تصمیم‌های غلط درباره تعطیلات مانع اجرای دقیق طرح شهید قاسم سلیمانی است

بعد از شیوع ویروس جهش یافته کرونا به نام دلتا که تمام استان‌های ایران را به تسخیر خود درآورد، طرح شهید قاسم سلیمانی نیز وارد فاز جدیدی شد؛ طرحی که در اواخر سال گذشته به خوبی توانسته بود کرونا را کنترل کند، اما برخی ندانم‌کاری‌ها موجب شد تا کرونا دوباره اوج بگیرد. سپاه و بسیج مستضعفین که مجری طرح شهید سلیمانی هستند، معتقدند در صورت همراهی تمام مسئولان، این طرح می‌تواند در کمترین زمان زنجیره انتقال را قطع کند و این بیماری را تحت کنترل در آورد. برای آگاهی از چند و، چون طرح جدید شهید قاسم سلیمانی و نحوه اجرا و اهداف آن به سراغ سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمدرسول الله (ص) تهران بزرگ رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. سردار! فاز جدید طرح شهید سلیمانی با چه انگیزه‌ای شکل گرفته است؟
بعد از اینکه طی ماه‌های اخیر، موج جدید کرونا در کشور طغیان کرد و مقام معظم رهبری آن را به بیماری وحشی تشبیه کرد، اقدامات جدیدی با یک روح تازه و حرارتی بالا در بسیج مجدداً شکل گرفت که باید گفت در اصل اقدامات قبلی به طور مضاعف تشدید و تمدید شد.
در بسیج یک قانون نانوشته وجود دارد و آن هم اینکه هر وقت مقام معظم رهبری فرمایشی دارند، پایگاه‌های بسیج، مساجد و حوزه‌های مقاومت علاوه بر برنامه‌های مشخص و ابلاغی، به صورت خودجوش نیز همراستا با آن حرکت می‌کنند. بعد از فرمایشات رهبری در مورد طغیان کرونا هم، در همان شب چند نفر از فرماندهان با بنده تماس گرفته و گفتند که بچه‌های بسیج فشار می‌آورند و می‌خواهند از برنامه‌ها آگاه شوند تا کار‌ها را شروع کنند. این یکی از ویژگی‌های بسیج است که گوش به فرمان رهبری بوده و در این راه حرکت می‌کنند.
قبل از این و در سال گذشته برای پیشگیری و مقابله با کرونا، طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را داشتیم که به مرحله پیاده‌سازی و اجرا رسیده بود. در آن زمان گفته بودند که براساس موضوعات علمی و پایش‌های مستند باید نتایج بیرون بیاید تا متوجه شویم این طرح درست و تأثیرگذار بوده است یا نه. به همین خاطر گروهی از کارشناسان در جلسه‌ای اعلام کردند که براساس موضوعات علمی و پایه‌های آماری این طرح باید دو ماه اجرا شود تا شاهد دستاورد‌های آن باشیم؛ این نتایج براساس کاهش آمار مبتلایان، بستری‌ها، فوتی‌ها و بهبودیافتگان بود.


وقتی طرح اجرا شد، بعد از ۲۱ روز در همین ساختمان دوباره گرد هم آمدیم و آقای دکتر زالی اعلام کردند، آمار مبتلایان کاهش یافته و به حدود ۳۵درصد رسیده و آمار بستری‌ها و فوتی‌ها نیز تا حدود ۶۰درصد پایین آمده است. فکر می‌کنید چطور این اتفاق افتاد؟
ویژگی طرح شهیدسلیمانی محله محور بودن آن بود. در همان زمان آقای دکتر زالی گفتند که برای اولین بار در مواجهه با این بیماری پیشگیری بر درمان پیشی گرفته که باید از آن به عنوان یک از بزرگ‌ترین دستاورد‌های طرح شهید سلیمانی در مرحله اول نام برد. با این توضیحات چرا طرح ادامه پیدا نکرد؟ اتفاقی که موجب اوج گرفتن دوباره کرونا در کشور شد.
باید بگویم این طرح ادامه پیدا کرد، اما دچار اتفاقاتی شد که اصلاً به نفع جامعه نبود.
