امیدهای تازه


آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: در 18 ماه گذشته حدود
113 هزار نفر به دلیل درگیری با کرونا جان خودشان را در ایران از دست داده اند.آدمی به امید زنده است امید به آینده‌ای که دیگر کرونایی وجود ندارد و یا زندگی کردن با کرونا آسان‌تر شده است. تقریبا همگان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که برای بازپس گرفتن زندگی عادی از کرونا باید واکسیناسیون به صورت گسترده انجام شود.این روزها خبر‌های متعدد از واردات واکسن‌های کرونا جان و امید تازه‌ای بر پیکر بی‌رمق نظام سلامت کشور تزریق کرده است.وزیر جدید بهداشت از همان روز اول نوید روزهای خوبی را در زمینه کنترل کرونا به وسیله واکسیناسیون داد و همچنین در روزهای گذشته واکسیناسیون سرعت مطلوبی را به دست آورده است.در این میان این سوال پررنگ‌تر شده است که با این روند چه زمانی ایران مانند دیگر کشورها به زندگی عادی‌تری باز خواهد گشت؟
>تزریق 100 میلیون دوز تا آخر پاییز
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت:«روندی که در روزهای گذشته برای واکسیناسیون صورت گرفته‌ بسیار امیدوار‌کننده است. در چند روز گذشته روزانه یک میلیون دوز واکسن تزریق شده است و با توجه به اینکه مسئولین وزارت بهداشت گفته‌اند 20 میلیون دوز واکسن در انبارها وجود دارد و قرار است در هفته‌های آتی محموله‌های 5 میلیونی وارد کشور شود، اگر همین روند ادامه پیدا کند ما می‌توانیم این امید را داشته باشیم که در طول 100 روز آینده 100 میلیون دوز واکسن تا آخر پاییز تزریق شود. این بدین معنا خواهد بود که حدود 60 درصد جمعیت به صورت کامل تا آخر پاییز واکسینه می‌شوند و حدود 70 درصد جمعیت تا این زمان حداقل یک دوز واکسن را دریافت می‌کنند. این مهم اگر تا اواسط زمستان ادامه پیدا کند طبق وعده‌های مسئولین ما می‌توانیم به درصد واکسینه شده قابل قبول برسیم. اگر 70 درصد جمعیت واکسینه شوند ما می‌توانیم پاندمی را مهار سازیم. اگر تا اواخر پاییز روند ادامه پیدا کند قطعا میزان مرگ و میر کاهش قابل توجهی خواهد داشت و حدود 10‌ها هزارنفر از مردم از مرگ مصون می‌مانند و بسیاری از کسب و کارها رونق خواهند گرفت. در صورتی که این روند ادامه پیدا کند دانشگاه‌ها به بازگشایی کامل می‌رسند و مدارس هم به بازگشایی نزدیک می‌شوند. به عبارتی در ماه‌های اول سال 1401 مدارس هم می‌توانند به بازگشایی کامل برسند. این روند باعث نجات جان بسیاری از هم وطنان خواهد شد.جامعه از رعایت توصیه‌ها خسته است و تنها با واکسیناسیون گسترده می‌توان به مهار ویروس نزدیک شد. با تسریع واکسیناسیون ما می‌توانیم شاهد آن باشیم که همکاری مردم بیشتر شود و وضعیت اقتصادی جامعه شرایط بهتری را پیدا کند.در طول این مدت کرونا ضربات بسیار زیادی به جامعه وارد شد. ما می‌توانیم امید داشته باشیم که عملا با این روند در پیش گرفته شد در اوایل زمستان امسال رنگ زندگی دوباره به جامعه بازگردد. کرونا درس‌های زیادی را در زمینه‌های گوناگون به جامعه داد.ما الان می‌بینیم که در روستاها افراد بالای 18 سال می‌توانند واکسن دریافت کنند و روند اتخاذ شده روند بسیار امیدبخشی است. از طرف دیگر قرار است مراکز واکسیناسیون شبانه روزی شود و مراکز توسعه یابند. »


> تا آخر مهرماه تعداد زیادی از هم وطنان ما واکسینه می‌شوند
همایون سامه یج نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به آفتاب یزد گفت:«طبق گفته‌های مسئولین وزارت بهداشت تا آخر مهرماه 70 میلیون دوز واکسن وارد کشورمی شود. 70 میلیون دوز می‌تواند حدود 35 میلیون نفر را واکسینه کند و تا امروز حدود 10 میلیون نفر واکسینه شده اند. به عبارتی تا اواخر مهرماه حدود 45 میلیون نفر واکسینه شده اند.10 میلیون نفر نیز تا امروز دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند که این رقم هم رقم خوبی است. تا اواخر مهرماه بیش از 50 میلیون نفر واکسینه می‌شوند و این رقم بسیار رضایت بخش است.برای مثال ترکیه تا الان حدود 45 درصد از جمعیتش را واکسینه کرده است و زندگی در این کشور به روال عادی بازگشته است. امیدواریم دولت بتواند به قول‌های خود عمل کند و این تعداد واکسن به کشور وارد شود. در حال حاضر نیز پیگیری‌ها مبنی بر خرید تعداد بیشتر واکسن وجود دارد. من فکر می‌کنم تا آخر مهرماه تعداد زیادی از هم وطنان ما واکسینه شوند خصوصا که دکتر رئیسی و دکتر عین اللهی بر واردات واکسن تاکید زیادی دارند.امیدواریم با این روند هم خستگی کادر درمان از بین برود و هم مردم به زندگی عادی بازگردند.»
> تعریف زندگی عادی در زمان کرونا با پیش از کرونا متفاوت است
در ادامه هادی یزدانی پزشک و کارشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:«در روزهای گذشته تزریق روزانه واکسن به حدود 1 میلیون و 200 هزار دوز رسید.این سرعت سرعت مطلوبی است و اگر روند همینطور ادامه پیدا کند به جهت تامین واکسن ما میتوانیم ظرف چند ماه آینده جمعیت هدف را واکسینه کنیم. اما بازگشت زندگی به جریان عادی خیلی تابع رفتار واکسن نیست همچنین تعریف زندگی عادی هم جای بحث دارد. اگر منظور از زندگی عادی این است که ماسک‌ها برداشته شود خیر تا اطلاع ثانوی این اتفاق رخ می‌دهد. اما اگر منظور بازگشایی‌ها است ممکن است بازگشایی‌ها تا حدودی اتفاق افتد و از دغدغه مرگ و میر‌ها کاسته شود.فعلا تعریف زندگی عادی در زمان کرونا با پیش از کرونا متفاوت است.حتی اگر واکسیناسیون عمومی در حدود 70 درصد جمعیت را پوشش دهد قرار نیست همه چیز به قبل از زمستان 98 بازگردد. اینگونه نیست و مردم همچنان باید ماسک بزنند، پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، بیماریابی فعال انجام شود، فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود و....به هرحال زندگی عادی هنوز تابع رفتار ویروس و پیش‌بینی ناپذیر است.»
وی در خصوص تصمیمات وزارت بهداشت جدید گفت:« هنوز اتفاق جدید رخ نداده است.اتفاقی که افتاده‌ این است که به دلایلی که ما نمی‌دانیم واکسن تهیه شده است و به دلایلی که بازهم از آن بی‌خبریم واکسن راحت‌تر در سطح دنیا تهیه می‌شود. پروژه داخلی تا حدودی شکست خورده است و فقط فرآیند‌ خرید واکسن تسهیل شده است.هنوز ساختار جدید در وزارت خانه مستقر
نشده است.»