عهدشکنی مجدد آمریکا

دکتر علیرضا رضاخواه-رئیس‌جمهور آمریکا توافق دولت اوباما با کوبا را لغو کرد. به فرمان ترامپ، نه تنها تحریم های گذشته  کوبا بازگردانده می شود بلکه  تحریم های جدیدی نیز علیه این کشور وضع خواهد شد. در عین حال سفارت های هر دو کشور همچنان به کار خود ادامه خواهند داد.دونالد ترامپ،  روز جمعه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در میامی، شهری بندری در جنوب ایالت فلوریدا سخنرانی کرد و به صراحت گفت، تا زمان آزادی زندانیان سیاسی در کوبا، آمریکا تحریم این کشور را لغو نمی‌کند. این سخنان ترامپ زندانیان سیاسی سابق کوبایی را که در سخنرانی‌اش حضور داشتند خوشحال کرد. ترامپ همچنین تاکید کرد: "کوبای آزاد چیزی است که به زودی به دست خواهیم آورد."ترامپ به فیدل کاسترو رئیس جمهور سابق کوبا و کمونیسم هم حمله کرد و گفت بهبود روابط در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با کوبا توافقی یک‌جانبه بوده و فقط به رژیم کوبا سود رسانده است. او از رائول کاسترو، رئیس جمهور کنونی کوبا (برادر فیدل کاسترو) خواست که زندانیان سیاسی را آزاد کند و اجازه دهد در کشورش انتخابات آزاد و دموکراتیک برگزار شود.برقراری رابطه با کوبا و عادی‌سازی روابط با این کشور یکی از دستاوردهای سیاست خارجی اوباما به حساب می‌آمد. اوباما در آخرین ماه‌های حکومت خود تلاش بسیاری کرده بود که روابط کوبا و آمریکا بعد از حدود نیم قرن دوباره عادی شود. این عمل او انتقادهای بسیاری در پی  داشت و سبب نارضایتی لابی مخالفان دولت کوبا، که یکی از لابی های قدرتمند سیاست خارجی آمریکا است، شده بود.فرمان جدید ترامپ به صنعت گردشگری و اقتصاد کوبا ضربه خواهد زد به این دلیل که بیشتر هتل‌های گردشگری کوبا، دولتی هستند. با وجود فرمان ترامپ گفته می‌شود که سفارت آمریکا در هاوانا بسته نخواهد شد و پرواز هواپیماها همچنان ادامه دارد.
کوبا: آمریکا در موقعیتی قرار ندارد که به ما درس حقوق بشر بدهد
دولت کوبا اقدام دونالد ترامپ در مورد لغو بهبود روابط با این کشور را "شکستی در مناسبات دو جانبه" خواند و از آن انتقاد کرد. به گفته هاوانا، تحریم‌های تازه علیه کوبا همانند ابزارهای فشار در گذشته بوده و محکوم به شکست است. ترامپ تغییر در سیاست‌های آمریکا در قبال کوبا را بر پایه «معادلات حقوق بشری» دانست.دولت کوبا گفته است آمریکا در موقعیتی قرار ندارد که به این کشور درس حقوق بشر بدهد.رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا نیز سخنان شب گذشته ترامپ را "لفاظی‌های خصمانه" خواند. رئیس‌جمهور کوبا در بیانیه‌ای که از تلویزیون این کشور اعلام شد، گفت: تحریم‌های اعلام شده از سوی ترامپ مردم و اقتصاد کوبا را هدف گرفته، با این‌ حال کوبا را تضعیف نخواهد کرد. کاسترو در ادامه گفته که کوبا برای یک گفت‌وگوی محترمانه و همکاری با ایالات متحده، ضمن حفظ استقلال خود آماده است.
احیای سیاست های منسوخ


رابطه واشنگتن-هاوانا ۵۵ سال قبل در سال ۱۹۶۱، با رویکرد دولت انقلابی کوبا که در ۱۴۵ کیلومتری آمریکا قرار دارد، قطع شد. جان اف کندی ، رئیس جمهور وقت آمریکا در همان سال در یک عملیات نظامی ناکام با استفاده از تبعید شدگان کوبایی، موسوم به «خلیج خوک‌ها» برای سرنگونی فیدل کاسترو رهبر کوبا تلاش کرد که بحران موشکی و ۱۳ روز رویارویی بین واشنگتن و مسکو بر سر سلاح های اتمی شوروی در کوبا را در پی داشت. از آن زمان به بعد، آمریکا با اعمال تحریم تجاری به این امید که انزوای هاوانا منجر به تغییراتی در دولت کوبا شود، سفرهای آمریکایی ها به کوبا را ممنوع کرد. اما پس از گذشت بیش از پنج دهه، باراک اوباما سه سال قبل سیاست واشنگتن در قبال کوبا را منسوخ اعلام کرد. اوباما گفته بود: «ما برای پیشبرد منافع دو کشور ، به برخورد منسوخی که برای دهه ها نا موفق بوده است، پایان می دهیم و به جای آن عادی سازی روابط بین دو کشور را آغاز خواهیم کرد.» این اظهارات اوباما همان زمان با استقبال همتای کوبایی روبه رو شد. رائول کاسترو ، رئیس جمهوری کوبا نیز سیاست جدید را به نفع دو کشور خوانده و گفته بود: «دولت انقلابی کوبا آماده است برای عادی سازی روابط گام بر دارد. ما متقاعد شده ایم که دو کشور می توانند، ورای اختلافاتی که داریم و خواهیم داشت، به نحوی متمدنانه برای منافع مشترک همکاری و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.» با توافق واشنگتن و هاوانا که با میانجی‌گری پاپ فرانسیس انجام شد، بازگشایی سفارت خانه های دو کشور و مبادله زندانیان و سهولت در مبادلات بانکی و مسافرتی ، در دستور کار قرار گرفت.
مخالفت لابی های ضد کوبا
 همان زمان، منتقدان از جمله سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو که والدین اش از کوبا به آمریکا مهاجرت کرده بودند ، سیاست دولت اوباما را به شدت مایوس کننده خوانده بودند. روبیو گفته بود: «کاخ سفید همه چیز را واگذار کرد اما چیز زیادی به دست نیاورد. هیچ تعهدی از  کوبا برای آزادی رسانه ها و آزادی بیان و انتخابات گرفته نشد.» غیر از برخی قانون گذاران آمریکایی، برتا سولار از رهبران شناخته شده ترین لابی ضد کوبا موسوم به بانوان سفید پوش نیز همان زمان از این توافق های آمریکا و کوبا انتقاد کرده و گفته بود: «اوباما می خواست یا فکر می کرد که این توافق به نفع مردم کوبا است اما واقعاً نیست. هر چیزی که به طور مستقیم به دولت کوبا داده شود ، فقط به نفع دولت کوبا خواهد بود و نه مردم آن.» از زمان آغاز عادی سازی روابط، شرکت های آمریکایی معاملاتی در زمینه های ارتباطات، کشتی های گردشگری و خطوط هواپیمایی با کوبا انجام داده اند. از آن زمان آمریکایی های بیشتری توانسته اند از کوبا دیدن کنند. با این حال، کوبا هنوز درخواست هایی دارد که پاسخی برای آن ها دریافت نکرده است. از جمله هاوانا متقاضی بازگرداندن گوانتانامو پایگاه دریایی آمریکا به کوباست و همچنین خواستار لغو تحریم های اقتصادی است.