در آن زمان با اینکه به حالت پایداری در کنترل بیماری رسیده بودیم، اما با شروع سال نو متأسفانه تصمیم‌گیری درستی درخصوص تعطیلات نوروز گرفته نشد و همین امر آمار را تغییر داد و دوباره سیر صعودی بیماری در کشور شروع شد. خوب است همه بدانند که هدف طرح شهیدسلیمانی ساکن کردن مردم است. حتی نظر ما در این طرح این بود که مردم در محله‌ها هم از تردد اضافی خودداری کنند؛ به همین دلیل این طرح را محله محور اعلام کردیم.
با شروع طرح، برای درمان شهروندان در کنار ۱۸۰مرکز درمانی که وزارت بهداشت داشت ما نیز ۱۰۸ مرکز اضافه کردیم که بخشی از آن‌ها در فرهنگسرا‌ها و سالن‌های مدیریت بحران مستقر بودند؛ یعنی حدود ۳۰۰ مرکز برای جلوگیری از تردد‌های اضافه وجود داشت، ولی در این طرح همه‌چیز محله‌محور شد تا مردم در محل زندگی خود ساکن بمانند و تثبیت شد زیاد جابه‌جا نشوند و حتی برای درمان هم به نزدیک‌ترین مرکز مراجعه کنند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود، اما وقتی عید نوروز از راه رسید و تصمیم درستی گرفته نشد، مردم نه تنها در محله و شهر خود که در میان شهرستان‌ها و استان‌ها مشغول رفت و آمد شدند.
این رفتار‌ها عملاً طرح را مختل کرد و ما بعد از آن با یک جمعیت سیال مواجه شدیم. جابه‌جایی‌هایی که موجب شیوع بیماری شد و زنجیره را قوی‌تر کرد.
طرح شهید سلیمانی به سمت قطع‌کردن زنجیر می‌رفت، اما عدم تصمیم‌گیری‌های نابجا این زنجیره را قوی‌تر کرد؛ یعنی اشکال اساسی در نحوه تصمیمات مسئولان بود. چطور شد که تصمیم گرفتید طرح در ادامه با قدرت مضاعفی پیش برود؟
بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری و جلسه با مسئولان ستاد ملی کرونا به راهبرد‌ها و نتایجی رسیدیم؛ اولین راهبرد بحث واکسیناسیون بود، زیرا در مرحله اول طرح شهید سلیمانی اصلاً بحث واکسیناسیون وجود نداشت.
تصمیم گرفتیم موضوع واکسیناسیون را طوری تقویت کنیم که مردم مشکلی نداشته باشند و اذیت نشوند. مثلاً در هفته‌های اخیر شاهد بودیم مردم برای واکسیناسیون تجمعات زیادی داشتند، اما الان که تعداد واکسیناسیون‌های روزانه افزایش یافته دیگر شاهد آن تجمعات نیستیم.
برای رسیدن به این مرحله سه راهکار پیش‌بینی شده بود؛ اول اینکه ظرفیت مراکز موجود که صبح‌ها فعالیت می‌کنند را به صددرصد برسانیم، چون بررسی‌های ما نشان می‌داد این مراکز حداکثر با ۷۰درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.
این مسئله هم دور از انتظار نبود، چون کادر درمان با تمام توان کار می‌کردند و طولانی‌شدن کرونا مشکلاتی به وجود آورد و آن‌ها را خسته کرده بود.
بنابراین ما به آقای دکتر زالی اعلام کردیم، هر جا نیاز به نیروی متخصص و کمکی دارند، می‌توانیم این نیرو‌ها را تأمین کنیم که با انجام این کار در حال حاضر تمام مراکزی که صبح‌ها مشغول به خدمات‌دهی هستند، تقریباً با صددرصد توان و ظرفیت کار می‌کنند.
موضوع بعدی دو شیفت‌کردن مراکز تجمیعی واکسن و مراکز خودروی تزریق واکسن بود. در همین رابطه به یک جمع‌بندی کلی رسیدیم، اگر می‌خواستیم تعداد این مراکز را اضافه کنیم به مکان، هماهنگی، امکانات و تجهیزات زیادی نیاز داشتیم، بنابراین تصمیم گرفتیم مراکز موجود که صبح‌ها خدمات می‌دهند، بعدازظهر‌ها نیز به کار خود ادامه بدهند، زیرا مکان، امکانات، آب، برق، گاز و از همه مهم‌تر محل نگهداری واکسن مهیا بود و فقط کافی بود تا نیرو‌هایی به این مراکز اضافه شوند و قرار شد فراخوان داده شود تا نیرو‌های داوطلب بسیجی و به خصوص آن‌ها که قبلاً کار کرده بودند و تجربه و مدرک را جذب و پس از آموزش به عنوان واکسیناتور و گروهی هم به عنوان ثبات (ثبت‌کننده اطلاعات مردم در سیستم) به این مراکز اعزام شوند.
