آیا می‌توان به بهبود اوضاع اکران در سینماها امیدوار بود؟ سکانس‌های یخ‌زده در انتظار گرمای کیفیت

گروه فرهنگ و هنر – یک سال و نیم است که سینماها روز خوشی به خود ندیده‌اند. یا تعطیل بودند یا تعداد تماشاگران هر سانس به زور به به تعداد انگشتان دست می‌رسد. در این ماه‌ها تدابیر مختلفی اندیشیده شد تا مخاطب را دوباره به سینماها بازگردانند اما چندان کارساز نبود اما حالا به نظر می‌رسد می‌شود امیدی به بهبود وضعیت اکران داشت.
کرونا از اسفند 98 وارد کشور شد و یکی از اولین قربانیانش حوزه‌های فرهنگ و هنر بود. از همان ابتدا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به حالت تعلیق درآورد و این تعلیق حدودا 4 ماه طول کشید.
اردیبهشت سال 99، شبکه نمایش خانگی به کمک سینما آمد و با فراهم کردن امکانات سینمای آنلاین، تلاش کرد تا سینما را به خانه‌ها بیاورد تا از این طریق بخشی از خسارت‌های عظیمی را که صنعت سینما متحمل شده بود، جبران کند.
سینمای آنلاین، گرچه به پای فروش گیشه در روزهای بدون کرونا نمی‌رسید اما کم‌کم توانست اعتماد مخاطب و همین‌طور سینمادارها را به خود جلب کند. مراجعه مخاطب برای استفاده از سینمای آنلاین در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی برای آن‌ها نیز سودمند بود چرا که مخاطب تنها به دیدن یک فیلم اکتفا نمی‌کرد و بعد از دیدن محتوای بارگذاری شده در پلتفرم تصمیم به تهیه اشتراک طولانی مدت می‌گرفت.


اما با اتمام تعطیلی 4 ماهه و همچنان ترس از ابتلا به ویروس کرونا آن هم در محیط بسته برای مخاطبان وجود داشت و در این شرایط جلب اعتماد مخاطبان برای حضور در سینماها به این راحتی‌ها هم نبود. مردمی که ماه‌ها به اکران آنلاین عادت کرده‌اند و فیلم‌ها را در قاب تلویزیون یا لپ‌تاپ می‌دیدند دیگر به سختی حاضر بودند به سینما برگردند. اینگونه بود که سینمای آنلاین با وجود فروش کمتری که به نسبت سالن‌های سینما داشت، باز هم انتخاب اول صاحبان فیلم‌ها شد.
در طول این ماه‌ها مدام امیدهایی برای رونق سالن‌های سینما شکل می‌گرفت که ناامید می‌شد. از برگزاری جشنواره فیلم فجر گرفته تا اکران نوروزی و عید فطر، هیچ کدام نتوانستند راهکاری موفق باشند تا دوباره صندلی‌های سالن‌های سینما پر شوند. در این میان تعطیلی‌های چندباره سینماها با شدت گرفتن شیوع کرونا در عدم شکل‌گیری اعتماد عمومی برای حضور فیزیکی در سینما نیز تشدید می‌شد. در آخرین دور از تعطیلی‌ها، پس از ایام نوروز، پیک چهارم کرونا کشور را در نوردید و به همین دلیل بار دیگر سینماها تعطیل شدند. اما 18 اردیبهشت دوباره کرکره سینماها بالا رفت. با این وجود به گفته یکی از سینماداران تهران، در هفته اول پس از بازگشایی سالن‌های سینما در شهر تهران تنها 100 بلیت فروخته شده بود و این حکایت از خبر ناگواری برای سینماها داشت. با فرا رسیدن عطر فطر نیز هیچ تهیه‌کننده‌ای درخواستی برای اکران فیلمش نداد و به این ترتیب همچنان همان فیلم‌های قدیمی با مخاطبانی انگشت‌شمار در سینماها اکران شدند. اما با آمدن تابستان و راضی شدن چند تهیه‌کننده، امید بود که بشود دوباره جانی تازه به سینما دارد.
