اعتماد را به مردم برمی‌گردانم

آرمان ملی: رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های کلان دولت، اظهار داشت: امانت‌دار اولین دولت در گام دوم انقلاب هستیم. می‌دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است. سند تحول دولت مردمی بیانیه گام دوم انقلاب، تعالی فرهنگ اسلامی ایرانی و توسعه روابط بین اسلامی است. اهم اظهارات حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی مجلس از این قرار است: 
 حل مشکلات جز با عنایت الهی و اهل بیت و عزم فولادی برای تحول به مقصد نمی‌رسد. تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای انقلاب اسلامی و تبعیت از ولایت فقیه به نتیجه نمی‌رسد. اکنون زمان حرکت جهادی و مردمی با استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی، مشارکت مردم و همدلی مجلس شورای اسلامی در چارچوب سند تحول دولت مردمی برای زمینه‌سازی تحقق ایران قوی است. این سند مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، تعالی فرهنگ ایرانی-  اسلامی، اقتصاد مقاومتی، بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و توسعه روابط بین‌المللی بر اساس منافع ملی است. 
 برنامه دولت بر اساس عدالت و پیشرفت در همه زمینه‌ها تنظیم شده است. کاهش تصدی گری دولت و ظرفیت سازی برای نقش آفرینی مردم مورد تاکید است. تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده تا تدوین کننده عدالت و پیشرفت در توزیع فرصت‌ها و امکانات باشد و عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باندهای قدرت و ثروت باشد. در برنامه‌های دولت، مردمی سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه و مشارکت همگانی وجود دارد. برنامه‌های دولت بر اساس چرخش از بوروکراسی فساد انگیز به سوی جلب مشارکت همگانی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله‌ای درباره فساد به پیشگیری از فساد، چرخش از رویکرد تفکیکی برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به سوی برنامه‌های تلفیقی است. 
 تغییر رویکرد از بخشی‌نگری  و پایتخت‌نگری به سوی فعال سازی ظرفیت‌های سراسر کشور بر اساس آمایش سرزمینی، گذار از تصمیمات سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته به سوی جذب نظرات نخبگانی، تغییر رویکرد مداخله گرانه به سوی رویکرد نظارتی و هدایت بازار سرمایه، جلوگیری از تغییرات پی در پی، افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری در فضای کسب و کارها و تغییر اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع به اقتصاد دانش بنیان از رویکردهای دیگر دولت است. دولت برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت بر اساس مشکلات مردم دارد و برنامه میان مدت و بلند مدتی هم دارد. اولویت اول ما مهار کرونا و ارتقاء وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در واکسیناسیون عمومی، ارتقاء سطح درمان و رعایت پروتکل‌ها از اولویت دولت است. اولویت بعدی دولت ایجاد ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان و تقویت معیشت مردم و تقویت کسب و کار است. 


 وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد بوده است. تورم بالای ۴۴ درصد یا بیش از ۵۵ درصد، افت شدید ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید خانوارها، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت؛ حل این مسائل امکان پذیر است. اولا نیاز به برنامه دارد و ثانیا نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور تحول آفرین باشد و شرط سوم پیگیری مدام برای تحول در تمام کشور است. با کمک خداوند دولت با کمک مجلس می تواند بر همه مشکلات فائق آید. توجه به تخصص و دانش، تعهد کاری، روحیه انقلابی و فساد ستیزی از شاخصه های مورد تاکید در چینش کابینه بوده است. تلاش شده ترکیب جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار بگیرد و از این یک نتیجه کارآمدی بسازد. 
 ترکیب مختلف است، کابینه که تشکل و حزب نیست. سعی کردیم حقیقتا شایستگان را معرفی کنیم. این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است. حقیقتا در بررسی صلاحیت وزرا تلاش شد محورهایی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ما تلاش می کنیم انجامش دهیم مثل کارآمدی و تعهد، ارزشی بودن، مردم گرایی، جوانگرایی مورد نظر قرار بگیرد. 
  امروز اعتماد در جامعه ما آسیب دیده است و باید بازسازی شود و بازسازی این اعتماد در گرو عمل به وعده‌ها است. بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم. نمایندگان در مجلس هم مساعدت کنند تا دولت در عمل به وعده‌هایش موفق شود. کسی تصور نکند این وعده‌ها تنها برای دوران انتخابات بوده تا ایجاد هیجان کنیم؛ سخن ما باید بر مبنای عمل باشد. برنامه دولت سیزدهم با سی مساله کشور مشخص است؛ برای این کار برنامه ریزی و زمان بندی شده است.  این جمع هماهنگی لازم دارد. همه نسبت به سفره مردم مسئولیت دارند. بنده و قوای دیگر مسئول هستند. در تیم اقتصادی دولت هماهنگی را در کنار کار اقتصادی ایجاد کردیم که ناهماهنگی و چندآهنگی که در تیم های اقتصادی است، صورت نگیرد. موضوع بانک‌ها مساله محوری است. با همکاری مجلس محترم و کمیسیون اقتصادی با همراهی تیم اقتصادی و بانک مرکزی به نتیجه ای می رسیم و به اقدام و عمل می رسانیم. حتما نظام بانکی را اصلاح می کنیم. بانک مرکزی از حالت توصیه کننده باید خارج شود و پیگیری جدی در نظارت داشته باشد. این از ضرورت‌هاست که پیگیری می‌کنیم.  