به دوستان وزارت بهداشت و درمان هم قول دادیم هر مرکزی که قصد دارد در شیفت بعدازظهر‌ها هم به کار خود ادامه بدهد، می‌توانیم صددرصد نیرو‌های مورد نظر را تأمین کنیم. نظر ما این بود بعدازظهر‌ها فقط دو نفر از بخش بهداشت و درمان بیایند؛ یکی برای تحویل گرفتن واکسن‌ها و یک نفر نیز به عنوان ناظر که مورد تأیید قرار گرفت و هم‌اکنون در حال اجراست. کمترین نتیجه این کار معطل‌نشدن مردم و سرعت گرفتن واکسیناسیون در مراکز است. آیا بر اساس آمار و گزارش‌ها این حرف را می‌زنید؟
بله. نکته حائز اهمیت در روان‌شدن کار‌ها این است که هم‌اکنون مراجعات برای تزریق واکسن یک و نیم برابر افزایش یافته است. برای رسیدن به این مهم طی چند هفته اخیر چند مرکز واکسیناسیون راه‌اندازی شد. به عنوان مثال یکی از آن‌ها مرکز تجمیعی عمومی واکسیناسیون در فرهنگسرای خاوران بود، مرکزی که به طور کامل از سوی بسیج راه‌اندازی و پشتیبانی می‌شود؛ یعنی واکسیناتور‌ها از بسیجیان آموزش دیده هستند. در کنار آن‌ها ثبات‌ها، حراست، پشتیبانی‌ها و همه نیرو‌های دیگر تا خدمات نیز بسیجی هستند که با همکاری شهرداری و بهداشت و درمان، فرهنگسرا را در اختیار گرفته و مشغول به کار هستیم. مراکز دیگری هم هست که تمام کار‌های آن به همت بسیج صورت گرفته باشد؟
بله. از دیگر مراکزی که شاهد افتتاح آن خواهیم بود مرکز واکسیناسیون مصلای تهران است که در ورزشگاه مربوط به مصلی راه‌اندازی می‌شود. در این مرکز نیز تمام کار‌ها از صفر تا ۱۰۰ به همت بسیج صورت می‌گیرد.
مرکز دیگری که حدود دو ماه است به صورت خودرویی خدمات واکسیناسیون می‌دهد، مرکز واکسیناسیون استادیوم آزادی است؛ مرکزی که در بازدید از آن شاهد بودیم بسیار شلوغ است و به همین دلیل آنجا را دو شیفت کردیم و حالا تا ساعت هشت شب به کمک بسیجیان در حال ارائه خدمت است که در اینجا هم تمام عوامل از نیرو‌های بسیجی هستند. در مجموع شش مرکز واکسیناسیون در تهران وجود دارد که صددرصد از سوی نیرو‌های بسیج راه‌اندازی شده است که ما به آن‌ها می‌گوییم مراکز مردمی، چون بسیج از دل همین نیرو‌های مردمی بیرون آمده است. نزدیک به ۸۰ مرکز تجمیعی نیز وجود دارد که بسیج به صورت مشارکتی در آنجا حضور دارد و به بخش بهداشت و درمان کمک می‌کند. آیا بسیج فقط در همین موارد همکاری دارد؟
ما اعلام کرده‌ایم هرجا کمکی لازم باشد، حضور داریم. بر همین اساس یکی دیگر از توافقاتی که با بخش بهداشت و درمان صورت گرفته، موضوع ایجاد امنیت و اسکورت محموله‌های واکسن است. متأسفانه موردی بود که واکسن‌ها به سرقت رفته بود، به همین خاطر اعلام کردیم، آمادگی داریم با گردان‌های بسیج که در بحث امنیتی حرفه‌ای هستند، اسکورت محموله‌ها را تا هر جا که نیاز باشد انجام بدهیم.
در ادامه به خاطر خستگی کادر درمان، از تجربیات قبل استفاده کرده و بسیج طلاب، گروه‌های جهادی و اقشار دیگر بسیج را برای کمک به این عزیزان به میدان آوردیم و هم‌اکنون در بیمارستان‌ها حضور دارند.
