نبرد مقاومت با طالبان برای حفظ پنجشیر

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: جمعه شب، گزارش‌هایی از سقوط پنجشیر منتشر شد که تکذیبیه رهبر و یکی از اعضای مقاومت در پنجشیر را به دنبال داشت. طالبان دیروز نیز اعلام کرد که برخی شهرستان‌های پنجشیر از جمله شهرستان شتل را تصرف کرده است. در شرایطی که اخبار تلاش طالبان برای تصرف این ولایت راهبردی همچنان داغ است، برخی کشور‌ها از جمله چین نیز می‌کوشند با چراغ سبز نشان دادن به طالبان، جاده را برای تعامل آتی هموار کنند. برخی منابع خبری، جمعه شب اعلام کردند که پنجشیر به دست طالبان سقوط کرده و امرالله صالح یکی از فرماندهان مقاومت هم به تاجیکستان فرار کرده است. صالح دیروز در این مورد به طلوع‌نیوز گفت که در پنجشیر است و نبرد‌های شدید میان جبهه مقاومت و گروه طالبان جریان دارد. احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت هم گفت که نه تنها از خواسته‌های برحق دست نمی‌کشد، بلکه از هیچ تهدیدی هم هراسی ندارد. در بیانیه‌ای که مسعود در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر کرده، آمده است: «برای ساختن افغانستانی آباد و آزاد و رسیدن به خواسته‌های برحق خود به مبارزه ادامه می‌دهیم. مبارزه، چه مثل پنجشیر که تاکنون محکم ایستاده و چه مثل خواهران با غیرت هراتی ما که فریاد حق‌خواهی را شجاعانه بلند کردند، نشان‌دهنده این است که مردم از خواسته بر حق خویش دست نکشیده و از مبارزه برحق خویش خسته نمی‌شوند و از هیچ تهدیدی نمی‌هراسند.»‌مسعود تصریح کرد: «شکست تنها وقتی اتفاق می‌افتد که از مبارزه برحق خویش دست بکشید و خسته شوید و ما هیچ وقت از توکل به خدا خسته نمی‌شویم و تا ساختن افغانستانی آباد و آزاد و مستقل به پیش خواهیم رفت.»‌وی همچنین در سخنانی در جمع اسرای طالبان گفت که وی به دنبال پیشرفت و صلح بوده و خواهان جنگ در افغانستان نیست.
دیروز درگیری‌ها برای تصرف پنجشیر شدت گرفت. بعدازظهر شنبه فهیم دشتی از سخنگویان مقاومت در پنجشیر در این مورد گفت که در پی انفجار کوه، افراد طالبان در منطقه دشت ریوت محاصره شده‌اند و تمام وسایط و تجهیزات‌شان به جا مانده است. فهیم تصریح کرد که درگیری شدید در ساحه ادامه دارد. ارتباط گذرگاه خاواک نیز قطع شده و هزاران نفر از طالبان در پریان محاصره شده‌اند.
تشدید حملات به پنجشیر، واکنش برخی طرف‌ها از جمله حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان را به دنبال داشته است. کرزی در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، با ابراز تأسف از بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای حل مسالمت آمیز مسئله پنجشیر و نگرانی از تداوم وضع موجود، نوشت: «امیدوارم طرفین این مسئله کنونی را از طریق مذاکره حل و فصل کنند تا مردم رنج دیده ما از صلح و شادی برخوردار شوند. جنگ راه‌حل نیست، چون تنها درد و رنج برای کشورمان به همراه دارد.»
