۱۵ سال دیگر یک میلیارد تومان ارزشی دارد؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: چندی پیش محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن ازافزایش سقف وام مسکن جوانان به یک میلیارد تومان در تهران خبر داد و گفته بود: «این رقم در شهرهای بزرگ ۸۵۰ میلیون و در سایر شهرها ۷۰۰میلیون تومان است. متقاضیان می‌توانند با افتتاح حساب مسکن جوانان و واریز ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، ۱۵ سال بعد وام یک میلیاردی را دریافت کنند.» شایان همچنین درباره اینکه آیا امکان دریافت این وام زودتر از موعد۱۵ساله است، گفت: «متقاضیان در تهران می‌توانند بعد از ۵ سال از افتتاح این حساب، با تغییر ضرایب مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان برداشت داشته باشند. منابع تامین این وام حساب سپرده جوانان است و به همین دلیل امکان برداشت آن زیر ۵ سال وجود ندارد.»
> تشریح جزییات وام یک میلیارد تومانی مسکن
از سوی دیگر معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه مسکن می‌گوید: «به افرادی که طبق مقررات اعلام شده در طول مدت ۱۵ سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری در حساب جوانان انجام دهند، وام یک میلیارد تومانی تعلق می‌گیرد.» محمد حسن مرادی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: «کسانی که امروز در حساب جوانان سپرده‌گذاری کنند تا ۱۵ سال دیگر می‌توانند در تهران وام یک میلیارد تومانی دریافت کنند.» مرادی با بیان اینکه جدول مربوطه برای افتتاح حساب افراد مخصوص به هر فرد است، گفت: «این گونه نیست که فقط در مقطع ۵ سال یا ۱۵ سال این وام ارائه شود و می‌توان بعد از ۵ سال در هر مقطع و هر سال این وام را بر اساس جدول مربوط به خود استفاده کند.» وی تاکید کرد: «افرادی که در چند سال گذشته افتتاح حساب داشتند می‌توانند از این وام یک میلیاردی استفاده کنند به شرط اینکه واریزی‌ها را تطبیق دهند در این صورت می‌توانند از سقف وام بالاتری استفاده کنند. برای مثال افرادی که دو سال گذشته نسبت به افتتاح حساب جوانان اقدام کردند، ۱۳ سال دیگر که به سقف ۱۵ سال می‌رسند با تطبیق واریزی‌ها از وام ۳۷۰میلیون تومانی به وام ۹۰۰ میلیون تومانی برسند.» معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه با اشاره به میزان واریزی‌ها گفت: «امسال باید ماهانه ۲۰۰ هزار تومان واریز کنند وتا
۵ سال این میزان واریزی ادامه خواهد داشت و ۵ سال بعد میزان واریزی‌ها باید ۳۰۰ هزار تومان باشد و ۵سال آخر واریزی‌ها به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.» وی ادامه داد: «هیچ سقف سنی برای افراد متقاضی وجود ندارد و از نوزاد یک روزه تا فرد ۹۹‌ساله می‌توانند در حساب جوانان حضور داشته باشند. سود تسهیلات برای قسط‌بندی ۵ ساله،


۶ درصد است و اگر بیش از ۵ سال قسط‌بندی شود، ۹ درصد
خواهد بود.»
> وام یک میلیارد تومانی مسکن، مشکل بازار را حل می‌کند؟
اما اینکه مسئولان به فکر جوانان هستند ومی خواهند آن‌ها را خانه دار کنند اتفاق خوبی است اما افزایش وام راهش نیست چرا که این مبلغ وامی که برای مسکن در نظر گرفته‌اند قرار است ۱۵ سال بعد به متقاضیان تعلق بگیرد که قطعا با توجه به تورمی که در کشور حاکم است مبلغ یک میلیارد تومان در ۱۵ سال بعد عملا ناچیز می‌شود و دیگر نمی‌توان با آن خانه خرید. یعنی در نظر گرفتن چنین وامی برای مسکن فاقد کارایی است. در این راستا ﺩﺑﯿﺮ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮی ﺍﻧﺒﻮﻩﺳﺎﺯﺍﻥ مسکن می‌گوید: «وام‌های اعطایی بانک مسکن برای جوانان، تکافوی نیاز مسکن آن‌ها را نمی‌دهد و کارایی خود را از دست داده است.» به گزارش تجارت‌نیوز، فرشید پورحاجت تصریح کرد: «روند تورم در این سال‌ها همواره افزایشی بوده و دولت باید تلاش کند تا تورم را کنترل کند و اگر تورم کنترل نشود، این مدل وام دادن‌ها مشکل جوانان را حل نمی‌کند.» براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن در پایتخت، متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به حدود ۳۱ میلیون تومان رسید و ارزان‌ترین منطقه پایتخت نیز ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان قیمت دارد. بنابراین افراد با گرفتن این میزان تسهیلات با فرض ثبات قیمت مسکن می‌توانند خانه‌ای ۷۱ متری در منطقه ۱۸ خریداری کنند. اگرچه زمان دریافت این وام همچنین نحوه بازپرداخت آن نیز از دیگر مسائلی است که باعث می‌شود افراد عطایش را به لقایش ببخشند. البته افزایش مبلغ وام مسکن تنها راهکار برای خانه‌دار کردن افراد در شهرهای بزرگ و پایتخت نیست و قرار است وزارت راه و شهرسازی سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد. ضمن اینکه باید توجه داشت هرقدر که ابزارهای حمایتی دولت مانند تسهیلات‌دهی بیشتر می‌شود به همان نسبت واسطه‌های ملکی نیز به قیمت ملک اضافه کرده و شوک دیگری به قیمت‌ها وارد می‌کنند.
