از کمالگرایی تا افسردگی

کیمیا شراهی‪-‬ در زندگیتان نیازمند موفقیت‌های خیلی بزرگ هستید تا احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید؟ اگر در زندگی زمانی که هدفی دارید و موفق به انجام آن نمی‌شوید، احساس می‌کنید که به درد هیچ کاری نمیخورید؟
همیشه به بهترین بودن فکر می‌کنید؟
نمی‌توانید اشتباهاتتان را فراموش کنید و برایتان تبدیل به یک خاطره‌ی همیشگی می‌شوند؟
اگر جوابتان به هر ۵ سوال بالا مثبت است، شما هم ممکن است مانند خیلی از افراد دچار


کامل گرایی یا کمال گرایی افراطی باشید. این گونه افراد با ۴ مشکل اساسی در زندگی خود مواجه هستند.
۱)داشتن الگوی رفتار اجتنابی: مخرب‌ترین پیامد این مدل کمالگرایی این است که فرد از مسئولیت‌ها و موقعیت‌هایی که او مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، فرار کند.
۲)ترس همیشگی: فرد کامل گرا همیشه
بیش از اندازه از شکست و خراب شدن کارها وحشت دارد و به همین دلیل همیشه در عذاب است، این ترس‌ها در اثر انتقاد افراد و جامعه در او شکل گرفته است. همچنین کارهای خود را بسیار با وسواس و تاخیر شروع می‌کند.
۳)سرزنش درونی همیشگی: چنین فردی همیشه خود را به خاطر از دست دادن فرصت‌ها و همچنین اشتباهاتی که مرتکب شده است سرزنش می‌کند. ۴)تک بعدی شدن: افراد کمال گرا چون میخواهند کارشان را بسیار با دقت و بدون هیچ عیب و نقصی انجام بدهند، آنقدر خود را مشغول یک بعد از زندگی می‌کنند که از دیگر جنبه‌ها باز می‌مانند.
همه‌ی افراد تا حدی در معرض کمال گرایی هستند، راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا این کمال گرایی مخرب را تعدیل کنید:
۱)ارزشمندی خود را در گرو تحقق اهدافتان نبینید! به خودتان یادآوری بکنید که ارزشمندی افراد به شخصیتشان است نه تحقق کامل اهدافشان.
۲)کمال گرایی مخرب خود را به پیشرفت‌گرایی سازنده تبدیل کنید. فرد کمال گرا به دلیل داشتن ذهنیتی ایده آل، اقدامات کوچک خود را برای رسیدن به اهدافش نادیده می‌گیرد و فکر می‌کند تنها در صورتی می‌تواند خود را موفق بداند که کارهای بزرگی انجام بدهد. تا مدتی شب‌ها قبل از خواب کارهای کوچکی که طول روز در راستای اهدافتان انجام داده‌اید را مرور کنید.
۳)منتقد درونی خود را به یک مربی دلسوز تغییر بدهید. کمال گرایان افراطی منتقدی درون خود دارند که مدام آن‌ها را سرزنش کرده و خطاهایشان را گوشزد می‌کند.
هر بار که منتقد شما شروع به سرزنش کرد، از او بپرسید که راه حل او برای بهتر شدن شما چیست؟ این سوال شما را به گفتگویی سازنده می‌کشاند در حالی که سرزنش خود به جز افسردگی برای شما ثمری ندارد.
۴)گاهی اوقات عمدا بعضی از کارهایتان را ناقص انجام دهید تا ذهن شما متوجه شود که در صورت ناقص ماندن کارها اتفاق خاصی نخواهد افتاد، شاید در ابتدا سخت باشد اما تمرین خوبی برای تعدیل کمال‌گرایی خواهد بود.
۵) قوانین سفت و سخت را به قواعد منعطف‌تر تبدیل کنید. مثلا اگر خوردن بستنی را برای خود ممنوع کردید، در صورت خوردن بستنی به جای اینکه ساعت‌ها خود را سرزنش کنید، نیم ساعت پیاده روی کنید.
کمال‌گرایی افراطی در مراحل پیشرفته و عمیق‌تر منجر به افسردگی خواهد شد درنتیجه درمان و بهبود آن را به هیچ عنوان نباید به تاخیر انداخت.