فرزاد بیاد؛ عادل نیاد

آرمــان ملی- مطهره شفیعی: ســال 92 بود که خبر رسید مجری معروف از صداوسیما خداحافظی کرده است. 29 خرداد آن سال بود که فرزاد جمشیدی، مجری تلویزیون پس از ۲۰ سال همکاری با صداوسیما، با انتشار نامه‌ای از صدا‌و‌سیما خداحافظی کرد. او که سال‌ها بالاخص با اجرای برنامه‌ سحرگاهی «ماه خدا» در شبکه یک سیما به مجری شناخته‌شده‌ای بدل شده بود، در این نامه‌‌ خداحافظی، با قصه و لطیفه و شعر و ضرب‌المثل، کنایاتی را راجع‌به شایعات پیرامون خود، ارائه‌ ‌ و در نهایت از اجرای تلویزیونی خداحافظی کرده است. شایعات درباره چرایی پایان کار جمشیدی با صداوسیما زیاد است که بیشتر حول محور مسائل اخلاقی بوده اما او و یاران اصولگرایش بارها کوشیده‌اند اتهامات را رد کنند. خودش در این باره نوشته است: «‌در این یک‌سال که بر من به اندازه‌‌ یک عمر گذشت، تیر گمانه‌زنی مردمی که اسیر امواج ملتهب فضاهای مجازی قرار گرفته بودند، بسیار به سویم پرتاب شد. در فرودست آن مرتبه‌‌ اوج و عرفان سحرگاهان رمضان، مثل دامنه‌های کوهسار زندگی‌ام، آشغال دروغ، بسیار ریختند. محیط‌زیست پاک‌ رمضانی من و مردم را آلودند و میزان آلاینده‌های مورد رضایت شیطان و دشمنان را به حداکثر خود رساندند. پس بنا به تدبیر مادرم و راهکار موسوی و ابراهیمی که قبلاً آموخته بودم سعی کردم بالاتر بروم تا خدنگ خدعه و بدی در دلم ننشیند و ننشست.» پارسینه هم نوشته است: «‌«نامه خداحافظی فرزاد جمشیدی، پایان ماجرای تلخ نخبه‌کشی در عرصه هنری و فرهنگی ما نیست؛ اصولا هنرمند خوب در کشور ما، هنرمند مرده است!»
 نرفته، برگشت
 از فرزاد جمشیــدی خبری نبـود تا اینکه 18اردیبهشت 97 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «یک مجری تلویزیون پس از 5 سال ممنوع‌التصویری به لطف مدیریت جدید یکی از شبکه‌ها به اجرا برگشته است. علت جلوگیری از فعالیت این مجری در تلویزیون مسائل اخلاقی بوده است!! امید است سایر افرادی که هیچ‌گونه مشکل اخلاقی، اقتصادی و... در کشور ندارند نیز بتوانند از ممنوع‌التصویری خارج شوند و واقعاً صدا‌و‌سیما به یک رسانه ملی تبدیل شود.» خرداد 97 فرزاد جمشیدی مجری شناخته‌شده برنامه‌های مذهبی تلویزیون بعد از غیبت طولانی‌اش در تلویزیون، این روزها با ویژه‌برنامه «یار مهربان» به رسانه ملی بازگشته است. 22 خرداد دلوپسان به این حضور اعتراض کردند؛ به نحوی که مشرق نوشت: «‌اگر این حاشیه برای هر‌کدام از مجریان سیما در برنامه‌های غیر‌مذهبی رخ می‌داد شاید با یک تنبیه حذفی ۴  الی ۵ ساله می‌شد از گناه مقصر درگذشت، چون جامعه رسانه‌ای ما باید به‌تاسی از فضای انقلابی، رویکردی رئوفانه داشته باشد. اما مجری برنامه مذهبی جایگاه خاص و وظیفه‌ ویژه‌تری دارد و نباید هیچ حاشیه فرامتنی گریبانش را بگیرد.»  در سال 97 شایعه مهاجرت او به خارج کشور هم شنیده شد که خودش توضیح داد: «‌این دومین ‌بار است که برای اجرای برنامه‌های تلویزیونی به خارج از کشور دعوت می‌شوم. نه ‌سال ٨٨ شایعه بود و نه امروز. ‌سال٨٨  از سوی شبکه‌های حوزه خلیج‌فارس دعوت شدم، همان ‌سال در نامه‌ای سرگشاده عنوان کردم که مهاجرت نمی‌کنم. فکر می‌کردم باید بمانم و آموخته‌هایم را به مردم سرزمینم منتقل کنم؛ همان مردمی که لقب «مرغ سحر» را برایم انتخاب کردند. اما حالا جور دیگری فکر می‌کنم.»