در طرح شهید سلیمانی برنامه دقیق‌تری برای بیمارستان‌هایی که بیشتر به کمک احتیاج داشتند، آماده کردیم و بسیجیان در اقشار مختلف و به‌خصوص طلاب ساماندهی و شیفت‌بندی شدند تا برای کمک به کادر درمان، خدمات و دیگر بخش‌ها به این مراکز درمانی اعزام شوند.
در همین راستا گروه‌های جهادی نیز برای کمک به بخش پرستاری و بخش‌های خدماتی دسته‌بندی شدند.
در کنار تمام دستاورد‌های این اقدامات باید به افزایش روحیه مضاعف در کادر درمان هم اشاره کنیم. وقتی می‌بینند گروهی داوطلبانه در محیطی که پر از کرونا است، حضور پیدا می‌کنند و آماده فعالیت هستند، یک اطمینان قلبی برای همه آنهاست. در مجموع کار‌های بسیج در چه حوزه‌هایی دسته‌بندی شده است؟
کار‌های ما در سه محور پیش می‌رود؛ تیم‌های نظارتی، تیم‌های حمایتی و تیم‌های مراقبتی.
در پیک جدید که با شیوع دلتا شرایط خاصی به وجود آورد، به علت آمار بالای مبتلایان مشکل اساسی در تأمین دارو و ازدحام در داروخانه‌ها را داشتیم. به واسطه همین آمار مراجعه به بیمارستان‌ها خیلی زیاد شد که به بستری شدن هموطنان منتهی شد. به‌خصوص در بخش‌های ویژه که با کمبود امکانات مواجه شدیم. حتی در بحث تأمین سرم و تزریق آن هم مشکلات زیادی به وجود آمد.
به نظر ما مهم‌ترین کار برای حل مشکلات موجود اول از همه این بود که مردم پروتکل‌ها را کامل رعایت کرده و سپس کمتر جابه‌جا شوند.
از مسافرت‌ها خودداری کنند و به محض مشاهده علائم بیماری حتماً باید ساکن شده و دیگر جابه‌جا نشوند. این اصل و هدف طرح شهید سلیمانی است که با قرنطینه‌کردن بیماران از تردد آن‌ها جلوگیری کند، به همین خاطر طرح محله‌محور معرفی شد که اگر این کار به درستی انجام شود، بالاترین موفقیت است.
طی هفته‌های اخیر آمار مبتلایان به ۵۰ هزار نفر در روز و مرگ و میر نیز به حدود ۷۰۰نفر رسید.
اگر این رقم به یک سوم کاهش یابد، یعنی مبتلایان به ۱۵ هزار نفر برسند، حتماً میزان مراجعه به مراکز درمانی و درخواست برای امکانات و دارو کاهش خواهد یافت. می‌توان به جای افزایش تولید دارو یا سرم، کمک کرد تا آمار مبتلایان و بیماران کاهش یابد.
در طرح شهیدسلیمانی و در بخش نظارتی کار جدیدی صورت گرفته که با تأکید فرمانده کل سپاه پاسداران است. ایشان اعلام کردند از تمام تجهیزات و امکانات سپاه برای آرامش مردم استفاده شود تا این بیماری زودتر کنترل شود، بنابراین اجازه دادند که از سیستم موتوری بسیج استفاده شود.
به همین خاطر در بخش نظارتی در میادین پرتردد و ورودی و خروجی مترو‌ها حضور پیدا کردیم و گشت‌های سلامت که به همیاران سلامت مشهور شدند، به صورت پیاده و موتوری راه‌اندازی شد.
مأموران هم‌اکنون صبح‌ها و بعدازظهر‌ها در میادین اصلی با کاور حاضر شده و به مردم تذکر می‌دهند و براساس گزارش‌ها مردم نیز استقبال خوبی داشته‌اند.
در این مرحله هر کس که ماسک نداشته باشد به آن‌ها ماسک رایگان داده می‌شود.
ظرف چند روز اخیر بالغ بر یک میلیون ماسک رایگان در سطح شهر به مردم اهدا شده و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم تا ۶ میلیون افزایش یابد. در بحث تیم‌های حمایتی چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟
در این موضوع تیم‌ها به صورت موتوری و خودرویی یا پیاده در حال فعالیت هستند که مهم‌ترین بخش آن به کمک‌های مؤمنانه و همدلی بازمی‌گردد.
دیگر بسته‌های حمایتی یا معیشتی به صورت کلی توزیع نمی‌شوند، بلکه آمار‌های دقیقی از نیازمندان داریم و کمک‌ها به دست گروه هدف می‌رسد. در این بین نیازمندان آبرومندی هستند که در لیست قرار دارند و گروه دیگر مبتلایان به کرونا که نیاز به حمایت دارند.