باز هم موج تازه ویروس کرونا سینماها را به تعطیلی کشاند. موج پنجم کشنده‌ترین موجی بود که از آغاز شیوع کرونا شاهدش بودیم. ترس از حضور در مراکز گوناگون سبب شد تا باز هم اوضاع سینما خوب نباشد. اما حالا به نظر می‌رسد حتی در این شرایط هم می‌شود امیدی به بهبود وضعیت سینماها داشت.
از روز چهارشنبه، دهم شهریور ماه دو فیلم جدید به چرخه اکران سینماها اضافه شدند که با وجود در اختیار داشتن ۱۷۸ سالن سینمایی تنها حدود ۸ هزار مخاطب را به سینما کشاندند. طبق آمار منتشر شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که بلیت‌ فروشی آن از روز ششم شهریور آغاز شده بود، در مدت سه روز اکران با حضور بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ نفر تماشاگر به فروش ۲۰۴ میلیون تومان رسید.
فیلم «گیسوم» به کارگردانی نوید به‌تویی نیز در این سه روز ۳۰۱ نفر مخاطب داشت وهشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بلیت فروخت.
اگرچه از اوایل تیرماه با شروع اکران فیلم «دینامیت» گیشه سینماها کمی رونق پیدا کرد، اما در یکی دو هفته گذشته با افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور میزان استقبال مردم از سینماها نیز کم شد. با این حال فیلم «دینامیت» پس از گذشته دو ماه از اکران به فروش حدود ۱۰ میلیارد تومان نزدیک شده است.
همچنین دیگر فیلم‌هایی که از روزهای آخر تیر یا اوایل مردادماه روانه اکران شده‌اند، به «مدیترانه»، «سیاه باز» و «قصه عشق پدرم» هم می توان اشاره کرد.
در این مدت «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند حدود ۱۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته، فیلم «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی نزدیک به ۷۰ میلیون تومان فروش داشته و «قصه عشق پدرم» نیز حدود ۳۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.
تعداد مخاطبان فیلم «مدیترانه» در ۱۲۵ سالان اکران بیش از ۵۴۰۰ نفر، «سیاه باز» با نمایش در ۱۱۳ سال آن بیش از ۳۳۰۰ نفر و «قصه عشق پدرم» با ۸۳ سالن بیش از ۱۵۰۰ نفر بوده است.
امیر فرجی، مدیر سینما آفریقا، درباره وضعیت فروش فیلم‌های روی پرده گفت: ما از چند وقت پیش منتظر بودیم فیلم سینمایی «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان به همراه فیلم «دینامیت» روی پرده بیاید اما این موضوع به تعویق افتاد با این حال با اضافه شدن این فیلم به چرخه اکران، روند فروش سینماها هم بهتر شده است در واقع هر فیلمی که دارای بازیگر، کارگردانی و موضوع خوب و مناسبی باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند به همین ترتیب این روزها می‌بینیم که مردم از ۲ فیلم «درخت گردو» و «دینامیت» استقبال خوبی می‌کنند.
وی با بیان اینکه در این چند روزی که «درخت گردو» به چرخه اکران اضافه شده، استقبال خوبی از آن شده است، افزود: این فیلم داستانی واقعی را که در زمان جنگ در سنندج رخ داده است، روایت می‌کند. «درخت گردو» هرچند تلخی‌هایی دارد اما واقعیت را به تصویر کشیده و لحظه به لحظه آن روزها را به نمایش گذاشته است. بر همین اساس ما می‌بینیم که مخاطبان گرچه به دلیل لحظات غم‌انگیز فیلم با ناراحتی از سالن خارج می‌شود، اما از تماشای آن راضی هستند.