> واکنش کاربران
حال این میزان وام مسکن مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است. واکنش‌هایی که نشان از بی‌فایده بودن این مبلغ آن هم در ۱۵ سال بعد خبر می‌دهد.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «این اعداد و این حرف‌ها رو از کجا در میارید این وام‌ها تو کجا و به کی پرداخت میشه که ما هر بانکی میریم میگن مصوبه‌اش هنوز نیامده».
کاربر دیگری گفته است: «فقط نکته اینجاست ۱۵ سال بعد طبق سابقه موفق کشور در درک تورم‌های دو رقمی احتمالا به اندازه ده میلیون تومن الان بی‌ارزه».
دیگری نوشت: «ببخشید ۵ سال دیگه قیمت خونه ۶۰ متری که الان رو ۷۰۰ میلیونه هم روی همان ۷۰۰ میلیون میمونه که وعده
سرخرمن میدین».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «تورم در ایران به طور متوسط ۲۷٪ است. اگر در آینده هم همینطور باشه یعنی ارزش واقعی یک میلیارد پس از ۱۵ سال با ۸ میلیون الان برابری خواهد کرد».
کاربران دیگر نوشته اند: «۱۵ سال دیگه با یه میلیارد تومن میشه یه پراید خرید»، «به فرض مثال ۱۴ سال جون کندیم قسط دادیم سال پانزدهم مردیم اونوقت چی؟»، «توی سن ۲۰سالگی سپرده‌گذاری کنید به مدت ۱۵سال، توی سن ۳۵ سالگی وام یک میلیاردی بگیرید با اقساط ۲۰ساله، یعنی تا سن ۵۵سالگی فقط درگیر مسکن هستی. بعداقساط که تموم شد، خونه رو بفروش خرج بیماری‌های ناشی از استرس اقساط۹میلیون تومانی وام یک میلیاردی بکن!»، «خودتون با بیان اقساط ۹ میلیون تومانی بعد از ۱۵ سال به خوبی برای مردم تفهیم کردین که چقدر ارزش پول بعد از ۱۵ سال میاد پایین»، «این وام با این شرایط هیچ نفعی به حال مردم نداره. فقط این وسط بانک به سودش میرسه»، «اون پولی که ماهانه ۱۵ سال باید پرداخت کرد تا وام بهت بدن. تکلیف اون پولی که ۱۵ سال ریختیم حساب چی میشه.»، «اینگونه طرح‌ها فقط دهن پرکنه وگرنه هیچ برنامه ریزی ندارد در سال ۸۵ متوسط قیمت مسکن متری ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار بود. در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون حالا با این روند تورم ۱۵ سال دیگر یک میلیارد پول توجیبیه!»، «آخه، خداییش این چه طرحیه بعد۱۵سال، اون خونه روکه مثلن ۵۰۰میلیون میدن، میشه تواین مملکت ۵برابر چجوری روتون میشه همچین طرحی رو بدین»، «این طرح‌های خنده دار چیه که نظام خانمان برانداز بانکی تراوش میده؟ واقعا خنده تلخ به این میگن؛ جوانی ۲۰ساله بیاد ماهی ۲۰۰ هزار تومن بده که ۲۰ سال بعد وامی بگیره که قسطش ۸ میلیون هست و ۲۰ساله قسط بده تا بیش از دوبرابر دریافتی را پس بده! جوان ۶۰ سال! از این بگذریم که ۱ میلیار همین الان کارایی نداره چه برسه به آینده دور»، «خب مسکن آماده بسازن بدن به جوانها بعد قسطش رو بگیرن»، «خب کسی که ماهیانه ۸ و نیم داشته باشه قسط بده خودش میتونه خونه بخره مریضه بیاد
۱ میلیارد بگیره ۲ میلیارد پس بده».