مقام معظم رهبری فرمودند که کمک‌ها را مسجد محور کنیم و به همین خاطر همه کار‌ها در مساجد متمرکز شده‌اند.
در تهران تیم‌های موتوری به نام پیک حاج قاسم نامگذاری و بسیجیان در محلات ساماندهی شده‌اند و به اهالی محل پیامک داده و اعلام می‌کنند هر خانواده‌ای که به کرونا مبتلا شده است و نیاز به کمک دارد، می‌تواند خرید‌های خودشان را با شماره مشخص شده اعلام کرده تا بسیجیان این کار را انجام دهند. مورد دیگر بحث تزریق واکسن و سرم در منزل است که در حال آموزش بسیجیان و جهادگران هستیم تا در مراکز بهداشتی و درمانی محلات مستقر شوند.
این افراد دارو و سرم بیماران را تهیه کرده و در منزل کار آن را انجام می‌دهند. البته مقدمات این کار فراهم شده و باید تیم‌ها آموزش ببینند و مدرک بگیرند، سپس سازماندهی شوند و حتماً از مراکز درمانی اعزام شوند؛ و در نهایت تیم‌های مراقبتی...
بله. تیم‌های مراقبتی ارتباط نزدیکی با همکاران بهداشت و درمان دارند و در مرحله اول حدود یک میلیون بروشور را تهیه و در میان مردم توزیع کردیم. در هر محله شماره تلفن نزدیک‌ترین مرکز درمانی نیز در این بروشور‌ها قرار داشت تا اگر کسی اطلاعات و کمک می‌خواهد به نزدیک‌ترین مرکز مراجعه کنند. مورد بعدی کمک به سالمندان در منزلشان است. کار اصلی در طرح شهید سلیمانی در بحث مراقبتی این است که مراکز بهداشت و درمان صبح و بعدازظهر فعال باشند؛ یعنی کاری کنیم مردم کمتر به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و در مراکز درمانی مشکل‌شان حل شود.
کار دیگری که در تهران صورت گرفته ورود بسیج اقشار به میدان است. به عنوان مثال بسیج ادارات و کارمندان و کارگران و اصناف موظف شدند تا بحث واکسیناسیون کارمندان، کارگران و زیرمجموعه‌هایشان را پیگیری کنند؛ این سه گروه کسانی هستند که مردم با آن‌ها خیلی سر و کار دارند. در بحث کارگری اکثر کارگران واکسیناسیونشان در کارخانجات انجام شده، به‌خصوص کارخانجاتی که چندین هزار کارگر دارد و در اصناف هم در بازار پیش‌بینی شده تا مرکزی ایجاد شود تا واکسیناسیون بازاری‌ها سریعاً انجام شود.
بسیج اصناف تمام کار‌ها و پشتیبانی‌ها را بر عهده گرفته است. در ادامه قرار شده است در همه دستگاه‌ها ستاد یا شورایی تشکیل شود که رئیس این ستاد از همان دستگاه خواهد بود. بسیج اقشار به همراه نماینده بهداشت و درمان منطقه در آن شورا حضور دارند و برای کار‌ها و پیشگیری‌ها و حمایت‌ها از بیماران تصمیم‌گیری می‌کنند.
تیم‌های نظارتی که در سطح شهر وجود دارند، در دستگاه‌ها هم تشکیل می‌شوند تا کار تیم مراقبتی را ساپورت کنند. این شورا با بهداشت محله ارتباط گرفته و اگر کارمند یا کارگری مبتلا به بیماری شود، سریعاً از خانواده آن‌ها نیز تست گرفته می‌شود. قطع زنجیره انتقال کرونا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاری است که می‌تواند جامعه را در کمترین زمان ممکن به روز‌های آرام بازگرداند. مقام معظم رهبری فرمودند: «طغیان این بیماری وحشی» و ما هم گفتیم «جنبش و خروش بسیجیان در مقابله با این طغیان.»
مردم مطمئن باشند طرح شهید سلیمانی هیچ وقت از طرف بسیج قطع نخواهد شد، مگر اینکه این زنجیره کاملاً قطع شده باشد؛ یعنی اتمام طرح شهید سلیمانی اتمام مأموریت بسیج در کروناست. بیاییم به پاس زحمات کادر درمان، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا شاهد این همه بیمار و مرگ و میر نباشیم.