 چرا باز هم برگشت؟!


بار دیگر نام فرزاد جمشیدی برای بازگشت به صداوسیما در سال 1400 مطرح شد و رسانه‌های دلواپس برای بازگشت او زمینه‌سازی کردند؛ چنانکه جوان نوشت: «‌فرزاد جمشیدی که در اواخر دهه ۷۰ اجرای برنامه‌های «یاد خدا» و«ماه خدا» را در شبکه یک تلویزیون صدا‌و‌سیما بر عهده داشته به مرور به مدت چندسال به عنوان مجری ثابت برنامه‌های سحر ماه رمضان راه پیدا کرد و به طورمطلق در این عرصه هماوردی نداشت. حافظه قوی و تمرکز فوق‌العاده روی مباحث قرآنی و نیز تسلط بر نثر فارسی اجراهای او را خاص و بی‌مانند کرده بود. جمشیدی، اما به‌شکلی غیرمنتظره و برق‌آسا از صفحه رسانه ملی محو شد و انتظار مخاطبان تاکنون برای بازگشت او راه به جایی نبرده است.» در نهایت دیروز این خبر منتشر شد: «‌فرزاد جمشیدی مجری برنامه‌های معارفی، از شب گذشته اجرای برنامه‌ای در شبکه جام جم را بر عهده گرفته است. فرزاد جمشیدی پس از ۵ سال دوری از اجرا به قاب تلویزیون بازگشت و برنامه «روز حسین» را از شبِ گذشته در شبکه جهانی جام‌جم اجرا می‌کند.»
 عادل اما نیاید
بسیاری از افراد پس از خواندن خبر بازگشت فرزاد جمشیدی به صداوسیما این سوال را مطرح کردند که آیا حامیان مجریان و گزارشگرانی مانند عادل فردوسی‌پور جایگاهی در تصمیم‌گیری مدیران جام جم ندارند. بی‌تردید عادل حامیان بیشتری از جمشیدی دارد و علاوه بر آن شهره به‌ حسن‌اخلاق و رفتار نیکوست. چرا مدیران صداوسیما قضاوت یکسان درباره نیروهای این سازمان ندارند و به‌محض افزایش محبوبیت عادل او را کنار گذاشتند؛ اما زمانی توانستند فرزاد جمشیدی را به خداحاتفظی با جام جم راضی کنند که شنیده‌ها درباره او مثبت نبود. اعتبار صداوسیما با حضور افرادی مانند عادل‌ فردوسی‌پور افزایش پیدا می‌کند؛ نه مجریانی که شایعات زیادی درباره آنها مطرح است. تنها محمد‌مهدی فروردین‌، رئیس فراکسیون ورزش مجلس گفته است‌: «قرار شده است دوستان در صداوسیما مساله بازگشت عادل فردوسی‌پور به برنامه 90 را بررسی کنند و ان‌شاءا... در دولت آینده شاهد بازگشت فردوسی‌پور باشیم. علاقه داشتیم همان اول کار آقای عادل فردوسی‌پور به برنامه ۹۰ برگردد اما با تاخیر مواجه شد.» سال 97 شایعات و حواشی زیادی بین علی فروغی مدیرشبکه ۳ سیما و عادل فردوسی‌پور مجری و کارشناس فوتبال ایجاد شد. موج این حواشی و شایعات بعد از مدتی موجب شد‌ در حالی‌که تماشاگران، منتظر پخش برنامه 90 از شبکه سوم سیما بودند، پخش برنامه لغو شود و روز بعد محمدحسین رنجبران، مدیر روابط عمومی صدا‌و‌سیما در شبکه 3 اعلام کند: «قرار است تحولاتی در حوزه ورزش سیما و برنامه 90 از سال آینده صورت پذیرد و این موضوع مربوط به شبکه 3 سیماست. این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت، اما در عین حال از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد». اما هنوز کینه‌ها به عادل فراوان و محبت‌ها به فرزاد زیاد است.