موافقت حداکثری با کابینه

آرمان ملی- حمید شجاعی: روز گذشته وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور مثل روزهای قبل میهمان کمیسیون‌‌های مختلف مجلس بودند تا به ارائه نظرات و برنامه‌های خود در مورد وزارتخانه متبوع خود بپردازند. این در حالی است که نگاهی به آرا و نظرات نمایندگان نشان می‌دهد که آنها با قاطبه کابینه موافق؛ اما با برخی وزرا مخالفت خود را صراحتا اعلام کردند. آنچه از  نظر استمزاجی روز گذشته نمایندگان مجلس بعد از حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌‌های تخصصی بر می‌آید اینکه همه وزرا موافقت حداکثری نمایندگان و وزرای پیشنهادی آموزش‌وپرورش، علوم، صمت و کار با مخالفت‌ و انتقاد مجلس روبه‌رو شدند و احتمال اینکه از مجلس رای اعتماد بیاورند، چندان بالا نخواهد بود.
 مجلس و کابینه رئیسی
هر چند که انتظار می‌رفت پس از رفت‌و‌آمدهای بسیار و با تاخیر لیست کابینه پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی مملو از چهره‌های کارآمد، با‌تجربه و امتحان پس داده باشد، اما انتشار لیست کابینه نشان داد که وزرای پیشنهادی هر چند جوان و پر‌انگیزه‌اند، اما غالب بی‌تجربه و ناآشنا با حوزه‌ای که برای آن انتخاب شده‌اند، هستند. امری که بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی نیز به آن اشاره داشته و دارند. با این حال برخی معتقدند که با وجود برخی کاستی‌ها در کابینه پیشنهادی باید دید مجلس چه نوع رویکردی را در قبال مردان معرفی شده رئیسی اتخاذ می‌کند. مجلس تا چندی پیش مطرح کرده بود شاید به برخی از وزرای پیشنهادی رای اعتماد ندهد و اظهارات نمایندگان تا رئیس مجلس نیز این گفته را تایید می‌کند. البته نکته‌ای که نباید از ذهن دور داشت اینکه شرایط بغرنج و حساس فعلی ایجاب می‌کند که هر چه سریع‌تر تکلیف وزارتخانه‌های دولت در جهت شروع به کار برای حل مشکلات جامعه در حوزه‌های مختلف روشن شود. این در حالی است که برخی مطرح می‌کنند اتفاقا به همین دلیل است که کشور دچار بحران‌ها و مشکلات مختلف شده و باید افرادی روی کار بیایند که توانایی حل مشکلات را داشته باشند  و برنامه‌های مفید و موثری در این خصوص ارائه کنند؛ نه اینکه برخی افراد صرفا بخواهند با حضور در وزارتخانه‌ای به کسب تجربه بپردازند و آمادگی و توانایی برای حل مشکلات را نداشته باشند. در همین راستا باید دید نمایندگان مجلس در مقابل وزرای پیشنهادی و بررسی برنامه‌های پیشنهادی آنها  چه رویکردی اتخاذ خواهند کرد و در نهایت در نخستین رویارویی با دولت چه نمره‌ای به کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی خواهند داد. 
 حمایت و مخالفت چاشنی حضور وزرا در کمیسیون‌ها
طی روزهای گذشته و پس از آنکه  لیست اسامی کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس رسید و از سوی رئیس مجلس قرائت و اعلام وصول شد، وزرای پیشنهادی هر‌کدام با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس به تشریح و ارائه برنامه‌های خود در این کمیسیون‌ها شدند و از برنامه خود برای  ایجاد تحول در حوزه مورد فعالیت خود گفتند. اما نکته‌ای که در این میان بسیار توجه‌ها را به خود جلب کرد، نوع رویکرد نمایندگان به وزرای پیشنهادی بود که اغلب با وزرا موافق بودند و شاید در معدود حالاتی با دو یا سه وزیر پیشنهادی به مخالفت پرداختند. چنانکه در اظهارات برخی نمایندگان مشاهده می‌شود آنها با اکثریت کابینه موافقند و نظرات مختلفی در‌خصوص وزرا دارند.  یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: ۷۰‌درصد کابینه معرفی شده از رای اعتماد نمایندگان برخوردار خواهند بود و احتمالا ۲۵ تا ۳۰‌درصد با چالش جدی مواجه می‌شوند. محمدعلی محسنی بندپی درباره وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: دکتر عین‌اللهی از تجربه، سابقه و دانش خوبی برخوردار است که  از سربازی به سرداری رسیده، او تجربه معاونت وزرات بهداشت را داشته و شانس بسیار زیادی برای وزرات دارد و قطعا با رای خوبی اعتماد نمایندگان را جلب می‌کند. از طرفی  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از نظر مثبت این کمیسیون نسبت به وزرای پیشنهادی کشور و دفاع خبر داد. حدادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور نیز در‌خصوص وزیر پیشنهادی نیرو گفت:  آقای محرابیان را فردی انقلابی و مشرف به امور وزارت نیرو می‌دانم.‌  محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز درخصوص گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی بیان کرد:  آقای ‎ضرغامی فردی ارزشمند، متخصص و با‌برنامه است و مطمئنا ایشان آینده ‎وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را متحول خواهد کرد.‎ از سوی دیگر مرحبا  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس پیش‌بینی کرد که مجلس حمایت خوبی از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی داشته باشد. در ادامه محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات  گفت: حجت‌الاسلام خطیب گزینه مناسبی برای تصدی این وزارتخانه است و اکثریت قاطع نمایندگان کمیسیون حمایت خود را از ایشان اعلام کردند. امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه، اوجی نفت، سجادی ورزش، خاندوزی اقتصاد و قاسمی راه‌وشهرسازی نیز از دیگر وزرای پیشنهادی بودند که با حمایت حداکثری نمایندگان روبه‌رو شدند. البته این تمام ماجرا نیست و بودند وزرایی که با مخالفت و انتقاد شدید نمایندگان مواجه شوند. محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس درخصوص وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش مسلط بر مسائل و مشکلات آموزش‌و‌پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه برای نمایندگان مجلس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز و یک‌میلیون معلم به طور مستقیم با این وزارت آموزش‌و‌پرورش در ارتباط هستند و در این وزارتخانه جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد. البته این مساله در مورد وزرای پیشنهادی چون علوم و صمت نیز بود و آنها نیز نتوانستند با بر نامه‌ها و توضیحات خود نمایندگان را در کمیسیون‌ها اقناع کنند.