فرجی با اشاره به اینکه فیلم‌های روی پرده تبلیغات تلویزیونی چندانی ندارند، بیان کرد: اگر تبلیغات خوبی برای فیلم‌ها انجام شود، فروش‌ها افزایش پیدا می‌کند با این حال شاهد تبلیغات خوبی برای آثار در فضای مجازی هستیم. تلویزیون به دلیل شرایط کرونا چندان به تبلیغ فیلم‌ها نمی‌پردازد این در حالی است که سینماها مکان‌های امنی هستند.
این سینمادار در بخش دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد: صاحبان فیلم‌ها این روزها به دلیل شرایط کرونایی ترس و دلهره‌ای برای اکران آثارشان دارند حتی «دینامیت» و «درخت گردو» که جزو فیلم‌های قوی هستند وقتی قرار شد به نمایش گذاشته شوند، صاحبانشان نگرانی‌هایی داشتند این شرایط برای افرادی که کمتر به آثارشان اعتماد دارند، سخت‌تر می‌شود که طبیعی هم هست چون آمار فوتی‌های روزانه کرونا زیاد است، این بیماری در سراسر کشور گسترش زیادی پیدا کرده است و این موضوع روی صاحبان آثار و مردم بار روانی زیادی دارد به همین ترتیب آنها احساس خطر می‌کنند. سازندگان فیلم‌ها هم به دلیل اینکه سرمایه زیادی را صرف ساخت آثارشان کرده‌اند نگرانی دارند و این موضوع طبیعی است اما سینماها این روزها تشنه فیلم هستند. به نظرم همانطور که «دینامیت» به فروش خوبی رسید، «درخت گردو» هم در فروش خوب ظاهر می‌شود. البته فیلم‌ها در کنار هم می‌توانند خیلی بهتر مخاطبان را به خود جذب کنند به نظرم اگر «درخت گردو» همزمان با «دینامیت» روی پرده می‌آمد حال سینماها خیلی بهتر می‌شد.
فرجی درباره تاثیر تسهیلات سازمان سینمایی در اکران فیلم‌های جدید مطرح کرد: اگر سازمان سینمایی تسهیلات بهتری به فیلم‌ها ارایه دهد، صاحبان آثار هم نسبت به نمایش فیلم‌هایشان تمایل پیدا می‌کنند.
به نظر می‌رسد اگر فیلمی با کیفیت مناسب ساخته و اکران شود، هنوز هم می‌توان به احیای سینماها امیدوار بود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا می‌توان به بهبود اوضاع اکران در سینماها امیدوار بود؟ سکانس‌های یخ‌زده در انتظار گرمای کیفیت نامه یک‌ هموطن خوزستانی به رئیس‌ جمهوری نماینده مجلس: ضامن ناز و کرشمه مردم که نیستیم! چه عواملی می‌تواند اعتماد بدنه اجتماعی به جریان اصلاحات را بازگرداند؟ اما و اگرهای بازگشت اصلاح‌طلبی به قدرت تندروهای واشنگتن در وزارت خارجه آمریکا چه می‌کنند؟ مافیای مخفی علیه برجام «ابتکار» در گفت‌وگویی اولویت‌های دولت سیزدهم برای ساماندهی به بازار ارز را بررسی کرد یکسان‌سازی نرخ ارز چالش مبهم دولت سیزدهم دوازدهمین طلا به نام عزیزی پایان خوش در توکیو رئیسی با امیدبخش خواندن روند واکسیناسیون برگزاری مراسم اربعین منوط به موافقت دولت عراق است رئیس قوه قضائیه در دیدار با رضایی تاکید کرد همکاری هرچه بیشتر دستگاه قضا و دولت جهت کاهش مشکلات مردم پس از گذشت 10 سال، یک هیئت بلندپایه لبنانی وارد سوریه شد طالبان آمد اما طلوع نرفت پوتین: سازمان ملل و شورای امنیت مسئول برقراری نظم جهانی هستند پلیتیکو: “تناقض عجیب” در استراتژی پنتاگون در قبال افغانستان