تسلط بر پنجشیر برای تشکیل دولت


در روز‌های گذشته به موازات انتشار اخبار پنجشیر، خبر‌های متعددی از تلاش طالبان برای تشکیل دولت منتشر شده است. گفته می‌شود که دولت موقت فقط شامل اعضای طالبان، ۲۵ وزارتخانه و یک شورای مشورتی از ده‌ها دانشمند مسلمان خواهد بود. یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود در این مورد به خبرگزاری رویترز گفت: «همه رهبران ارشد به کابل وارد شده‌اند و مقدمات برای اعلام دولت جدید در مراحل پایانی است.» با این حال گمانه‌زنی‌ها از اختلافات طالبان بر سر اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان حکایت دارند، به‌طوری که حتی برخی شایعات، تیراندازی شبانه در کابل را که ۱۷ کشته و ۴۱ زخمی بر جای گذاشت نیز به این موضوع و سقوط پنجشیر ربط داده‌اند. با توجه به ادامه اعمال فشار برای شکست مقاومت در پنجشیر، به نظر می‌رسد که طالبان منتظر است پس از ضمیمه کردن این ولایت به مناطق تحت کنترل و کامل کردن پازل تحت سیطره خود، دولت را تشکیل دهد و تا آن زمان، زمینه‌چینی‌های لازم برای آماده کردن افکار عمومی و نیز اقدامات دیپلماتیک را همزمان با اقدام نظامی در پنجشیر پیگیری خواهد کرد. محمد سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز، با اعلام اینکه زنان در دولت طالبان از حقوق خود برخوردار خواهند شد، خطاب به امریکا گفت: «ما برای تغییر فرهنگ شما تلاش نمی‌کنیم، شما هم نباید در تلاش برای تغییر فرهنگ ما باشید. به جای تلاش برای تغییر، باید روی امکان همکاری سازنده با دو کشور تمرکز کنیم.» این درحالی است که نیرو‌های طالبان، با زنانی که روز جمعه و شنبه در کابل خواستار برخورداری از حقوق خود شده بودند، برخورد کرد.
حفظ کانال ارتباطی واشنگتن با طالبان
سخنگوی طالبان درباره خروج نظامیان امریکایی از افغانستان هم گفته است: «ما یک فصل را پشت سر گذاشتیم. برای ما این اشغالگری بود. ما به آن پایان دادیم و مقاومت کردیم. اما اکنون این فصل تمام شده است. باید بر آینده‌ای تمرکز کنیم که برای آن‌ها و برای ما بهتر است.»‌در همین رابطه جمعه شب، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز گفت که هیئت دیپلماتیک این کشور در دوحه فعالیت خود را آغاز کرده و با شهروندان امریکایی که همچنان در افغانستان هستند، ارتباط دارد. بلینکن گفت: «کانال‌های ارتباطی با طالبان را درباره موضوعات مهم نظیر اجازه دادن برای خروج از افغانستان برای کسانی که خواستار آن هستند، حفظ می‌کنیم.» وزیر خارجه امریکا درباره تشکیل دولت در افغانستان هم گفت که اگرچه گزارش‌هایی در این زمینه دریافت شده، اما اطلاعات نهایی در این مورد در دست نیست.
آمادگی پکن برای انجام پروژه
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان چین را شریک اساسی برای این گروه توصیف کرده است. روز پنج شنبه نیز عبدالسلام حنفی، نایب رئیس دفتر سیاسی طالبان در گفت‌وگوی تلفنی با معاون وزیر خارجه چین گفته بود که طالبان ابتکار یک کمربند-یک جاده را برای افغانستان مفید می‌داند، چون این پروژه‌ها در پیشرفت و شکوفایی منطقه سهم خواهد داشت. دولت چین روز جمعه اعلام کرد که آماده اجرای پروژه‌هایی در چارچوب طرح یک کمربند- یک راه در افغانستان است، اما این موضوع را پس از بازگشت ثبات به این کشور و توقف ناآرامی‌ها پیگیری خواهد کرد. همچنین، ژنرال فائز حمید، رئیس اطلاعات پاکستان هم که دولت متبوعش به دست داشتن در بلبشوی کنونی افغانستان متهم است، به دعوت طالبان برای صحبت درباره آینده دو کشور، دیروز وارد کابل شد. محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز خبر داد که این گروه دیداری را با نماینده نخست‌وزیر ایتالیا داشته و وی قول داده که سفارت ایتالیا در کابل بازگشایی شود.
با این حال، دانمارک، اگرچه در جریان اشغال امریکا شانه به شانه آن‌ها تا روز‌های آخر در خاک افغانستان حضور داشت، اکنون اعلام کرده که دولتی را که طالبان تشکیل دهد به رسمیت نمی‌شناسد.