه کم یا عدم سابقه در برخی حوزه‌ها بوده است. از طرفی بسیاری این صحبت رئیس جمهور را که گفته بود به هیچ یک از جناح‌های سیاسی وامدار نیستم فراجناحی عمل می‌کنم و انتخاب‌هایم بر مبنای شایسته سالاری است نیز مبنا قرار داده‌اند تا به انتقاد از کابینه بپردازند؛ چرا که می‌گویند کابینه رئیسی بیش از فراجناحی بودن اصولگرا است. حال باید دید همین کابینه در مواجهه با مجلس چگونه عمل خواهد کرد. در این راستا برای بررسی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور و حواشی پیرامون آن «آرمان ملی» ‌با غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.  پس از اعلام کابینــه‌ دولت سیزدهم واکنش‌ها و اظهارات مختلفی نسبت به وزرای پیشنهادی مطرح شده؛ تحلیل کلی شما از لیست کابینه‌ای که از سوی رئیس جمهور معرفی شده چگونه است؟
من فکر می‌کنم کابینه‌ای که آقای رئیسی معرفی کرده در نگاه کلی کابینه کم‌تجربه‌ای است. کابینه‌ای است که غالبا ناشناخته است و ویژگی آن بعضا جوان بودنش است. آقای رئیسی همزمان افراد جوان و با تجربه را در کنار یکدیگر برای حضور در کابینه جمع کرده است. اما نقدی که به این کابینه وارد است اینکه بخشی از دولت احمدی نژاد را در خود جمع کرده  و در این میان این سوال مطرح است که آیا از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حتی یک نفر هم شایسته نبود که در این کابینه حاضر باشد؟ این نقدی است که نمی‌توان ساده از آن عبور کرد، چراکه رئیس جمهور همواره بر فراجناحی بودن خود تاکید می‌کرد و لذا همین رویکرد نیر در نوع چیدن کابینه از وی انتظار می‌رفت. البته آقای رئیسی گفته بود که وامدار کسی نبوده و نیست  و همینطور است اما مشخص نیست که چینش این کابینه تصمیم خود رئیس جمهور است یا به این سمت مشاورت داده شده است؟ از طرفی انتظار می‌رفت که علی القاعده پای زن‌ها در این دولت به کابینه باز شود. آقای روحانی با مشکلاتی مواجه بود که باعث شد نتواند وزیر زن به مجلس معرفی کند اما آقای رئیسی حداقل می‌توانست وزیر زن معرفی کند. البته آقای روحانی به این سمت رفت که از زنان نیز وزیری انتخاب کند اما او را منع کردند، اما چرا رئیس جمهور برای حفظ ظاهر هم که شده از زنان برای وزارت انتخاب نکرده است؟ به نظر من حجت‌الاسلام رئیسی می‌توانست از یک یا دو وزیر زن برای حضور در کابینه استفاده کند. رویکرد کابینه مرد محور یعنی اینکه رئیس جمهور جامعه زنان نخبه را نادیده گرفته است. رئیس جمهور می‌توانست در همین سامانه‌ای که معرفی کرده بود اعلام کند که می‌خواهم 2 وزیر زن انتخاب کنم و به من در این راستا کمک کنید. اگر این اتفاق می‌افتاد مسلما نخبگان زن به میدان می‌آمدند و چه بسا شاید وزیر بهداشت یا گردشگری کابینه می‌توانست از زنان انتخاب شود. در مجموع معتقدم که از حالا معلوم است مجلس به برخی از این گزینه‌ها رای نخواهد داد. به عبارتی مثل دولت مرحوم آقای هاشمی همه از آب نمی‌گذرند و رای اعتماد نمی‌گیرند. البته شاید در لحظات آخر رئیس جمهور بخواهد تغییراتی در وزرای خود انجام دهد که تاکنون چنین نبوده و جابه‌جایی صورت نگرفته است. البته نقدهایی به برخی از وزرای پیشنهادی شده بعضا وارد است. من شنیدم که در هیأت رئیسه مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفته‌اند که شما  شرایط تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارید. قدر مسلم این مسائل در مجلس مطرح خواهد شد و از این رو فکر می‌کنم که چند تن از وزرای پیشنهادی در مجلس رای نیاورند و احتمالا آقای رئیسی با مشکل مواجه خواهد شد. البته برخی از وزرای پیشنهادی مثل علوم افراد شایسته و موفقی هستند یا مثلا آقای وحیدی برای وزارت کشــور  چهره شناخته شده‌ای است. البته بهتر بــود کــه وی را برای وزارت دفاع مطرح می‌کردند اما به هر صورت تصمیم رئیس جمهور این بوده است. من آقای وحیدی را انسانی معتدل، منصف  و بی‌حاشیه می‌بینم  و با اینکه نظامی بوده مثل برخی از نظامیان به ورطه افراط و تفریط علیه هیچ یک از جریانات سیاسی نیفتاده و از وی چیزی نشنیدم. آقای وحیدی وزیر پاکدستی در دولت دهم بوده است. از این جهت می‌توان به برخی از وزرای پیشنهادی اطمینان داشت. البته همانطور که گفتم معدل وزرای پیشنهادی از آنجایی که کشور در شرایط حساسی است باید کابینه‌ای روی کار باشد که از پس کارها بر بیاید و طوری نباشد که زیرمجموعه وزارتخانه‌ها احساس کنند که کسی که روی کار آمده با مسائل آن حوزه و کشور بیگانه است. 
 در خصوص کابینه 2 دیدگاه مطرح می‌شود که عــده‌ای معتقدند در شرایط حســاس فعلــی باید افراد با تجربه و کاربلــد  روی کــار باشند تا از این برهه زمانی بــه سلامت عبور کنیم و عده‌ای دیگر می‌گویند دولت جوان راهکار حل مشکلات است؛ اساسا کدامیک از این رویکردهــا را برای شرایط فعلی کشور مناسب می‌بینید؟
فکر می‌کنم که حین جنگ هیچکس سرباز عوض نمی‌کند و به نظر من اینقدر تغییر شایسته نبود. نمی‌توان پذیرفت در شرایط فعلی دولت به طور کلا لباس عوض کند چنانکه چند تن از وزرای  جدید معرفی شده یعنی آقای وحیدی، قاسمی و محرابیان  از دولتمردان قبلی بودند. نکته دیگری نیز که نباید مغفول واقع شود اینکه در این میان نهی مقام معظم رهبری نیز که از مجلس کسی به دولت نرود نادیده گرفته شد. آن‌طور که مشخص است آقای احسان خاندوزی نماینده مجلس است و آیا در میان این همه از اقتصاددانان کسی نبود که آقای‌رئیسی از مجلس استمداد کند؟ رئیس جمهور باید افکار عمومی را  راجع به چینش کابینه اقناع کند که حتما در جلسه رای اعتماد این کار را انجام خواهد داد.


 اینکه رئیس جمهور به‌رغم حضور نیروهای بسیار کارآمد به سمت استفاده از برخی نمایندگان مجلس رفته را چگونه تبیین می‌کنید؟
کشور به یک بانک اطلاعات از مدیران احتیاج دارد که کار به اینجا نکشد که ما اطرافمان را نگاه کنیم هر کسی بود از اطرافمان انتخاب کنیم. نمی‌توان قبول کرد که آقای رئیسی وزیر کشوری از  نیروهای غیرنظامی پیدا کند، هرچند که آقای وحیدی شخص عاقل و نخبه‌ای است اما بهتر بود که برای وزارت کشور به سمت نیروهایی حرکت می‌شد که در وزارت کشور تجربه‌ دارند. به هر صورت این نهی نباید نادیده گرفته می‌شد هرچند که شاید گفته شود رئیس جمهور ناچارا برخی افراد را انتخاب کرد، اما من فکر می‌کنم که اینقدر عرصه تنگ باشد که نتوان کسی را برای وزارتخانهَ‌ها انتخاب کرد. به هر حال دولت آقای رئیسی پس از کسب رای اعتماد باید درصدد حل مشکلات کشور بر آید و در این راه باید حوزه‌های سیاست خارجی و اقتصاد را همزمان با یکدیگر پیش ببرد و همانطور که به مسائل داخلی اولویت می‌دهد برجام را در همان ریل خودش پیش ببرد.