 شاخص‌های اقتصادی حتما نیازمند اصلاح است. بعد از اصلاح و راستی آزمایی می‌تواند مورد استفاده دولت، مجلس و مراکز پژوهشی قرار بگیرد. دولت حتما به ظرفیت بانوان توجه کرده و می‌کند. بانوان که نقش آفرینی آن‌ها در دولت می‌تواند کار ساز باشد امری است که از آن غفلت نمی کنیم و خلاصه به کابینه و دولت نمی‌شود ، در جای جای کشور از ظرفیت فرهیختگی، علمی و اثرگذاری بانوان استفاده می‌شود. باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد. ما مسئولیت داریم نسبت به خانواده‌های سنی و شیعه. چه فرق می‌کند جوان برومند تحصیل کرده ما در گوشه ای از کشور بیکار است برای کدام قوم و مذهب است. ما نسبت به همه آن ها مسئول هستیم. چه کسانی که رای دادند و چه کسانی که رای ندادند. حتی نسبت به ایرانیان خارج از کشور هم مسئولیت داریم. 
 در مجلس قانون تصویب شد اما اجرائی نشد. ما در قوه قضائیه آیین‌نامه این قانون را تهیه کردیم البته اشکالی گرفته شد که برخی مواد قانونی ابهام دارد ولی من تاکید داشتم نباید به خاطر ابهام در برخی مواد قانون، کل قانون اجرا نشود. من از رئیس مجلس می‌خواهم ابهامات این قانون رفع شود. در انتخابات هم من دارایی‌های خود را اعلام کردم و نمایندگان هم می‌توانند به آن سوابق مراجعه کنند در قوه قضائیه هم اولین نفری بودم که این قانون را اجرائی کردم. مسائل امنیتی را نمی‌توان مطرح کرد اما مسائل اقتصادی باید پشت ویترین قرار گیرد. من به شفاف‌سازی اعتقاد دارم و آن را اعلام می‌کنم. سامانه جامع که شامل بخش‌های مختلف از جمله بنادر، گمرکات، سازمان مالیات وسیستم بانکی می‌شود اگر فعال شود، شفافیت هم فراهم می‌شود. ما این اقدام را در دولت پیگیری می‌کنیم. 
 کنترل کرونا اولویت ما است. تولید واکسن داخلی اولویت ماست، اما در کنارش واکسن هم وارد می کنیم. نه به صورت هفتگی بلکه به صورت روزانه واکسیناسیون مردم را پیگیری می کنیم و امید داریم تا رسیدن فصل سرما تمام مردم را واکسینه کنیم. مساله مناطق محروم در اولویت است، حتما برایش برنامه داریم و بر آن تاکید دارم. آن چیزی که برای ما مهم است عدالت و رضایت مردم است. مردم حق دارند و ما باید وظیفه خود را انجام دهیم. ما تعامل با همه کشورهای دنیا را جزو سیاست خارجی می دانیم، بویژه زمینه دیپلماسی اقتصادی. برای افزایش امید مردم، باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس کنند به آنچه گفته ایم پایبند هستیم. همه مردم عرب، لر، ترک، فارس،ترکمن و همه اقشار جامعه بدانند دولت صادق القول است و به آنچه گفته جامه عمل می پوشاند. البته برخی اقدامات زمان بر است ولی برخی اقدامات زودهنگام باید انجام شود تا مردم نتیجه آن را احساس کنند. 
 تیمی را مأمور کردم بررسی کنند اگر بودجه ۱۴۰۰ به اصلاحاتی نیاز دارد، آن را تهیه کرده و تقدیم مجلس کنند. بودجه ۱۴۰۱ هم باید بدون کسری بودجه تهیه شود. این بودجه با همکاری مجلس باید به‌گونه‌ای تنظیم شود تا مشکلات به حداقل برسد. سهام عدالت و بورس هم در دستور کار دولت است. موضوع جاماندگان سهام عدالت در مجلس مطرح و ما هم آن را دنبال می کنیم، اما عزیزان مقداری باید حوصله کنند تا وزرا مشغول به کار شوند. دغدغه نمایندگان مناطق مختلف مثل خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان و مناطق محروم به ویژه مورد توجه دولت است. ما برنامه داریم استاندار ویژه انتخاب کنیم تا به صورت متناوب در دولت حاضر شوند.